مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان‌جنوبی مطرح کرد؛

تدوین دانشنامه دفاع مقدس نیازمند اعتبار/ خراسان‌جنوبی محروم از داشتن «موزه دفاع مقدس» است

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان‌جنوبی از مهم‌ترین مشکلات موجود در بخش تدوین دانشنامه دفاع مقدس را کمبود اعتبار دانست و گفت: اگر این اعتبار پیش‌بینی شود خواهیم توانست گام‌های بلندی را برداریم و حق استان را در قالب دفاع مقدس ادا کنیم.
کد خبر: ۳۹۵۱۱۳
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۰ - 05May 2020

تدوین دانشنامه دفاع مقدس خراسان‌جنوبی نیازمند اعتبار/به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از بیرجند، سرهنگ پاسدار «غلامرضا فلاحی» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان‌جنوبی ظهر امروز در دیدار با نماینده ولی فقیه در خراسان‌جنوبی، اظهار داشت: رسالت و مأموریت بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در اسم این بنیاد نهفته و شامل ترویج فرهنگ مقاومت و جهاد، شهادت و ایثارگری است.

وی استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های آحاد جامعه به‌خصوص جوانان و نوجوانان، دستگاه‌های اجرایی و نیروهای مسلح را از اهداف بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ذکر کرد و بیان داشت: باید از این ظرفیت‌ها استفاده شود تا این میراث گرانبها و فرهنگ غنی شهید و شهادت حفظ شود.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان‌جنوبی با بیان اینکه پایه و اساس انقلاب اسلامی در هشت سال دفاع مقدس نهفته است، تبیین کرد: تهیه و تدوین دانشنامه دفاع مقدس خراسان‌جنوبی در سال 95 از سوی ستاد ملی ابلاغ شده است.

فلاحی با بیان اینکه از زمان ابلاغ این دانشنامه تاکنون فعالیت‌های زیادی در زمینه جمع‌آوری اسناد انجام شده است، عنوان کرد: تاکنون 280 هزار برگ سند مکتوب تهیه و در اختیار مرکز اسناد ادراه کل قرار گرفته و همچنین یک هزار و 790 ساعت مصاحبه از رزمندگان انجام شده است.

وی بیان داشت: کتابخانه عمومی مشارکتی تخصصی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در بهمن‌ماه ۹۱ راه‌اندازی شده که هم‌اکنون در این کتابخانه بیش از هفت هزار و  929 عنوان کتاب با هشت هزار و 665 نسخه کتاب موجود و 350 نفر عضو این کتابخانه هستند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان‌جنوبی دامنه موضوعی منابع کتابخانه را تاریخ نظامی، عملیات های جنگ تحمیلی، زندگینامه شهدای جنگ تحمیلی، شعر دفاع مقدس و انقلاب اسلامی، آلبوم، عکس، کتاب‌های کمک درسی و داستان‌های کودکان ذکر کرد.

فلاحی با اعلام اینکه در بحث دانشنامه دفاع مقدس تاکنون ۵۰۰ مدخل شناسایی و تعریف شده است، مطرح کرد: دانشنامه دفاع مقدس باید در سه جلد تهیه شود که تاکنون در این خصوص 150 پرونده علمی تشکیل، 60 مقاله علمی نوشته شده و 55 نفر نویسنده از اساتید دانشگاه به کار گرفته شدند.

وی از مهم‌ترین مشکلات موجود در این بخش را کمبود اعتبار دانست و تصریح کرد: اگر این اعتبار پیش‌بینی شود خواهیم توانست گام‌های بلندی را در برداریم و حق استان را در قالب دفاع مقدس ادا کنیم چرا که این مهم سند ماندگاری برای نسل‌های کنونی و آینده در بخش دفاع مقدس خواهد بود.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان‌جنوبی از چاپ 170 عنوان کتاب دفاع مقدس در استان خبر داد و عنوان کرد: این کتاب‌ها با موضوعات کودک و نوجوان، خاطرات دفاع مقدس، پژوهشی و خاطرات رزمندگان هشت سال دفاع مقدس است.

فلاحی خاطرنشان کرد: تألیف و چاپ 60 عنوان کتاب دیگر نیز در دست اقدام است که 12 مورد از این تعداد کتاب در خصوص تاریخ شفاهی دفاع مقدس در قالب زندگینامه شهدا و خاطرات رزمندگان است که در این زمینه هم با کمبود اعتار مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه در 56 نقطه خراسان‌جنوبی 140 شهید گمنام آرمیده‌اند، تصریح کرد: 25 یادمان شهدای گمنام در استان تکمیل شده و 31 مورد باقی مانده که از این تعداد ساخت هفت یادمان و تکمیل هفت یادمان دیگر جزو برنامه‌های سال جاری بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان‌جنوبی با اشاره به چهلمین سالگرد دفاع مقدس مطرح کرد: بازه زمانی اجرای برنامه‌های چهلمین سال دفاع مقدس از سوم خرداد تا پایان سال 99 است اما تمرکز برنامه‌های مهم در مناسبت‌های سوم خرداد، هفته دفاع مقدس، روز جهانی مقاومت، دهه فجر و مناسبت‌های مرتبط با هر کدام از دستگاه‌ها و نهادها است.

فلاحی تبیین فرهنگ ایثار و شهادت و پشتیبانی از حریم ولایت در جامعه به‌خصوص بین نسل جوان را از محورهای برنامه‌های چهلمین سالگرد دفاع مقدس ذکر و عنوان کرد: برنامه‌های مبتکرانه و خلاق کمیته‌های تخصصی در شورای هماهنگی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مطرح می‌شود.

وی با اعلام اینکه خراسان‌جنوبی جزو شش استانی است که موزه دفاع مقدس ندارد و این در حالی که همه اقدامات باید در فضای موزه قرار گیرد تا در دسترس همه باید، مطرح کرد: زمین برای احداث موزه پیش‌بینی شده و برخی اقدامات انجام شده اما مهم‌ترین بخش آن تأمین اعتبار است که باید به‌صورت ملی دنبال شود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار