به‌مناسبت میلاد با سعادت امام حسن مجتبی علیه السلام؛

سیره‌ی امام حسن مجتبی(ع) باید الگوی زندگی هر مسلمانی باشد

امام حسن مجتبی در جریان صلح با معاویه به صراحت فرمودند که در فرهنگ مسلمانان شیعه هرگز قدرت طلبی و جنگ سالاری جایگاهی ندارد.
کد خبر: ۳۹۵۶۹۵
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۰ - 09May 2020

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، پانزدهمین روز از ماه خدا مصادف با میلاد باسعادت حضرت سبط اکبر امام حسن مجتبی علیه السلام است. در روایتی از حضرت محمد صلوات الله علیه و آله آمده است که امامان حسنین (امام حسن و امام حسین علیهما السلام) سید و سالار جوانان اهل بهشتند. در باب زندگی زندگی و حیات طیبه ی امام خوبی‌ها، امام حسن ابن علی (ع) روایات بسیاری نقل شده که هر کدام از آنها می تواند مانند کلیدی برای رفع مشکلات زندگی امروزی جامعه‌ی بشری باشد.

یکی از القابی که در زمان حیات آن‌حضرت به ایشان اطلاق شد «مجتبی» است. مجتبی در زبان عربی به معنای شخصی است که برگزیده ی حق تعالی است و مورد عنایت ذات احدیت قرار گرفته است.

در روایت‌ها آمده است که امام حسن مجتبی علیه السلام سه بار برای رضای خدا، تمام اموال و دارایی خود را انفاق کردند. بخشندگی مهمترین ویژگی زندگی امام حسن مجتبی است که بی شک این خصیصه‌ی بزرگ انسانی- الهی از تربیت خانوادگی آن حضرت منشا گرفته است. پدری که علی و مادری که فاطمه زهرا و پدربزرگی که رسول الله باشد، قطعا سبط اکبر نبی یک اسوه و اسطوره و الگو برای همه‌ی نسل‌هاست. امام حسن علیه السلام در کنار برادرشان امام حسین علیه‌ السلام در جریان مباهله حضور داشتند و جزء آل عبای مبارک حضرت ختمی مرتبت به شمار می روند.

امام حسن مجتبی در جریان صلح با معاویه به صراحت فرمودند که در فرهنگ مسلمانان شیعه هرگز قدرت طلبی و جنگ سالاری جایگاهی ندارد. آن امام همام ضمن صلح با معاویه به همه‌ی مسلمین تمام دوران‌ها نشان دادند مناعت طبع و بزرگی و دست کشیدن از قدرت برای رضای خدا و مصلحت مردم، اولین اصل هر مسلمان مومن و معتقدی است.

روز میلاد این امام همام در کشور عزیزمان روز اکرام ایتام و اطعام نیازمندان نام‌گذاری شده است. باری، باید هم چنین باشد. روز میلاد فرزند شیر خدا که همواره پدر ایتام بود، باید هم روز اکرام ایتام و اطعام نیازمندان نام‌گذاری شود.

امید آنکه سیره‌ی علوی و شیوه‌ی حسنی همواره سرلوحه و سرمشق زندگی همه‌ی مردم به ویژه مسلمانان در تمامی عرصه های اجتماعی و سیاسی و غیره باشد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار