یادداشت/

تنها راه مسالمت آمیز حل بحران سوریه

ترکیه خروج خود را از شمال سوریه مشروط به برکناری بشار اسد کرده است این در حالی است که نگارش قانون اساسی جدید این کشور هنوز به جمع بندی نرسیده است.
کد خبر: ۳۹۵۷۲۰
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۶ - 09May 2020

تنها راه مسالمت آمیز حل بحران سوریهبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، مردم هر کشوری سهم اصلی را در پردازش سرنوشت خود دارند، آن‌ها هستند که باید برای آینده کشور تصمیم بگیرند و هیچ کشوری هم حق آن را ندارد که بخواهد به خاطر قدرت طلبی‌های خود برای دیگران تصمیم گیری کند.

ترکیه به خاک سوریه تجاوز نظامی کرده و شمال این کشور را به اشغال در آورده است.

اقدام آنکارا از نظر قوانین بین الملل غیر قانونی و متجاوزانه است، حمله نظامی ترکیه به خاک سوریه مانعی بر سر راه ثبات و امنیت در این کشور شده در حالی که بقایای تروریست‌های تکفیری داعش همچنان در سوریه حضور نظامی دارند و تحرکات خود را هم در سوریه حفظ کرده و هم در عراق با روش تازه‌ای آغاز کرده‎اند.

اکنون تروریست‌های تکفیری از فاز اشغال و تشکیل کشوری مستقل برای خود خارج شده و به ایجاد ناامنی روی آورده‎اند.

داعش با توجه به شکست‌هایی که متحمل شد، توان آن را ندارد که بار دیگر عراق و سوریه در اشغال خود داشته باشد.

از سوی دیگر سوریه توانست سرزمین خود را از چنگ گروه‌های تروریستی پس بگیرد و یک ثبات نسبی را در کشور ایجاد کند.

پیروزی سوریه بدون کمک‌های ایران و روسیه میسر نبود، تهران و مسکو در بحران سوریه نقطه نظرات نزدیکی دارند، و همواره تأکید کرده‎اند که این مردم سوریه هستند که باید برای آینده کشور خود تصمیم بگیرند.

تنظیم قانون اساسی جدید سوریه که باید به رأی مردمی گذاشته شود، اکنون مهمترین موضوعی است که باید بر روی آن متمرکز شد.

پس از آن که قانون اساس سوریه به تأیید مردم این کشور رسید، موضوع انتخابات مطرح می‌شود.

این که بشار اسد، نیز بتواند در انتخابات ریاست جمهوری سوریه حضور داشته باشد یا نه یکی از مناقشاتی است که ترکیه با آن مخالف است.

بشار اسد، نیز همچون دیگر نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری سوریه این حق را دارد که بتواند در این انتخاب شرکت کند و مردم هستند که باید در این زمینه تصمیم نهایی خود را اعلام کنند.

روسیه نیز با روند انتقال قدرت بر اساس قانون اساسی جدید سوریه موافق است؛ ولادیمیر پوتین نیز در حمایت از دولت سوریه هزینه کرده است، چرا که می‌دانست اگر سوریه از دست برود یکی از همپیمانان خود را در منطقه از دست خواهد داد.

قطعاً آمریکا و دیگر کشور‌های غربی در روند انتقال قدرت در سوریه مداخله خواهند کرد و سعی خواهند داشت تا فردی در این کشور به قدرت برسد که گرایش به سوی آمریکا داشته باشد.

هر چند تصمیم گیران اصلی آینده سوریه مردم این کشور هستند، اما برای اجرای روند سیاسی تغییرات در سوریه، ایران و روسیه هم نظر هستند و نمی‌توان نظر یک بازیگر مانند ترکیه را لحاظ کرد.

اردوغان باید از بسیاری از خواسته‌های خود کوتاه بیاید، ارتش ترکیه بدون پیش شرط باید خاک سوریه را ترک کند و مناطق اشغالی را به دست ارتش سوریه بسپارد، این تنها راهی است که برای پایان جنگ در سوریه باقی مانده است.

کم هزینه‌ترین و بهترین طرحی که می‌تواند برای آینده سوریه اجرا شود، نخست خروج نیرو‌های خارجی که غیر قانونی و تجاوزگرانه وارد خاک این کشور شده‎اند و آنگاه برگزاری انتخابات آزاد برای ترسیم آینده سوریه است.

در غیر این صورت، تنها راه باقی مانده برای پایان دادن به بحران سوریه، مقاومت و جنگ مقابل نیرو‌های ترکیه و دیگر نیرو‌های خارجی متجاوز به این کشور خواهد بود.

منبع: میزان

انتهای پیام/ 900

نظر شما
پربیننده ها