چاپخانه‌ای که روزانه 100 هزار ماسک تولید می‌کند

مدیرکل دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به همراه معاونان و کارشناسان این دفتر، از چاپخانه‌ صلاحی، محل تولید روزانه 100 هزار ماسک بهداشتی بازدید کرد.
کد خبر: ۳۹۵۰۶۷
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۹ - 05May 2020

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، «مهرزاد دانش» مدیرکل دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به همراه معاونان و کارشناسان این دفتر، از چاپخانه‌ صلاحی، محل تولید روزانه 100 هزار ماسک بهداشتی بازدید کرد.

«مهرزاد دانش» مدیرکل دفتر چاپ و نشر در ابتدای این برنامه، ضمن ابراز خرسندی از توجه ویژه مدیران و کارکنان این چاپخانه به موضوع کرونا و لزوم اقدامات پیشگیرانه در مقابله با آن، هدف از حضور خود و همکارانش را تقدیر از تلاش روزآمد آن مجموعه در درک مقتضیات جامعه دانست و اظهار داشت: تغییر موقت خط تولید از محصولات چاپی (کیسه‌های غیربافتی) به تولید ماسک‌های بهداشتی، در واقع سه پیامد مثبت دارد. نخست؛ همان کارکرد بهداشتی‌اش برای گروه‌های درمانی و شهروندان جامعه است، دوم؛ رونق تولید داخلی بر اساس ضروریات اجتماعی روز است که به نوعی، با شعاری هم که برای امسال معرفی شده است تناسب دارد، و سوم؛ جلوگیری از رکود و تعطیلی شغلی برای کارگران و کارکنان مجموعه است که در این دوران ملتهب معیشتی، اجتماعی و اقتصادی، نکته بسیار مهمی است.»

چاپخانه‌ای که روزانه 100 هزار ماسک تولید می‌کند

وی در ادامه گفت: البته بسیاری از واحدهای کوچک و بزرگ چاپی دیگر نیز ضمن رعایت دقیق دستورالعمل‌های بهداشتی، در تولید محصولات چاپی ضروری جامعه، به ویژه چاپ و بسته‌بندی اقلام دارویی، خوراکی و بهداشتی پزشکی، مسئولیت‌پذیری اجتماعی شایان توجهی بروز داده اند که در جای خود تحسین و تقدیر فراوان می‌طلبد.

مدیرکل چاپ و نشر با اشاره به برخی خسارت‌های ناشی از دوران قرنطینه و فاصله‌گذاری اجتماعی در مشاغل مختلف از جمله حوزه چاپ و نشر، یادآوری کرد که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با تشکیل جلسات کارشناسی متعدد، رایزنی با حوزه‌های صنفی از راه‌های مختلف، و ارسال گزارش به مقامات مسئول در این رابطه، در صدد ارزیابی برآوردها و شیوه‌های مقتضی بوده است که برخی نتایجش روزهای گذشته با اعلام فراخوان ثبت اطلاعات صاحبان کسب و کارهای فرهنگ، هنر و رسانه متضرر از کرونا توسط وزارت فرهنگ، مشخص شده است.

در ادامه، فرید صلاحی، مدیر چاپخانه صلاحی به سابقه کاری این واحد اشاره کرد و ابراز داشت: این چاپخانه پیش از شیوع ویروس کرونا، به تولید ساک‌های دستی و تبلیغاتی بی‌بافت (Non Woven) متناسب با حفظ محیط زیست مشغول بود، اما با گسترش این ویروس و ضرورت تولید ماسک‌های بهداشتی، از همین ابتدای سال جاری، خط تولید این چاپخانه تغییر کرد و تولید ماسک‌های سه‌لایه بهداشتی آغاز شد.

چاپخانه‌ای که روزانه 100 هزار ماسک تولید می‌کند

وی خاطرنشان کرد: البته دستگاه‌های مجموعه ما برای تولید ساک‌های تبلیغاتی بزرگ طراحی شده است و نمی توانستیم ماسک‌های کوچک را به تولید برسانیم؛ بنابراین با آزمون و خطا پیش رفتیم تا توانستیم پس از مدتی کوتاه به هدفمان که تولید ماسک سه‌لایه بهداشتی است دست یابیم.

مدیر چاپ صلاحی با اشاره به تغییر و تحول در دستگاه تولید ساک‌های تبلیغاتی عنوان کرد: ما با بیرون آوردن یک سوم دستگاه از خط اصلی، توانستیم خط تولید ماسک را راه اندازی کنیم. در این مدت کوتاه توانستیم مجوزهای لازم را از وزارت بهداشت کسب کنیم. نمونه کارهای تولیدی ما دارای استانداردهای لازم هست و حتی از نمونه‌های وارداتی آن نیز با کیفیت‌تر است.

مدیر این واحد صنفی با بیان اینکه این ماسک‌‌ها تاکنون در محل های مختلفی نظیر بیمارستان ها، نقاط محروم کشور، برخی از واحدهای صنفی متقاضی و نیز مصارف عمومی در متروها و دیگر مکان‌های عمومی عرضه شده اند، گفت: «واحدهای تولیدی در ایران در سالی که به جهش تولید نامگذاری شده است، نیازمند حمایت دولتمردان برای تسهیل امور تجاری هستند. خوشبختانه تولیدات ما قابلیت صادرات دارند و با حمایت مسئولان می‌توانیم به صادرات محصولات بپردازیم.

چاپخانه‌ای که روزانه 100 هزار ماسک تولید می‌کند

وی ادامه داد: خوشبختانه برخلاف بسیاری از واحدهای تولیدی که در ایام کرونا مجبور به تعطیلی شدند یا با نیروهای کمتری به کار ادامه دادند، این واحد تولیدی توانست با حفظ پرسنل به فعالیت خود ادامه دهد و حتی برای تولید بیشتر ماسک شیفت‌های شبانه نیز برقرار شد.

در ادامه این نشست، برخی از موانع تقویت توان و ظرفیت تولید و صادرات محصولات چاپی مرور شد تا با استفاده از راهکارهای حقوقی و اداری موجود، نسبت به رفع آن‌ها اقدام شود. در پایان این جلسه، بازدید از کارگاه تولید ماسک به عمل آمد و مدیران دفتر چاپ و نشر در جریان جزئیات فرایند و مراحل آن قرار گرفتند.

در این بازدید، علی‌اکبر ابراهیمی و مجید سامی معاونان دفتر چاپ و نشر، و محسن شمس کارشناس چاپ این دفتر نیز حضور داشتند.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار