پایان ۲۵ سال اشغال منطقه «الغمر» اردن توسط رژیم صهیونیستی

منابع خبری گفتند که قرار است امروز بعدظهر، اشغال منطقه الغمر اردن توسط رژیم صهیونیستی به پایان برسد.
کد خبر: ۳۹۴۳۷۹
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۶ - 30April 2020

پایان ۲۵ سال اشغال منطقه «الغمر» اردن توسط رژیم صهیونیستیبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‎پرس، منابع خبری اعلام کردند که قرار است رژیم صهیونیستی امروز از منطقه «الغمر» واقع در اردن خارج شود.

شبکه خبری «روسیا الیوم» گزارش داد که مقرر شده در ساعت پنج امروز بعدظهر، اشغال منطقه الغمر واقع در جنوب بحر المیت توسط رژیم صهیونیستی به پایان برسد.

این در حالی است که اشغال منطقه «الباقوره» در اردن توسط رژیم صهیونیستی در نوامبر گذشته به پایان رسید.

الباقوره واقع در شمال اردن و الغمر در جنوب این کشور از اراضی وادی عربه و اردنی است که رژیم صهیونیستی آن را به مدت چندین سال به اشغال خود درآورده بود.

الغمر یک منطقه مرزی است که در استان العقبه واقع شده و به منطقه مورد منازعه اردن و رژیم صهیونیستی معروف است. پس از امضای معاهده صلح بین طرفین اردنی و صهیونیستی در سال ۱۹۹۴ موسوم به «وادی عربه»، این منطقه به رژیم صهیونیستی اجاره داده شد.

منطقه الباقوره نیز یک شهرک مرزی اردن است که در شرق رود اردن واقع شده و وضعیت مشابهی با الغمر دارد.

چهارم آبان ۱۳۹۸ مدت اجاره این دو منطقه به پایان رسید. طبق یکی از بند‌های توافق، اجاره دو منطقه می‌توانست برای ۲۵ سال دیگر نیز تمدید شود؛ مگر اینکه یکی از طرفین از یک سال قبل اعلام کند که حاضر به تمدید نیست.

دولت اردن سال گذشته این تصمیم خود را صراحتا به رژیم صهیونیستی اعلام کرد که باید دو منطقه مذبور را به اردن باز گرداند.

مردم اردن و اعضای سندیکا‌های مختلف این کشور اواخر مهر ۱۳۹۸ در مقابل مقر اتحادیه‌های صنفی تظاهرات کردند و اعتراض خود را به سکوت دولت در خصوص اراضی الباقوره و الغمر با وجود نزدیک شدن به مهلت تمدید قرارداد اجاره این اراضی با رژیم صهیونیستی اعلام کردند.

در پی این اعتراضات و همزمان با اتمام مهلت اجاره دو منطقه الباقوره و الغمر اردن به رژیم صهیونیستی، ارتش این رژیم ورودی الغمر را منطقه بسته نظامی اعلام کرد و الحاقیه صلح بین تل‌آویو و «امان» پایان یافت.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار