استاندار بوشهر:

روز ملی خلیج فارس یادآور رشادت های شهیدانی است که از این پهنه آبی پاسداری کردند

«عبدالکریم گراوند» گفت: دهم اردیبهشت، روز ملی خلیج فارس یادآور رشادت، پایمردی، وطن پرستی و جانفشانی دلیر مردان و حماسه سازانی همچون شهیدان رئیسعلی دلواری و مهدوی‌ها است که در طول تاریخ از این پهنه آبی پاسداری کرده و دشمنان و متجاوزان را ناامید کردند.
کد خبر: ۳۹۴۲۴۴
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۱ - 29April 2020

روز ملی خلیج فارس یادآور رشادت های شهیدانی است که از این پهنه آبی پاسداری کردند

به گزارش دفاع‌پرس از بوشهر، «عبدالکریم گراوند» استاندار بوشهر، پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران ضمن تبریک به مناسبت روز ملی خلیج فارس با بیان اینکه خلیج فارس بخشی از هویت تاریخی، فرهنگی و حاکمیتی  این دیار به حساب می‌آید، اظهار داشت: ۱۰ اردیبهشت سالروز اخراج پرتغالی‌ها از تنگه هرمز و خلیج تا ابد ‌فارس است و این روز به عنوان  روز ملی خلیج‌فارس نام‌گذاری شده‌ است.

وی گفت: پرتغال، هلند و انگلیس از کشورهای قدرتمند آن زمان به ویژه در بخش دریایی بودند که هرکدام به نوبه خود بر بخش هایی از جزایر و بنادر خلیج فارس مسلط شده و برخی بیش از یک تا دو قرن براین مناطق حکمرانی کردند.

گراوند با اشاره به اینکه پرتغالی ها اولین استعمارگرانی بودند که به خلیج فارس هجوم آوردند و بخش های عمده ای از جزایر و بنادر آن را تصرف و به پایگاه های نظامی و حکمرانی خود تبدیل کردند، افزود: آنان به ویژه در جزایر جنوبی خلیج فارس از جمله هرمز بیشتر حضور داشتند و ظلم و آزار اذیت آنان بر مردم بومی این مناطق به حدی رسید که آنان به ناچار تاب نیاوردند و دست به قیام های متعددی علیه این اشغالگران و استعمارگران زدند.

استاندار بوشهر خاطرنشان کرد: در نهایت حکومت مرکزی ایران در زمان شاه عباس صفوی امام قلی خان سردار مبارز خود را با سپاهش روانه مبارزه با استعمار گران در جزیره هرمز کرد و این فرمانده شجاع به کمک نیروهای مردمی با تجاوزگران و استعمارگران پرتغالی موفق به شکست آنها و بیرون راندنشان از جزیره هرمز و خلیج فارس شد.

گراوند ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان اظهار داشت: دهم اردیبهشت، روز ملی خلیج فارس برای همه ایران به ویژه مردم استان بوشهر، یادآور رشادت، پایمردی، وطن پرستی و جانفشانی دلیر مردان  و حماسه سازانی همچون شهیدان رئیسعلی دلواری و مهدوی‌ها و همه مرزداران غیوری است که در طول تاریخ از این پهنه آبی پاسداری کرده و دشمنان و متجاوزان را ناامید کردند.

وی با بیان اینکه خلیج فارس نامی ماندگار برای این پهنه آبی پر افتخار و سندی درخشان از حاکمیت همیشگی ایران بر این آبراه است که بواسطه اقتدار ایثار و فداکاری مرزنشینان بویژه مردمان این استان در تاریخ به ثبت رسیده‌است اظهار داشت: همه ما امروز مفتخریم که این دریا سرشار از نعمت و برکت با نام زیبای فارس مزین و مردم ایران از مزایای فراوان تجاری، صیادی، گردشگری و ذخایر نفت و گاز و منافع استراتژیک آن بهره برده و می‌برند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار