گروه فرهنگ و هنر دفاعپرس ـ اکبر صفرزاده؛ براساس برآورد مجید حلاج زاده، دبیرکل شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور در سال ۱۳۹۷، حدود ۷ میلیون ایرانی در خارج از کشور با سرمایهٔ حدوداً ۲۴ هزار میلیارد زندگی میکنند. موفقترین گروه ایرانیان مهاجر، ایرانیان کالیفرنیا ذکر شدهاند که به عنوان یک گروه تأثیرگذار مورد توجه جامعه میزبان قرار گرفته و در سیاستگذاریهای این ایالت نقش مهمی دارند.
تمام ایرانیان خارج از کشور با همهی تفاوتها و انگیزههایی که برای مهاجرت داشتهاند یک وجه مشترک بسیار بزرگ و انکار ناشدنی دارند؛ «حواس تمامی این عزیزان به ایران هست». شاهد این ادعا برنامهای مانند «نود» است که هر هفته از شبکه سوم سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش میشد و بسیاری از ایرانیان خارج از کشور بیننده این برنامه بودند و در مسابقات پیامکی آن شرکت میکردند.
شاید دیدن یک محصول فرهنگی هنری مانند فیلم، سریال، تئاتر و کنسرت برای ما که در ایران هستیم چندان جذاب و مهم نباشد و در برخی موارد برای دیدن آن هیچ گونه تلاشی از خود بروز ندهیم اما برای بسیاری از ایرانیهای دور از وطن دیدن اینگونه آثار عین زندگی است. برای این افراد دور از وطن محصول فرهنگی بیشتر از آنکه یک کالای مصرفی باشد سفیرعشقی است که بوی وطن را میدهد.
ابراهیم حاتمیکیا با سابقه بسیار درخشانی که در حوزه فیلمسازی از خود برجای گذاشته برای تمام ایرانیان، چه در داخل و چه در خارج از کشور چهره ای شناخته شده است. حتی میتوان ادعا کرد افرادی که در خارج از کشور زندگی میکنند وی را بسیار بیشتر و بهتر از افراد داخل کشور میشناسند؛ سرعت اینترنت بسیار بالا و دسترسی بسیار زیاد به اطلاعات این امکان را برای افراد خارج نشین فراهم کرده تا بتوانند پیوند بسیار نزدیکی را با فرهنگ و محصولات فرهنگی ایرانی برقرار کنند.
در حال حاضر و در اقدامی درست و جسورانه آخرین فیلم سینمایی ابراهیم حاتمیکیا روی اینترنت قرار گرفته و تاکنون طبق آمارهای منتشر شده از فروش خوبی نیز برخوردار بوده است.
با سرعت اینترنت بسیار بالایی که در خارج از کشور وجود دارد و اشتیاقی که در بین هموطنان ایرانی برای دیدن آخرین محصولات فرهنگی ایرانی دیده میشود و با احتساب جمعیت هفت میلیون نفر ایرانی خارج از کشور و بلیط دوازده هزار تومانی، فیلم سینمایی خروج فقط بابت ایرانیان خارج از کشور میتوانست هشتاد میلیارد تومان درآمد کسب کند اما متاسفانه به دلیل تحریمهای ظالمانه آمریکا و فراهم نبودن بسترهای لازم برای واریز پول از کشورهای دیگر به حساب تهیه کننده، این امکان فراهم نیست.
دولت اگر به جای ارائه سوبسیدهای مالی به برخی از فیلمهای سینمایی از طریق بنیاد سینمایی فارابی، بسترهای لازم برای افزایش صادرات فیلم و کسب درآمدهای ارزی و صادراتی فیلمهای سینمایی ایرانی را فراهم کند سینمای ایران خیلی زودتر از آنچه در تصور کسی بگنجد روی پای خود میایستد و بدون پول نفت اقتصاد خود را پیش میبرد. سینمای ایران بیشتر از پول نفت نیازمند مدیریتی توانمند و راهی هموار برای افزایش صادرات و امکان جابجایی پولهای بینالمللی است.
فیلم «خروج» طبق گفته تهیه کننده آن حدودا ۹ میلیارد تومان هزینه تولید داشته است. با بلیط دوازده هزار تومانی اینترنتی این فیلم، فقط کافی است یک میلیون ایرانی خارج از کشور فیلم را مشاهده کنند تا فیلم علاوه بر برگردان هزینه خود به سود دهی نیز برسد.
انتهای پیام/ 121