دیدار و دورهمی نخست‌وزیران سابق لبنان بدون نخست وزیر فعلی

نخست‌وزیران سابق لبنان به میزبانی سعد الحریری بدون حضور نخست‌وزیر فعلی، با هم دیدار و در مورد تحولات این کشور گفت‌وگو کردند.
کد خبر: ۳۹۵۵۲۷
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۰ - 07May 2020

دیدار و دورهمی نخست‌وزیران سابق لبنان بدون نخست وزیر فعلیبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، چهار تن از نخست‌وزیران سابق لبنان برای اولین بار در یک جلسه دور هم جمع شدند.

سعد الحریری، نخست‌وزیر سابق لبنان و رئیس جریان المستقبل این کشور که سال گذشته در جریان تظاهرات مردم لبنان به اوضاع معیشتی و اقتصادی، استعفا داده بود، در حساب توییتری خود نوشت که به همراه «نجیب میقاتی»، «فؤاد سنیوره» و «تمام سلام» امروز پنجشنبه در قصر «بیت الوسط» (منزل حریری) دیدار داشته است.

وی نوشت که در این دیدار نخست وزیران سابق در مورد آخرین تحولات و اوضاع کلی لبنان گفت‌وگو کرده و به تبادل آرا پرداخته‌اند.

چهار نخست‌وزیر سابق لبنان در حالی دور هم جمع شده‌اند که «حسّان دیّاب»، نخست‌وزیر کنونی لبنان غایب این جلسه بوده است.

دیاب این هفته بعد از یک ماه، برنامه اصلاحات اقتصادی و مالی خود را به کابینه وزیران اعلام کرد و همه وزیران با این برنامه که تلاش دارد لبنان را از بحران سخت طی ماه‌های اخیر نجات دهد. این برنامه مبتنی بر کاهش هزینه‌های دولت و ایجاد اصلاحات بانکی و اقتصادی و گرفتن وام خارجی برای پشت‌ سر گذاشتن بحران‌های اخیر است.

سعد الحریری به رغم کاهش تعداد کرسی‌های جریان المستقبل در انتخابات پارلمانی سال ۱۳۹۷، با توافق احزاب سیاسی برای بار دیگر نخست‌وزیر شد ولی با گذشت دو ماه از آغاز اعتراضات در پاییز سال گذشته، مجبور به استعفا شد.

اخیراً او سفری به فرانسه داشته است، ناظران می‌گویند او بعد از این سفر، نقش یک اپوزیسیون علیه دولت را بازی می کند و از آنجایی که ائتلاف حزب‌الله و امل و جریان ملی آزاد (التیار الوطنی الحر) در انتخابات مذکور بیشترین کرسی را به دست آورده است، دل خوشی از دولت حسان دیاب ندارد و به دنبال انتقاد از اوست.

دولت حسان دیاب با شدیدترین مشکلات طی چند دهه از تاریخ سیاسی دولت‌های لبنان مواجه است؛ تظاهرات چند ماه اخیر منجر به کاهش درامدهای دولت شده و شیوع کرونا در یکی دو ماه اخیر اوضاع را بیش از پیش سخت‌تر کرده و در همین زمان، ارزش پول لبنان (لیر) به شدت در برابر دلار کاهش یافته است.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها