یادداشت/ احسان یعقوبی

تحقق مدیریت جهادی در گرو اعتماد به جوانان

از آنجا که اکثر فرماندهان دوران دفاع مقدس جوان بودند و اتفاقاً دستاوردهای خوبی را نیز در آن دوران بدست آوردند، جوانان امروزی نیز می‌توانند با بهره‌گیری از تجربیات فرماندهان جوان دوران جنگ، در حل مشکلات نقش‌آفرینی کنند که لازمه این کار، اعتماد به آنهاست.
کد خبر: ۳۹۴۷۶۵
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۲۷ - 08June 2020

گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس- احسان یعقوبی؛ «هر جا به نسل جوان اعتماد کردیم و حداقلِ امکانات را در اختیارش گذاشتیم، پیش رفتیم.»

رهبر معظم انقلاب اسلامی بار‌ها و در سخنرانی‌های متعددی که با آحاد مردم و به‌ویژه مسئولان داشتند، بر به‌کارگیری جوانان متخصص، انقلابی، جهادی و کارآمد تأکید داشتند که این رویه و رویکرد در گذشته نیز در کشورمان نتایج مثبتی را به بار داشته است که نمونه بارز آن را می‌توان در دروان هشت سال دفاع مقدس مشاهده کرد. دورانی که اکثر فرماندهان و کسانی که مدیریت جبهه‌ها و گردان‌های مختلف را برعهده داشتند، جوانانی بودند که با اعتقاد به دین اسلام و برای دفاع از کشوری اسلامی و با توجه به روحیه ایثار و جهاد، در مقابل دشمن تا دندان مسلح بعثی ایستادند و اتفاقاً مدیریت و برنامه‌های این عزیزان منجر به پیروزی‌های متعددی برای جمهوری اسلامی ایران شد.

توجه به مدیریت جهادی و اعتماد به جوانان همواره در کشورمان و به‌خصوص در مواقع بحرانی به کمک ملت ایران آمده است و تلاش گروه‌های جهادی برای کمک به محرومان و آبادانی شهرستان‌ها یکی از نمونه‌های توجه به مدیریت جهادی و ورود جوانان انقلابی برای حل مشکلات کشور است، لذا مسئولان ما اگر به جوانان اعتماد داشته باشند، این اعتماد در سطوح مختلف موجب ارتقای کشور خواهد شد و بهترین شاخص برای این کار، مرور دوران دفاع مقدس است که هرجا که جوانان وارد کار شده بودند، گره کار جنگ باز می‌شد و ما باید درحال حاضر نیز که کشورمان با مشکلات مختلف به‌ویژه مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کند، از تجربیات دوران دفاع مقدس در به‌کارگیری جوانان استفاده کنیم تا یه نتایج مطلوب دست پیدا کنیم.

در دوران هشت سال دفاع مقدس که کشور ما مورد هجوم دشمن بعثی و حامیانش در جهان قرار گرفت و با اینکه ما حتی در تأمین تجهیزات نیز با مشکل مواجه بودیم، اما مشاهده کردیم که رزمندگان و فرماندهان جوان و انقلابی به‌دلیل اینکه کار‌های خود را با روحیه جهادی و فقط برای رضای خدا انجام می‌دادند، چه دستاورد‌هایی را در آن دوران طلایی به‌دست آوردند و آن نتایج و دستاورد‌ها آنقدر ارزشمند بود که هم‌اکنون نیز می‌توانیم از تجربیات آن دوران برای عبور از بحران‌ها و برطرف کردن مشکلات اقتصادی استفاده کنیم که توجه و اعتماد به جوانان یکی از این تجربه‌هاست.

همه می‌دانیم که شرایط در دوران دفاع مقدس به مراتب سخت‌تر و دشوارتر از شرایط امروزی بود، اما با همدلی و تلاش و روحیه ایثاری که مردم چه در خط مقدم و چه در قسمت پشتیبانی از رزمندگان داشتند، پیروزی حاصل شد.

امروز هم که مردم ما در شرایط نامناسب اقتصادی قرار دارند، می‌توانیم با روحیه جهادی و البته اعتماد به جوانان بر مشکلات فائق شویم که لازمه این پیروزی توجه به توان جوانان داخلی و امید به دشمنان قسم خورده ایران اسلامی نداشتن است. چراکه آمریکا و حامیانش به‌دنبال ضربه زدن و نابودی جمهوری اسلامی ایران هستند و اینکه در مقاطعی هم با جمهوری اسلامی ایران مذاکره کردند، درحال تدارک برنامه‌های دیگر برای ضربه زدن به ملت ایران بودند.

آمریکایی‌ها نیز که مقاومت ایرانیان را در هشت سال دفاع مقدس دیده‌اند، امروز حتی توان فکر کردن به گزینه نظامی علیه ایران را ندارند، لذا در تلاش هستند تا مردم ایران را از لحاظ اقتصادی در تنگنا قرار دهند؛ بنابراین جنگ امروز ما با دشمنان، جنگ اقتصادی است و در این حوزه نیز اگر از تجربیات دوران دفاع مقدس استفاده کنیم، قطعاً پیروزی حاصل خواهد شد. چراکه در آن دوران نیز ملت ایران با تحریم‌های آمریکا دست و پنجه نرم می‌کرد و علاوه بر آن، درحال جنگ با دشمن بعثی نیز بود، لذا دوران دفاع مقدس گنجینه‌ای از اسرار و دانشگاهی بزرگ برای دریافت آموزه‌های مختلف برای حل مشکلات امروزی است که باید از این میراث عظیم به نحو احسن استفاده کرد.

با اینکه در دوران دفاع مقدس جوانان کار را جلو می‌بردند و درحال حاضر نیز استفاده از جوانان مورد تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامی است، اما متأسفانه شاهد هستیم که بیکاری مهمترین و بزرگترین معضل موجود در کشور است که این مشکل احتمال ابتلای جوانان به آسیب‌های اجتماعی را نیز افزایش می‌دهد. جوانان با روحیه جهادی و انرژی که دارند می‌توانند مشکلات امروز کشور را با همدلی یکدیگر حل کنند، فقط کافی است امکانات و زمینه ورود این افراد به عرصه‌های مختلف فراهم شود تا همان‌طور که رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند، شاهد درخشش جوانان در کشور باشیم.

در دوران دفاع مقدس اعتماد به جوانان را به وفور شاهد بودیم که یکی از این نمونه‌ها، فعالیت شهید حسن باقری در جبهه‌ها بود. این شهید بزرگوار که جوان بود، اما به‌دلیل استعداد و کارآمدی بالایی که داشت توانسته بود در همان دوران جنگ اولین قرارگاه مشترک ارتش و سپاه را راه‌اندازی کند و اقدامات موثر حسن باقری در آن دوران منجر به این شد تا این فرد در دوران جوانی به‌عنوان جانشین فرمانده یگان زمینی سپاه نیز انتخاب شود.

هدف از بیان این مثال این بود، تا مسئولان امروزی بدانند که اعتماد به جوانان در گذشته در این کشور جواب داده است و یکی از لازمه‌های برون‌رفت از مشکلات امروزی اعتماد به جوان متخصص، کارآمد و انقلابی است که اتفاقاً مورد تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز قرار دارد.

حال اینکه مردم ما مشکلات مختلفی دارند که مهمترین آن بخش اقتصادی است، نیاز است تا با الگوبرداری از نحوه مدیریت دوران دفاع مقدس که مبتنی بر ارزش‌های دینی بود و با به کارگیری جوانان متخصص و پرتلاش به سمت حل مشکلات حرکت کنیم و معتقدیم که استفاده از این نوع مدیریت، همچنان نیز قابلیت اجرا دارد. در مدیریت جهادی افرادی هستند که با روحیه ایثار و فداکاری فقط به حل مشکلات فکر می‌کنند که این روحیه را در کمتر کشوری می‌توان یافت.

جوانان ما امروز در قالب پزشک، پرستار، کادر درمانی و گروه‌های جهادی مشغول فعالیت برای مقابله با ویروس کرونا هستند و حتی در این راه جان خود را نیز از دست می‌دهند که ارزش کار آن‌ها هرگز قابل توصیف نخواهد بود؛ بنابراین امیدواریم مسئولان فقط در شرایط بحران به فکر جوانان نیافتند و زمینه‌ای فراهم شود تا از جوانان انقلابی و کارآمد در عرصه‌های مختلف استفاده شود.

انتهای پیام/ 117

نظر شما
پربیننده ها