یادداشت/ عصمت دهقانی

سفره‌های ساده افطاری رزمندگان روی تلی از خاک

ماه‌های رمضان، بخشی از دفتر ایام عمر مجاهدانی است که سفره ساده افطاری را در کنار آرپی چی و مسلسل و بر روی تلی از خاک پهن می‌کردند.
کد خبر: ۳۹۴۲۹۰
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۱ - 29April 2020

سفره‌های ساده افطاری رزمندگان روی تلی از خاک

گروه استان‌های دفاع‌پرس- عصمت دهقانی؛ رمضان ماه مهمانی خدا، ماه رحمت و مغفرت، ماه استغفار و طلب بخشش گناهان، ماه گشوده شدن درهای رحمت، ماه نزول قرآن، ماه توجه بیش از پیش به نیازمندان، ماه اسارت شیطان، ماه شب‌های قدر و ماه بهار قرآن، فرصت مغتنمی برای خودسازی و تزکیه نفس است که خداوند رحمان به بندگانش ارزانی داشته است. چه فرصتی بهتر از شبی که ارزش عبادات در آن از هزار ماه بیشتر محاسبه می‌شود.

 اما رمضان در جبهه‌ها عطر و بوی دیگری داشته است. می‌خواهم از ماه‌های رمضان در جبهه‌ها یادی کنم، انگار قلم توان حرکت در برابر آن همه ایثار و فداکاری را ندارد و ناتوان‌تر از آن است که آن همه از خود گذشتگی را به رشته تحریر درآورد و واژه‌ها در برابر جوانمردی کسانی که حماسه‌هایشان در کتاب قطور تاریخ جاودانه شده است سر تعظیم فرو می‌آورند.

آری، از مهمترین وجوه تمایز جنگ ایران و عراق با سایر جنگ‌ها در طول تاریخ وجه معنوی و ماهیت خدایی بودن دفاع رزمندگان ایران اسلامی است که این معنویت در ماه رمضان به اوج خودش می‌رسید.

هشت سال دفاع مقدس یعنی طولانی ترین جنگ در قرن معاصر، یعنی مقاومت هشت ساله  سربلندترین قهرمانان قرن اخیر که روزها و ماه‌های رمضان بخشی از دفتر ایام عمر مجاهدانی است که سفره ساده افطاری را در کنار آرپی چی و مسلسل و بر روی تلی از خاک پهن کردند. یعنی وضو با آب سرد و قنوت‌های عاشقانه ای که فاصله زمین تا آسمان را هیچ انگاشتن.

 روزه داری در جبهه یعنی تحمل آفتاب سوزان تابستان، آتش توپ و تانک و گرمای جنوب و تحمل شرایط سخت در ماه مبارک رمضان، یعنی ساعت‌ها مقاومت و مقابله با دشمن با لب تشنه و یا سحرگاهان سرد زمستان را در غرب و در لابه لای کوه‌های سر به فلک کشیده کردستان و شمال غرب گذراندن.

هنوز هم حلوای ماه رمضانِ جبهه‌ها برای یادگاران آن روزها که گه گاهی پای قصه مجاهداتشان می‌نشینیم؛ حلاوت و شیرینی خاصی دارد. حلواتی كه روغنش از ته مانده روغن غذاهای دیگر گرفته می‌شد، و شكرش از خاک قندهایی بود كه مربوط به جيره هر نفر می‌شد يا سوغات از مرخصی برگشته‌هایی بود که مادر یا همسر و یا شاید خواهری دلسوز آن را توشه راه مسافر سرزمین نور کرده بود.

 و ما حالا در سایه نام شهدا قد کشیده‌ایم و شاید در پیچ و خم زندگی، ناخواسته آن‌همه رشادت را فراموش کنیم. برادران رزمنده‌امᴉ تفاوت روزه داری ما و شما این روزها کاملا احساس می‌شود و کاش بتوانیم یک لحظه، فقط یک لحظه از حال شما را در آن سال‌ها درک کنیم. درک کنیم که چگونه پس از عبور از جهاد اکبر وارد معرکه نبرد با دشمنی متجاوز شدید و رد پایی از استقامت تا پای جان را از خود بر جایی گذاشته اند.

آیا لحظات افطار و سحر قصه  ایثار رزمندگانی که جرعه‌ای آب را دست به دست مي‌چرخاندند تا اولين نفر كه لبش را تر مي‌كند، كس ديگري باشد؛ در ذهنمان مرور می‌شودᴉ؟

چه زیباست ربنای لحظات افطار که فرا می‌رسد و یا لحظاتی که گوش دل به نوای دلنشین دعای سحر می‌سپاریم، مناجات‌های عارفانه رزمندگان را در ذهنمان مرور کنیم.

این روزها که در امنیت کامل در ماه ضیافت الهی روزه‌دار هستنیم و در محفل گرم خانواده لحظات افطار و سحر را سپری می‌کنیم، یادمان نرود که رزمندگان ایران اسلامی با زبان روزه، چند عملیات مهم از جمله «رمضان»، «رقابیه» و «بیت‌المقدس 7» را در ماه رمضان در جنوب کشور پیروزمندانه در اوراق زرین تاریخ دفاع مقدس ثبت کردند و در لحظاتی که دستان  نیاز را رو به سوی مخمل سرمه‌ای آسمان بلند می‌کنیم تا  برآورده شدن حاجاتمان را از معبود بی‌همتا بخواهیم، خانواده‌های معزز حدود 15 هزار شهید در ماه مبارک رمضان و چهارهزار شهید والامقام و گرانقدر در عملیات رمضان که در تیرماه 61 به وقوع پیوست را فراموش نکنیم.

هم اکنون نیز ارزش تلاش‌های تمامی نیروهای مسلح بویژه مدافعان امنیت و مرزداران غیور و تلاش مجاهدانه فرشتگان سفید پوش کادر درمانی بیمارستان‌ها برای بهبودی بیماران کرونایی کمتر از مجاهدت رزمندگان دوران دفاع مقدس نیست و روحیه ایثار و از خود گذشتگی تمامی کسانی که این روزها برای مقابله با ویروس کرونا به میدان آمده‌اند؛ از دستاوردهای عظیم دفاع مقدس است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار