یادداشت/

دولت تازه کار عراق و چالش‎های پیش رو

کابینه مصطفی الکاظمی بالاخره پس از چندین ماه بن بست سیاسی در عراق توانست از پارلمان این کشور رای اعتماد بگیرد.
کد خبر: ۳۹۵۵۹۶
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۹ - 08May 2020

دولت تازه کار عراق و چالش‎های پیش روبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، سرانجام پس از گذشت پنج ماه عراق صاحب دولت شد و «مصطفی الکاظمی»، با رأی اعتماد پارلمان به نخست وزیری این کشور رسید.

«مصطفی الکاظمی»، برای اداره عراق راه دشواری را در پیش دارد، راهی دشواری که به عاریه مانده از شرایطی است که با اشغال خاک این کشور از سوی آمریکایی‌ها بسیار ناهموار است.

اگرچه هنوز «الکاظمی»، دولت خود را به طور کامل تشکیل نداده است و وزارتخانه‌های مهمی، چون وزارت خارجه و وزارت نفت خالی است، اما همین اندازه که عراق توانست با همه مشکلات موجود برای تشکیل یک دولت به جمع بندی برسد گام بزرگی است.

غرب آسیا، سال‌هاست با معضلات و گرفتاری‌های سنگینی روبرو است که باعث شده امنیت منطقه در شرایط بسیاری بحرانی قرار گیرد.

بحران‌هایی که زاییده دولت‌ها و رژیم‌های مداخله گر خارجی است که از هزاران کیلومتر فراتر به غرب آسیا آمده و امنیت و صلح منطقه را به هم زده‎اند.

درک این موضوع که عامل اصلی بی ثابتی آمریکا، رژیم صهیونیستی وعربستان سعودی است، کار دشواری نیست.

بی ثباتی و ناامنی منطقه برای آمریکا دلیلی است برای حضور در غرب آسیا و خلیج فارس برای ایجاد امنیت و صلح، در حالی که علت اصلی همه جنگ‌هایی که در این منطقه جریان دارد، سیاست‌ها و دخالت‌های آمریکاست.

با وجودی که عراق پس از یک دوره بحرانی، اکنون دارای دولت قانونی شد، مسیر ثبات وامنیت را طی کند، بسیار مشکل و ناباورانه است.

دلیل این تردید هم روشن است، تا زمانی که آمریکایی‌ها در عراق حضور داشته باشند، این کشور روی آرامش و امنیت را نخواهد دید.

ثبات و امنیت در عراق، به ثبات و امنیت منطقه نیز کمک می‎کند، هر کشوری در غرب آسیا در شرایط بی ثباتی قرار داشته باشد، دیگر کشور‌ها را نیز درگیر می‌کند؛ حال آن کشور، یک کشور مهم مانند عراق باشد، درصد تأثیر بی ثباتی آن بر کل منطقه بیشتر می‌شود.

«الکاظمی»، اگر در پی اصلاحات در عراق است، نخستین گام او تدارک ساز و کار خروج نیرو‌های آمریکایی از خاک کشورش باید باشد.

یکی از مشکلات کنونی عراق، ناپایداری دولت‌هاست، عمر دولت‌ها در این کشور کوتاه است به همین خاطر دولتی که مستقر می‌شود، حتی اگر هم بخواهد، فرصت ایجاد اصلاحاتی که اوضاع کشور را بهبود بخشد، ندارد.

ایران، مهمترین کشور همسایه عراق است، دولت و ملت عراق هیچگاه نمی‌توانند کمک‌های جمهوری اسلامی ایران را در مقاطع گوناگون فراموش کنند.

مهمترین و حیاتی‌ترین اقدامی که ایران در حمایت از عراق انجام داد، مقابله با گروه تروریستی داعش بود که این کشور را از خطر سقوط حتمی نجات داد.

دولت «الکاظمی»، یک دولت یکساله است، چرا که قرار است در این مدت، انتخابات برگزار شود و قانون اساسی نیز با تغییراتی همراه شود.

می‌توان گفت «الکاظمی»، برای تشکیل یک دولت یکساله هم ریسک کرده هم فداکاری، به همین خاطر باید از دولت او به اندازه همین یکسال توقع و انتظار داشت، دولت «الکاظمی»، در یکسال نمی‌تواند معجزه کند و برای ادامه کار خود نیز نیازمند حمایت گروه‌ها و جریان‌ها سیاسی با نفوذ در عراق است.

در هر صورت، عراق روز‌های سختی را می‎گذراند، روز‌هایی که هم می‌تواند به روز‌های روشن و امیدوار کننده متصل شود و هم گره‌ها و معضلات عراق را افزون کند.

همه چیز در عراق به مردم این کشور، دولت، پارلمان و گروه‌ها و جریان‌های سیاسی موجود بستگی دارد.

منبع: میزان

انتهای پیام/ 900

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار