هشدار ستاد کل نیروهای مسلح به آمریکا؛

هرگونه اقدام تحریک‌آمیز با برخورد قاطع نیرو‌های مسلح مواجه می‌شود

ستاد کل نیروهای مسلح در بیانیه‌ای اعلام کرد: هرگونه ماجراجویی، اقدام ایذایی و تحریک‌آمیز منجر به عکس‌العمل قاطع نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران خواهد شد که عواقب آن متوجه نیرو‌های متخاصم ازجمله آمریکا خواهد بود.
کد خبر: ۳۹۳۸۹۳
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۵ - 27April 2020

هرگونه اقدام غیرقانونی و تحریک‌آمیز با برخورد قاطع نیرو‌های مسلح مواجه می‌شودبه گزارش گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، ستاد کل نیرو‌های مسلح در بیانیه‌ای حضور ارتش ایالات متحده آمریکا در خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان را مخل امنیت منطقه توصیف و تأکید کرد که تشکیل اتئلاف‌های دروغین به رهبری آمریکا به بهانه حفظ امنیت کشتی‌رانی نه‌تنها برای کمک به این امر نبوده بلکه اقدامی مخاطره‌آمیز و در عین حال برهم زننده صلح و امنیت منطقه است.

متن این بیانیه به شرح ذیل است:

خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان به عنوان آبراه‌های مهم بین المللی و شاهرگ اقتصاد جهانی همواره مناطق امنی برای تردد و عبور و مرور کشتی‌های نفتی و تجاری بوده و در تمام سال‌های گذشته از امنیت لازم برخوردار بوده است و در این جهت جمهوری اسلامی ایران با همکاری کشور‌های منطقه کوشیده است ثبات و آرامش را در تراز قابل قبولی حفظ کنند.

رفتار‌های مخاطره آمیز و برهم زننده امنیت کشتیرانی از زمانی آغاز شد که پای کشور ماجراجو و تروریست آمریکا و برخی از متحدان آن به این منطقه حساس باز شده است. آمریکا با تردد پرضرر و استقرار پایگاه‌های نظامی در منطقه عملاً منشاء بی قانونی، شرارت و ناامنی شده و جمهوری اسلامی ایران بار‌ها رفتار‌های بی ثبات کننده و برهم زننده نظم و امنیت منطقه‌ای و مغایر با قوانین و مقررات بین المللی آمریکا را به مجامع جهانی و بین المللی گوشزد کرده است.

سال ۱۳۹۸ را می‌توان اوج شرارت و تحرکات ناامن کننده آمریکا در منطقه دانست که به بهانه دروغین امنیت کشتی‌رانی در خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان اقدام به تشکیل ائتلاف‌های چندگانه در منطقه کرد و با گسیل ناو‌های نظامی و افزایش و استقرار نیروی نظامی، مخاطرات فراوانی را ایجاد و اقدامات خارج از عرف بین‌المللی و حقوق دریا‌ها را مرتکب شد که همچنان هم ادامه دارد.

عملیات‌های ایذایی و تحریک‌آمیز نظامی، تمرینات رزمی، تیراندازی، تجاوزات سرزمینی، بازرسی‌های بی‌مورد از لنج‌ها و شناورها، تحمیل ناامنی روانی برای صیادان و تجار، ایجاد زمینه و آزادی عمل برای قاچاقچیان، آلودگی محیط زیست دریایی و ایجاد خطر انقراض آبزیان دریایی به دلیل استفاده از رانش هسته‌ای تنها بخشی از اقدامات مخاطره‌آمیز و خارج از مقررات و عرف بین‌المللی از سوی نیروی دریایی آمریکا در منطقه است که بعضاً تا آستانه برخورد‌های حافظان امنیت مرز‌های ایران در ارتش و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پیش رفته است.

از این رو ستاد کل نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران حضور آمریکا و متحدان آن را نامشروع و مبدأ و منشأ شرارت و ناامنی در منطقه ارزیابی می‌کند و از آن‌ها می‌خواهد هنگام تردد در آب‌های انحصاری اقتصادی ایران، ضمن تمکین از قوانین و قواعد بین‌المللی و همچنین مقررات جمهوری اسلامی ایران از هرگونه ماجراجویی، اقدامات مغایر دریانوردی ایمن و بی ضرر و روایت‌های دروغین از رفتار‌های مخاطره‌آمیز خود، جداً خودداری کنند.

جمهوری اسلامی ایران اعتقاد راسخ دارد و همواره اعلام و تأکید کرده است که کشور‌های منطقه برای حفظ و برقراری امنیت خلیج فارس، آبراه حیاتی تنگه هرمز و دریای عمان و انتقال انرژی از توانمندی لازم برخوردار هستند و ائتلاف‌های دروغین فرامنطقه‌ای به رهبری آمریکا نه‌تنها کمکی به حفظ ثبات و امنیت در این منطقه نمی‌کند که برهم زننده نظم و امنیت منطقه‌ای است. از سوی دیگر تنها جایگزین امن و مطمئن برای تثبیت آرامش و ثبات در خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان خروج نیرو‌های نظامی آمریکا و متحدان آن به‌عنوان کانون‌های برهم زننده صلح و ثبات و سپردن امنیت به کشور‌های منطقه و با همکاری یکدیگر می‌باشد.

ستاد کل نیرو‌های مسلح از آمریکا و متحدان اقماری آن می‌خواهد با پایان دادن به اقدامات تحریک‌کننده و مخاطره‌آمیز، مانع گسترش تنش و ناامنی در این منطقه راهبردی جهان شوند و به آن‌ها شدیداً هشدار می‌دهد که هنگام عبور از آب‌های انحصاری اقتصادی جمهوری اسلامی ایران در دریای عمان و خلیج فارس و فضای هوایی این مناطق شامل FIR (فضای تحت مدیریت هوایی کشور) و ADIZ (منطقه شناسایی پدافند هوایی) به قوانین و مقررات بین‌المللی احترام بگذارند و از ایجاد هر گونه تنش و درگیری خودداری کنند.

همان‌گونه که بار‌ها اعلام شده است، جمهوری اسلامی ایران آغازگر هیچ‌گونه تنش و درگیری در منطقه نبوده و نیست، امّا همواره با آمادگی، صلابت و قدرت از تمامیت ارضی خود دفاع می‌کند و بدیهی است هرگونه ماجراجویی، اقدام ایذایی و تحریک‌آمیز منجر به عکس‌العمل قاطع نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران خواهد شد که عواقب آن متوجه نیرو‌های متخاصم ازجمله آمریکا خواهد بود.

انتهای پیام/ 200

نظر شما
پربیننده ها