شانه‌ساز تشریح کرد؛

آخرین وضعیت دو داروی بهبود «کرونا»/ تلاش برای صادرات ونتیلاتور

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: فاویپراویر تاکنون نتوانسته اثربخشی خود را ثابت کند، در دنیا نیز این دارو نمره قبولی دریافت نکرده است.
کد خبر: ۳۹۵۵۸۰
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۱ - 08May 2020

آخرین وضعیت دو داروی بهبود «کرونا» / تلاش برای صادرات ونتیلاتوربه گزارش گروه اجتماعی دفاع‌پرس، محمدرضا شانه‌ساز رئیس سازمان غذا و دارو در نشست خبری اینترنتی که با حضور تعدادی از خبرنگاران برگزار شد با بیان اینکه قبل از بحران کرونا روزانه ۱۵۰ هزار ماسک در کشور تولید می‌شد، اظهار داشت: با شیوع بحران و تدابیر لازم اکنون روزانه دو میلیون ماسک در کشور تولید می‌شود و از سوی دیگر اصناف نیز به همین میزان ماسک تولید می‌کنند.

به گفته شانه‌ساز پس از آغار بحران این اجازه به دانشگاه‌های علوم پزشکی داده شد مجوز‌های تولید الکل و مواد ضدعفونی‌کننده را بدون طی کردن بروکراسی‌های اداری برای کارخانجات تولید کننده صادر کنند.

وی عنوان کرد: درحال حاضر لباس‌های مورد نیاز کادر درمان در کشور تولید می‌شود و با همت تولیدکنندگان داخلی در حال حاضر ۶ نوع لباس در کشور ما تولید می‌شود و قیمت این اقلام یک چهارم محصولات خارجی است. با تلاش محققان امروز توانایی صادرات کیت را داریم و امیدواریم با دپوی لازم بتوانیم صادرات ونتیلاتور را آغاز کنیم.

به گفته شانه‌ساز وضعیت تولید لباس قبل از شیوع کرونا روزانه دو هزار لباس بود و امروز این لباس‌ها با پارچه لطیف و تعداد بسیار زیاد تولید می‌شود، این پارچه‌ها مورد تایید سازمان انرژی اتمی است و از قابلیت محافظتی بسیار بالایی برخوردارند و این تولیدات ظرف ۴۵ روز رخ داد.

رئیس سازمان غذا و دارو ادامه داد: در حال حاضر علاوه بر اینکه نیاز کشور را در زمینه اقلام درمانی و کیت تشخیصی بر طرف کردیم صادرات هم می‌کنیم. در زمینه دارو و واکسن هم در حال فعالیت هستیم و امیدواریم در تولید واکسن و دارو پیشتاز باشیم.

*فاویپیراویر نمره قبولی نگرفته است

شانه‌ساز در خصوص وضعیت دو داروی بهبود کرونا گفت: در زمنیه دارو‌های مطرح مانند فاویپیراویر در حال طی کردن مراحل آخر تحقیقات است، اما نتوانسته نمره قبولی دریافت کند، فاویپراویر تاکنون نتوانسته اثربخشی خود را ثابت کند در دنیا نیز این دارو نمره قبولی دریافت نکرد، داروی رمدیسیویر نیز در دنیا مطرح شده که بارقه امید در مورد این دارو پررنگ‌تر شده و نمی‌توان اظهار نظر قطعی درمورد این دارو‌ها داشت، هر دو دارو مورد کارآزمایی بالینی در کشور قرار می‌گیرند و توان تولید هر دو دارو را داریم. به لطف خدا توان خوبی در زمینه داروسازی در کشور داریم و از بابت دارو مشکل خاصی وجود ندارد، در حوزه واکسن نیز مراکز خصوصی و دولتی در حال انجام تحقیقات هستیم و در برخی موارد از کشور‌های دیگر جلوتر هستیم.

*پیش بینی واردات ۱۰ برابری واکسن آنفلوانزا

وی در پاسخ به پرسشی درباره پیش بینی برای واردات واکسن آنفلوانزا در سال جاری گفت: با توجه به تقاضای دنیا به این واکسن، ما هم پیش بینی واردات ۱۰ برابری واکسن آنفلوانزا را در مقایسه با سال گذشته انجام داده‌ایم و تمام اقدامات لازم انجام شده است.

اصرار بر استفاده دارویی خاص

وی در پاسخ به این سوال که برخی بیماران خاص مانند تالاسمی با کمبود دارو مواجه هستند، بیان کرد: در زمینه دارو‌های بیماران خاص به جز اقلام خاص که ناشی از فشار تحریم‌ها است مشکلی نداریم. برخی بیماران و پزشکان اصرار دارند برخی برند‌های خاص وجود را تهیه کنند، یعنی برند خاص را دریافت کنند. در قانون عنوان شده که باید از برند داخلی استفاده شود، اما برای کاهش اضطراب دارو‌های برند خارجی را هم وارد می‌کنیم.

رئیس سازمان غذا و دارو افزود: بحث کمبود دارو نیست بلکه اصرار بر استفاده دارویی خاص است. هر نسخه دارویی که دست مردم بوده در این وضعیت فراهم شده است. گرچه توزیع برخی اقلام در همه داروخانه‌ها وجود ندارد و امکان استفاده از آن در همه داروخانه‌ها نیست. چرا که مصرف کننده آن خاص است.

به گفته شانه ساز، بحث اول دسترسی بیماران به دارو‌ها است و سپس بر برند خاص تاکید داریم. قانونگذار تاکید دارد که اولویت با دارو‌های تولید داخل است.

سهم سازمان غذا و دارو از یک میلیارد یورو صندوق توسعه

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: جزئیات سهم سازمان غذا و دارو از یک میلیارد یورو تخصیص یافته از صندوق توسعه ملی باید از سوی معاونت توسعه اعلام شود، اما ما باید بخش خصوصی را تقویت کنیم تا بتوانند اقلام مورد نیاز را در اختیار ما قرار دهند.

وی گفت: سال گذشته ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی فقط به مواد موثره دارو اختصاص پیدا می‌کرد و بقیه اجزا با ارز نیمایی محاسبه می‌شد، به این صورت که ۳۵ درصد قیمت دارو شامل ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی بود، اصولا برای دارو‌های وارداتی ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی اختصاص میافت.

شانه‌ساز افزود: کیت‌های سرولوژی به وفور در کشور در حال تولید است و صادرات آن آزاد شده است، در مورد سایر کیت‌ها نیز اجازه واردات را ممنوع نکرده‌ایم.

ادامه دارد/ 141

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار