مدیر ادبیات اداره کل حفظ دفاع مقدس استان سمنان خبر داد؛

چاپ ۱۹۰ عنوان کتاب دفاع مقدس در استان سمنان

«فاطمه مصطفوی‌فر» گفت: اداره کل حفظ دفاع مقدس استان سمنان از سال ۱۳۸۵ تا کنون بیش از ۱۹۰ عنوان کتاب مکتوب دفاع مقدس در سنین بزرگسال، کودک و نوجوان، نابینا و ... بصورت مستقل، مشارکتی و حمایتی با دستگاه‌های فرهنگی و ... چاپ و منتشر کرده است.
کد خبر: ۳۹۵۰۴۹
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۸ - 05May 2020

« فاطمه مصطفوی فر» مدیر ادبیات اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان سمنان در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‌پرس در سمنان اظهار داشت: حمد و سپاس بی پایان ایزد منان که ما را از نعمت قرآن و ولایت بهره مند کرد تا در عصر جاهلیت نوین در زمره پرچمداران اسلام ناب محمدی و ترویج کننده گفتمان انقلاب اسلامی باشیم و در این اقتدار با تکیه بر ارزش های دفاع مقدس و پاسداشت خون گران‌مایه شهدا بتوانیم فرموده سال رهبر معظم انقلاب اسلامی با عنوان «جهش تولید» را در آثار ثبت و حفظ و انتقال دهیم.

مصطفوی فر گفت: یکی از راهکار‌های اساسی انتقال و ماندگاری فرهنگ شهدا و ایثارگری رزمندگان اسلام در دوران هشت سال دفاع مقدس انتشار کتاب است، البته کتاب‌هایی که بتواند نسل جوان را با جذابیت‌های خاص با فرهنگ دفاع مقدس آشنا کند.

وی گفت: انتشار کتاب فرایند پیچیده‌ای دارد، نتیجه مطلوب زمانی حاصل می‌شود که تمامی مراحل تالیف کتاب از گرداوری، تهیه و تدوین، بازنویسی یا باز آفرینی، ویرایش، تایپ، طراحی، تالیف و توزیع در نگاه کلی با کیفیت و به دور از تحریف چاپ و منتشر شود.

مصطفوی فر افزود: ازسال ۱۳۸۵ تا کنون بیش از ۱۹۰ عنوان کتاب مکتوب با موضوعات خاطره، داستان، شعر، پژوهشی، تحلیلی، تاریخ شفاهی، کتاب صوتی، بریل، آلبوم عکس، نمایشنامه، فیلم نامه و ... در سنین بزرگسال، کودک و نوجوان بصورت مستقل، مشارکتی و حمایتی با دستگاه‌های فرهنگی و ... چاپ و منتشر کرده است.

وی با بیان این که سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس سالانه ۵۰ عنوان کتاب مکتوب و ۲۰ الی ۱۰ عنوان کتاب صوتی را در دستور کار استان‌ها دارد، افزود: از ۵۰ عنوان کتاب مکتوب و ۱۰ عنوان کتاب صوتی ابلاغ سال ۹۹، تاکنون ۱۵ عنوان کتاب با موضوعات دفاع مقدس در مرحله فیپا و چاپ و مابقی کتب نیز درمرحله جمع آوری، تدوین و کارشناسی است.

این مقام مسئول با بیان این که ترجمه کتاب دفاع مقدس نیز از دیگر اقدامات استان در سال قبل بوده است، افزود: ۲ عنوان کتاب (کودک و نوجوان) در سال ۹۸ به انگلیسی ترجمه و منتشر شد و ۲ عنوان نیز در سال جاری به زبان اردو برای (بزرگسال) و عربی برای کودک و نوجوان در دست ترجمه است و امید است تا پایان سال چاپ شوند.

مدیر ادبیات اداره کل حفظ آثار سمنان خاطر نشان کرد: در یک ایده ابتکاری و تعامل با آموزش و پرورش استان سمنان و سازمان بسیج دانش آموزی استان با بهره گیری از ظرفیت دانش آموزان پایه اول متوسطه تا دوازدهم کاردانش و فنی و حرفه‌ای درس آمادگی دفاعی، مسابقه کتابخوانی مجازی با هدف معرفی کتب دفاع مقدس این اداره کل از اردیبهشت سال جاری آغاز و تا پایان سال ادامه خواهد داشت.

مصطفوی فر در خصوص اهم فعالیت‌های ادبیات این اداره کل گفت: جمع آوری، تدوین، چاپ عملکرد و خاطرات ایثارگران و شهدای منتسب دستگاه‌های اجرایی، یگان‌های نظامی و مراکز آموزشی و ... استان سمنان در ۸ سال دفاع مقدس، ایجاد میز خاطرات با ابزار آلات جنگی در دستگاه‌های فرهنگی، مدارس و کانون‌ها ویژه کودک و نوجوان با تعامل دستگاه‌های فرهنگی در جهت جمع آوری خاطرات و ثبت وقایع آن دوران، روایتگری جنگ با بهره از کتب دفاع مقدس استانی و کشوری در طرح معلم راوی در سطح مدارس استان بصورت مجازی، برگزاری مسابقات خاطره نویسی، انشاء نویسی دفاع مقدس، شهدا مدافع حرم و ...، شعر و ادبیات دفاع مقدس در مدارس و دانشگاه‌های استان جهت اهداف سازمانی ادبیات و چهل سالگی دفاع مقدس، معرفی نویسندگان، شاعران دفاع مقدس به صدای رادیو استان جهت خواندن بخشی از آثار خود به فارسی و گویش سمنانی و ... و همچنین برگزاری جلسات جمع خوانی کتب دفاع مقدس، عصر شعر و خاطره بصورت مجازی با همکاری ارشاد استان، اداره کل کتابخانه‌های عمومی و کانون پرورش فکری استان سمنان در مناسبت‌های بزرگ سوم خرداد، هفته دفاع و ... بخشی از فعالیت‌های این حوزه باشد.

وی در پایان گفت: با قدردانی از تمامی مدیران کل دستگاه‌های فرهنگی و اجرایی استان سمنان و همه موسسات فرهنگی علاقه‌مند دفاع مقدس استانی خصوصا نویسندگان، شاعران، نوقلم‌های دفاع مقدس و ... که تا بحال ما را در این امر مقدس یاری کرده اند، امیدوارم بتوانیم در ترویج فرهنگ غنی دفاع مقدس و شهدا گام‌های استواری برداریم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار