معرفی کتاب؛

«دیدار در سوسنگرد»

کتاب «دیدار در سوسنگرد» بیان نقش رزمندگان اردبیل در عملیات شکست حصر سوسنگرد است که به قلم «سید سعید اطهر نیاری» به نگارش در آمده است.
کد خبر: ۳۹۵۸۹۲
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۵ - 10May 2020

«دیدار در سوسنگرد»

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از اردبیل، «دیدار در سوسنگرد» عنوان کتابی است که توسط «سید سعید اطهر نیاری» به نگارش در آمده و در سال 1398 به چاپ رسیده است.

این کتاب 206 صفحه ای را انتشارات «خط هشت» به سفارش و حمایت اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان اردبیل چاپ و منتشر کرد.

برشی از متن کتاب:

 خود را به بسیج اهواز معرفی کردیم و در مدرسه پروین اعتصامی مستقر شدیم. کمک‌های مردمی را هم در انبارهای پیش بینی شده خالی کردیم. آن‌هایی که توانایی مقابله و دفاع نداشتند از شهر خارج می‌شدند. عراق، انبار مهمات را در تپه‌های فولی آباد منفجر کرده بود و اغتشاش و سر درگمی بیداد می‌کرد. سوسنگرد در دست عراقی‌ها بود و شهر اهواز تهدید می‌شد. اوضاع شهر به هم ریخته بود. رزمندگان اعزامی در مساجد و مدارس شهر مستقر بودند و گروه‌های مقاومت بسیار فعالی تشکیل شده بود.

در اهواز علاوه بر انجام کارهای تدارکاتی و رساندن آذوقه به نیروهای مستقر در خط مقدم، برای مقابله با ستون پنجم و جاسوسان اطلاعاتی دشمن، مدام در شهر نگهبانی می‌دادیم. اسماعیل آبروش و موسی نوری با من بودند و با هم به اردوگاه رودابه رفتیم.

 نقشه دکتر چمران برای حفظ شهر این بود که با استفاده از ادوات سنگین و دستگاه‌های مکانیکی، کانال کم عمقی از رود کارون تا آن سوی شهر حفر و آب کارون را از راه آن وارد منطقه پست و دشت مانند «دب حردان» کرده بودند. آب کارون در آن منطقه، به قدری جمع شده بود که دریاچه مانندی به طول حدود 20 و عرض 2 کیلومتر به وجود آورده بود. 300 نفربر و خودروی دشمن هم در گل و لای آن گیر کرده بودند. باتلاق و دریاچه دب حردان تا آخر جنگ به همان صورت و مملو از آب بین نیروهای عراق و ایران مانند حایلی مانع نفوذ دشمن به شهر شد. وسعت دریاچه به قدری بود که اهواز را از تیررس دشمن در امان نگه داشت.

انتهای پییام/

نظر شما
پربیننده ها