نشنال اینترست:

ایران در تلاش برای مبدل شدن به قدرت نظامی خودکفاست

یک نشریه آمریکایی با تمرکز بر موضوع ساخت انواع اژدر و زیر دریایی در ایران نوشت، جنگ افزارهای دریایی ایران قادرند در آبهای کم عمق خلیج فارس برای رقبا ایجاد خطر کنند.
کد خبر: ۳۹۴۴۰۲
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۱ - 30April 2020

ایران در تلاش برای مبدل شدن به قدرت نظامی خودکفاستبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‎پرس، یک نشریه آمریکایی در مطلبی با تمرکز به ساخت زیردریایی و اژدرهای مختلف از سوی ایران و اشراف نیروهای مسلح ایران به مناطق مختلف خلیج فارس نوشت، افزوده شدن جنگ افزارهای جدید به طور قابل توجهی دامنه ناوگان دریایی ایران را افزایش می‌دهد.

نشریه «نشنال اینترست» در بخشی از این مطلب با اشاره به زیردریایی کلاس «فاتح» و زیردریایی در حال ساخت «بعثت» یا «قائم » نوشت، زیردریایی فاتح می‌تواند قابلیت‌های برد متوسط ناوگان زیردریایی ایران را به طور مفیدی گسترش دهد. در حالی که ارزیابی وضعیت کلاس بعثت دشوارتر است، اما در صورت استقرار، این پیشرفت قابلیت دیگری را نشان می‌دهد.

به نوشته این نشریه، زیردریایی کلاس فاتح می‌تواند تا ۲۰۰ متری زیر دریا برود که بیشتر از حد لازم برای آبهای کم عمق خلیج فارس است. نشریه تحقیقاتی «جینز دیفنس» نیز چندی قبل با استناد به تصاویر ماهواره‌ای از ساخت زیردریایی کلاس دو فاتح در پایگاه دریایی بندر انزلی خبر داد و نوشت، ایران از ساخت زیردریایی کلاس بعثت قائم با قابلیت حمل شش اژدر خبر داده است.

به نوشته نشنال اینترست، رکن اطلاعات ارتش آمریکا سال ۲۰۱۷ اعلام کرد که این زیردریایی با قابلیت شلیک موشک کروز تا پنج سال دیگر وارد خدمت می شود. در تئوری، چنین جنگ افزارهایی به طور قابل توجهی ناوگان دریایی ایران را گسترش می‌دهد.

نشنال اینترست با اشاره به ساخت اژدر «حوت» با سرعت حرکت ۲۰۰ مایل در ساعت که چهار بار سریع‌تر از یک اژدر معمولی است نوشت، تصاویر آزمایش موفق این سلاح در سال ۲۰۰۶ از تلویزیون ایران به نمایش گذاشته شد. تحلیلگران امور دفاعی بر این باورند که اژدر حوت مهندسی معکوس از اژدر «اشکوال» روسیه است.

این نشریه در خاتمه این مطلب نوشت، شاید جنگ‌افزارهای دریایی ایران از طراحی قابل توجهی برخوردار نباشند، اما قادرند در آب‌های کم عمق خلیج فارس رقبا را با خطر مواجه کنند. مهم‌تر از همه تلاش مداوم برای تولید داخلی زیردریایی‌های بزرگتر و تواناتر و نصب سلاح‌هایی در زیردریایی‌ها شواهد بیشتری را نشان می‌دهد که تهران در حال سرمایه‌گذاری طولانی‌مدت برای تبدیل شدن به یک قدرت نظامی خودکفا است.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار