به مناسبت روز جهانی کارگر؛

لزوم توجه به قشر زحمت کشی که چرخ دنده‌های اقتصاد را به حرکت در می‌آورند

کارگران جزء بی‌ادعاترین و در عین حال زحمتکش‌ترین و قانع‌ترین قشر هر جامعه‌ای هستند. بسیاری از کارگران در جوامع مختلف در روز بیش از شانزده ساعت کار می‌کنند و این در حالی است که میانگین دستمزد آنها از سایر اقشار جامعه کمتر است.
کد خبر: ۳۹۴۲۶۷
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۵ - 30April 2020

قشر زحمت کشی که چرخنده‌های اقتصاد را به حرکت در می‌آورندبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، اقتصاد یکی از ارکان مهم زندگی بشریت است. در دین مبین اسلام ناب محمدی اگر چه اقتصاد و تامین معیشت اقتصادی انسان هدف قرار داده نشده است ولی آیات و روایات بسیاری ذکر شده‌اند که نشان از اهمیت این مقوله در زندگی بشریت دارند. وجود احکامی درباره صدقه و زکات و خمس و کفاره و فطریه و احکام مربوط به ارثیه گواه بر این مدعاست. چرخ‌دنده‌های اقتصاد هر کشور را کسی نمی‌گرداند مگر قشر کارگر در آن جامعه. کارگران جزء بی‌ادعاترین و در عین حال زحمتکش‌ترین و قانع‌ترین قشر هر جامعه‌ای هستند. بسیاری از کارگران در جوامع مختلف در روز بیش از شانزده ساعت کار می‌کنند و این در حالی است که میانگین دستمزد آنها از سایر اقشار جامعه کمتر است.

از زحمتکشانی که در روستاهای دور افتاده کار می‌کنند و گندم می‌کارند تا کسانی که در کارخانجات بعضا با تحصیلات عالیه پای دستگاههای عظیم صنعتی مشغول به کارند، جملگی جزء قشر کارگر به حساب می‌آیند. کارگران را می‌توان به دو دسته برزگ تقسیم کرد. نخست کارگران تحصیل‌کرده و متخصص که به قولی دست کمی از مهندسین مافوق خود ندارند و صرفا به خاطر موقعیت شغلیشان کارگر خطاب می‌شوند که البته کارگر خطاب شدن باعث افتخار هم هست، و دوم کارگران غیر متخصص که تعدادشان کم هم نیست.

عنایت و توجه لازم به قشر کارگر وظیفه تمام آحاد جامعه است. از مردم گرفته تا مسئولین باید متوجه این قشر آسیب‌پذیر باشند. قشری بی‌ادعا که متاسفانه در اکثر عرصه‌های اجتماعی حقوقشان پایمال و یا نادیده انگار می‌شود.

نباید فراموش کرد خاتم الانبیاء حضرت محمد صلوات الله علیه و آله فقط درباره این قشر زحمتکش فرمودند دستان کارگران را می‌بوسند. این نشان دهنده اهمیت قشر کارگر و شرافت کارشان است. پس بر همه ماست در حفظ کرامت و حقوق حقه کارگران زحمتکش بیش از پیش کوشا باشیم و نگذاریم حقی از آنها در عرصه‌های مختلف اجتماعی تضییع شود.

انتهای پیام/ 151

نظر شما
پربیننده ها