رئیس دانشگاه احمد یسوی قزاقستان:

اختلاف ترکیه و امارات بر سر نقش رهبری در منطقه است/ تنش ادامه دارد

پروفسور چنگیز تومار معتقد است در کنار عربستان سعودی روابط دو کشور امارات و ترکیه همیشه بر سر قدرت نمایی و بر عهده گرفتن نقش رهبری در منطقه با تنش و اختلاف همراه بوده است.
کد خبر: ۳۹۵۰۸۴
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۵ - 05May 2020

اختلاف ترکیه و امارات بر سر نقش رهبری در منطقه است/تنش ادامه داردبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، در سالیان اخیر٬ کشور ترکیه و امارات متحده عربی در مورد مسائل منطقه‌ای٬ همواره کشمکش داشته‌اند. پرونده سوریه٬ مساله قطر و موضوع لیبی از جمله موضوعاتی است که دو کشور همیشه درباره آن‌ها اختلاف نظر داشته‌اند. اختلاف‌هایی که به تازگی آتش آن شعله ور شده است؛ همین هفته گذشته بود که امارات متحده عربی در مورد تحولات لیبی کشور ترکیه را به دخالت در مسائل داخلی آن متهم کرد و سیاست این کشور را حامی تروریست خواند.

در واکنش به این موضع گیری ابوظبی، «حامی آکسوی» سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه طی سخنانی امارات متحده عربی را به ریاکاری و حمایت از کودتاگران متهم کرد و از این کشور خواست که حد و مرز خود را بداند.

واقعیت این است رقابت منطقه‌ای آنکارا وابوظبی از یک سو و موضوع لاینحل لیبی از سوی دیگر بر روی روابط سیاسی دو کشور سایه افکنده است و در این میان هر چند تنش میان دو کشور ماهیت سیاسی دارد، اما تاثیر آن در روابط اقتصادیشان نیز مشهود است. به طوری که شاهد کاهش روند مبادلات تجاری دو کشور به خصوص از سال ۲۰۱۸ به این طرف هستیم.

در خصوص روابط سیاسی جمهوری ترکیه و امارات متحده عربی گفت‌وگویی با پروفسور «چنگیز تومار» کارشناس خاورمیانه و رئیس دانشگاه احمد یسوی قزاقستان داشته است که در ادامه آمده است.

همانطور که می‌دانید هفته گذشته امارات متحده عربی در مورد تحولات لیبی، ترکیه را به مداخله در مسائل داخلی لیبی و پشتیبانی از نیرو‌های تروریستی متهم کرد. در پی این نیز سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه هم طی سخنانی امارات متحده عربی را به ریاکاری و حمایت از کودتاگران متهم کرده و از این کشور خواست که حد و مرز خود را بداند. این نشان می‌دهد روابط ابوظبی و آنکارا به اوج تنش رسیده است. از این پس در روابط دو کشور شاهد چه رویداد‌هایی خواهیم بود؟

روابط سیاسی میان امارات و ترکیه در تناقض با رویداد‌ها و بحران‌های منطقه است. در مساله سوریه، لیبی، مصر، یمن، فلسطین و حتی کودتای نافرجام ترکیه نیز جزو موضوعاتی است که دو کشور اختلاف نظر دارند. البته لازم است کشور‌های غربی، مصر و عربستان سعودی را نیز به عنوان کشور‌هایی که مخالف سیاست ترکیه در خاورمیانه هستند نیز اشاره کرد.

البته امارات با در دست داشتن قدرت مالی سعی می‌کند دیگر کشور‌های عربی را با خود همسو کند.

تا زمانی که سیاست و موضع دو کشور در منطقه به همین شکل ادامه داشته باشد این تنش‌ها همچنان برقرار خواهد بود، زیرا این روند رقابتی روند برد- برد نیست بلکه برد- باخت است. یعنی برد یک کشور به معنای باخت کشور دیگر است وحالا با نگاهی اجمالی به شرایط منطقه‌ای و سیاست اعمال شده از سوی دو کشور درمی یابیم که این اختلافات همچنان ادامه خواهد داشت.

تاثیر اختلافات دو کشور در مراودات تجاریشان چگونه بوده است؟

علی رغم اختلافات آنکارا و ابوظبی مراودات تجاری دو کشور از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ بدون تاثیرپذیری از شرایط موجود ادامه داشت، اما از سال ۲۰۱۸ شاهد کاهش روند روابط اقتصادی بین ترکیه و امارات هستیم. حالا با آمدن ویروس کرونا واز طرفی اختلافات و بیانیه‌های اخیر دو کشور و اخباری که از سوی رسانه‌ها به گوش می‌رسد نشان می‌دهد تاثیر منفی روابط سیاسی دو کشور در روابط اقتصادی نیز همچنان خواهدبود.

از نظر برخی تحلیل گران تنش‌های موجود میان امارات و ترکیه ماحصل حمایت امارات از سیاست‌های عربستان سعودی در منطقه است. این تحلیل تاچه حد می‌تواند درست باشد؟

عربستان سعودی صرفاً یکی از دلایل می‌تواند باشد، اما دلیل مهم‌تر دیگری وجود دارد؛ در اصل ترکیه از سال ۲۰۱۱ حمایت خود را به سوی سیاست‌هایی که بیشتر طرفدار دموکراسی و آزادی بود، سوق داد. ترکیه با اعمال سیاستش در صنعت توریسم، آموزش و حتی ساخت سریال‌های مختلف توانسته بود توجه کشور‌های عربی را جلب کند.

از طرفی حمایت ترکیه از اخوان المسلمین و نفوذ ایران در منطقه از جمله عواملی بود که برخی کشور‌های عربی که حامی جهان غرب هستند به عنوان یک تهدید ببینند، در نتیجه در کنار عربستان سعودی روابط دو کشور امارات و ترکیه همیشه بر سر قدرت نمایی و بر عهده گرفتن نقش رهبری در منطقه با تنش و اختلاف همراه بوده است.

با نگاهی به رویداد‌های اخیر در دریای مدیترانه و لیبی می‌توان دریافت که امارات، مصر، عربستان سعودی و حتی رژیم صهیونیستی در مقابل ترکیه ائتلاف ایجاد کرده‌اند. ترکیه در مقابل این سیاست چه اقداماتی انجام خواهد داد؟

چند سالی هست که در مطالبم از این ائتلاف به عنوان ائتلاف «جبهه شرق» نام برده‌ام. ترکیه در مقابل این ائتلاف روابط خود را با روسیه و ایران گسترش داده و در جهان عرب هم با لیبی، الجزایر و قطر روابط گسترده‌ای ایجاد کرده است. توافقاتی که ترکیه انجام داده است نتیجه بخش بوده است.

ترکیه در خصوص مدیترانه توافق بسیار مهمی با لیبی امضا کرده است. موفقیت‌هایی هم بدست آورده است. همچنین دولت ترکیه با استفاده از ابزار‌هایی مانند نیروی نظامی، مالی و تکنولوژی و به عنوان یک کشور اسلامی سعی کرده در میان اعراب محبوبیت کسب کند. همه این‌ها فاکتور‌هایی است که ترکیه در مقابل ائتلاف عربستان و امارات بکار می‌گیرد.

منبع: مهر

انتهای پیام/ 900

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار