آمریکا به کشتن حداقل ۱۳۲ غیرنظامی در سال ۲۰۱۹ اذعان کرد

پنتاگون در گزارشی سالانه اذعان کرد، ۱۳۲ غیرنظامی در عملیات‌های نظامی ۲۰۱۹ آمریکا در چند کشور کشته شده‌اند، اما به گفته گروه‌های حقوق بشری این آمار بسیار کمتر از آمار واقعی است.
کد خبر: ۳۹۵۴۹۲
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۹ - 07May 2020

آمریکا به کشتن حداقل ۱۳۲ غیرنظامی در سال ۲۰۱۹ اذعان کردبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، وزارت دفاع آمریکا روز گذشته (چهارشنبه) با انتشار یک گزارش سالانه که به دستور کنگره تهیه شده است، اعتراف کرد که دستکم ۱۳۲ غیرنظامی در عملیات‌های نظامی ایالات متحده در سال ۲۰۱۹ در ز، عراق، سوریه سومالی کشته شده‌اند.

بنا به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی «هیل»، آمریکا در این گزارش همچنین تصریح کرد که دست‌کم ۹۱ غیرنظامی در عملیات‌های نظامی سال ۲۰۱۹ واشنگتن در کشور‌های مذکور زخمی شده‌اند.

وزارت دفاع آمریکا در ادامه گزارش خود مدعی شده است که ارزیابی‌های پنتاگون هیچ‌گونه تلفاتی از عملیات‌های نظامی آمریکا در یمن و لیبی پیدا نکرده است.

در این بیانیه ادعا شده است: «تمامی عملیات‌های وزارت دفاع در سال ۲۰۱۹ مطابق با قوانین ملزومات جنگی از جمله قانون محافظت از غیرنظامیان در جنگ انجام گرفته و طبق اصول اساسی تمایز و تناسب و لزوم در پیش گرفتن اقدامات احتیاطی در برنامه‌ریزی و انجام حملات به منظور کاهش خطر آسیب‌رسانی به غیرنظامیان... انجام گرفته است».

در سال ۲۰۱۹، «دونالد ترامپ»، قانون وضع شده در دوران ریاست‌جمهوری «باراک اوباما» مبنی بر لزوم گزارش تعداد افراد کشته شده در خارج از مناطق جنگی در مکان‌هایی، چون لیبی، سومالی و پاکستان را لغو کرد.

آمار واقعی کشته‌شدگان بیشتر است

طبق آنچه در این گزارش آمده است، پنتاگون آمار و ارقام غیرنظامیانی را که در عملیات‌های پهپادی سیا در کشور‌های مذکور کشته شده‌اند شامل نکرده است.

گروه‌های حقوق بشری می‌گویند که آماری که پنتاگون ارائه کرده است بسیار کمتر از آمار واقعی غیرنظامیانی است که در حملات آمریکا در سال ۲۰۱۹ در کشور‌های نامبرده کشته شدند.

مؤسسه انگلیسی «ایروارز» که مسائل مربوط به جنگ علیه داعش را دنبال می‌کند، برآورد کرده است که تنها در نیمه اول ۲۰۱۹، بین ۴۱۶ تا یکهزار و ۳۰ غیرنظامی در عملیات‌های نظامی آمریکا در عراق و سوریه کشته شده‌اند.

«دافنه اویاتار» مدیر امنیتی برنامه حقوق بشر سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای در خصوص گزارش پنتاگون گفت: «ارائه گزارش امسال وزارت دفاع آمریکا، پیشرفتی در زمینه شفافیت درباره عملیات‌های نظامی آمریکا است، اما محتوای این گزارش نشان می‌دهد که پنتاگون همچنان آمار تلفات غیرنظامیان را بسیار کمتر اعلام کرده است».

پنتاگون مدعی شده است که تفاوت در آمار و ارقام ارائه شده این وزارتخانه با دیگر آمار به واسطه تفاوت در روش‌های شمارش تلفات غیرنظامیان است.

در گزارش پنتاگون آمده است: «برخی سازمان‌ها ارزیابی‌ها و مصاحبه‌های میدانی دارند و برخی دیگر به شدت بر گزارش‌های رسانه‌ها تکیه می‌کنند. گرچه این اطلاعات می‌تواند ارزشمند باشد، اما اطلاعات صرف ناقص است و تضمین اعتبار آن ضروری است».

پنتاگون ادامه داد که ارزیابی‌های ارتش آمریکا همچنین اطلاعات گروه‌های بیرونی و همچنین اطلاعات منابع اطلاعاتی را در خود گنجانده است.

وزارت دفاع آمریکا در گزارش خود مدعی شده است که دستکم ۲۲ غیرنظامی در عراق و سوریه کشته و ۱۳ نفر نیز زخمی شدند و ۱۰۸ نفر در افغانستان و دونفر در سومالی کشته‌اند و سه نفر نیز زخمی شده‌اند.

هزاران غیرنظامی در عملیات متجاوزانه ائتلاف تحت رهبری ریاض با حمایت ایالات متحده آمریکا جان خود را از دست داده‌اند، اما پنتاگون می‌گوید که گزارش آن‌ها تنها به بررسی عملیات نظامی آمریکا علیه داعش و القاعده در یمن پرداخته است.

این گزارش مدعی می‌شود که مقام‌های دفاعی آمریکا هیچ‌گونه «گزارش موثقی از تلفات غیرنظامیان در نتیجه عملیات نظامی ۲۰۱۹ آمریکا در یمن» پیدا نکرده اند.

پنتاگون همچنین مدعی است که در لیبی نیز به یک گزارش درباره تلفات احتمالی غیرنظامیان در چهار حمله ارتش آمریکا علیه داعش در سال ۲۰۱۹ دست یافته است، اما «بازبینی داده‌های عملیاتی، تصاویر ویدئویی و دیگر داده‌های» اطلاعاتی و جاسوسی و شناسایی نشان داده که این گزارش «موثق نیست».

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها