یادداشت/ سمانه حسن‌خانی

شکست تمدن پوشالی غرب در مقابله با کرونا

شیوع ویروس کرونا در کشورهای غربی و نحوه مواجهه آنان با این ویروس نشان داد که آنها فقط با ادعای داشتن تمدن، فرهنگ و پیشرفت با این مولفه‌ها فرسنگ‌ها فاصله دارند.
کد خبر: ۳۹۶۲۲۱
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۶:۴۵ - 12May 2020

شکست غرب در آزمون جهانی مقابله با کروناگروه اخبار داخلی دفاع‌پرس- سمانه حسن‌خانی؛ فراگیری و انتشار ویروس کرونا در کشورهای مختلف جهان از جمله آمریکا و کشورهای اروپایی بحران‌های اجتماعی و اخلاقیشان را به خوبی نشان داد.

دنیای غرب با ادعای مهد آزادی تمدن و پیشرفت با کتمان فقر و بیکاری، درگیری‌های مسلحانه و برخی دیگر از شاخص‌های منفی در دوران کرونا نشان داد که چالش بسیاری دارد و با تمدن و فرهنگ فرسنگها فاصله دارد.

با اوج گرفتن این ویروس در این کشورها جنگ جدیدی بر سر تصاحب ماسک و تجهیزات محافظتی پزشکی آغاز شد که این اتفاق در تاریخ جهان تقریبا امر بی سابقه‌ای به شمار می‌رود. از جمهوری چک گرفته تا ایتالیا، سوئد، فرانسه،اسپانیا،انگلیس و آلمان.

اما آمریکا در دزدی ماسک از همه فعال‌تر بود به گونه ای که «اندرئاس گایزل»، نماینده مجلس در آلمان، با انتقاد از این اقدام آمریکا، آن را «راهزنی دریایی مدرن» توصیف کرد و گفت «حتی در زمان وقوع یک بحران جهانی نیز نباید از چنین روش‌های وحشیانه‌ای استفاده کرد. آمریکا هرگز نباید با متحدان اروپایی خود این‌گونه رفتار کند».

حتی غارت و دزدی ماسک بین ایالات و دولت فدرال آمریکا هم اتفاق افتاد و بر اساس گزارش رسانه‌های آمریکایی، سه میلیون ماسک خریداری شده از سوی ایالت ماساچوست، به وسیله یک آژانس دولتی فاقد نام در بندر نیویورک مصادره شد.

کشورهای غربی پس از این اقدامات چهره جدید دیگری از خود نشان دادند و آن بی توجهی به سالمندان بود. آنها با رها کردن بیماران سالمند مبتلا به ویروس کرونا، جنبه دیگری از انحطاط اخلاقی خود را نشان دادند.

اما آنچه که بیشتر این روزها از سقوط اخلاق و فرهنگ غربی‌ها پرده برداشت هجوم مردم این کشورها به فروشگاه‌ها و غارت محصولات غذایی و بهداشتی بود، این غارتها آنقدر زیاد بود که نیروهای امنیتی برای حفاظت از دستبرد دستمال کاغذی‌ها در فروشگاهها مستقر شده بودند، حتی تصاویر قفسه‌های خالی فروشگاه‌های بزرگ در آمریکا و اروپا به وفور در رسانه‌های بین‌الملی منتشر شد.

شیوع ویروس کرونا در کشورهای غربی و مواجهه آنان با این ویروس ظاهر فریبنده لیبرال- دموکراسی این کشورها را به خوبی نشان داد که مشکلات ساختاری حل نشده‌ای در برخی کشور‌های غربی وجود دارد.

در تفکر غرب قدرت همیاری، همکاری و حرکت مردمی وجود ندارد. آنها شعار حقوق بشر، احترام متقابل و دموکراسی می‌دهند اما بویی از آن نبرده اند.

در نظام‌های سرمایه‌داری و لیبرالیسم غربی نوع‌دوستی جایگاهی ندارد و فاقد سازماندهی تشکل‌های مردمی گسترده همچون بسیج، روحانیت و... هستند که با بروز بحرانی همچون سیل، زلزله و امروز ویروس کرونا، کمک به مردم خود را یک تکلیف بدانند و بدون هیچ چشمداشتی به کمک آن‌ها بشتابند.

اما ایران با وجود تحریم‌های ظالمانه در مقایسه با این کشورهای به ظاهر متمدن به خوبی توانسته این بحران جهانی را مدیریت کند. دولت و ملت ایران در مواجهه با این بحران دستپاچه نشدند و از تجربه و اندوخته فرهنگی درازمدت خود در رویارویی با بحران‌های مختلف از جمله دوران دفاع مقدس استفاده کردند و با داشتن تفکر دینی نوعدوستی برخلاف جوامع غربی، توانستند باری از مشکلات دولت را در این مسیر بردارند.

ملت همیشه بیدار جمهوری اسلامی در کنار دولت با راه‌اندازی پویش‌های مختلفی از جمله «نه به مسافرت؛ نه به پذیرش مسافر» و یا پویش «در خانه بمانیم» حرکت‌های خودجوش جامعه مدنی و تحرکات اجتماعی را به تصویر می‌کشند و نشان می‌دهند که ایرانی‌ها به درک درستی از این بحران رسیده‌اند و با گسترش رزمایش مواسات، همدلی و کمک مومنانه در نقاط مختلف کشور در کمک‌رسانی به مردم محروم و ضد عفونی کردن شهرها می‌توان گفت که در مقایسه با کشورهای غربی برخورد منطقی‌تری با کرونا داشته‌اند.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار