یادداشت/ رحیم محمدی؛

حمله رژیم بعثی به سکو‌های نفتی ایران با پشتیبانی دولت‌های عربی و غربی

هرچند تلاش‌های رژیم بعثی عراق برای به صفر رساندن صادرات نفتی ایران با کمک کشور‌های عربی منطقه و با استفاده از سلاح‌های غربی و شرقی در ماه‌های پایانی جنگ تحمیلی به اوج خود رسید، ولی بواسطه تلاش مهندسان و کارگران صنعت نفت، این حربه دشمن نیز راه به جایی نبرد.
کد خبر: ۳۹۶۳۳۸
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۱:۵۵ - 14May 2020

حمله به سکو‌های نفتی با پشتیبانی دولت‌های عربی و غربیگروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس‌ـ رحیم محمدی؛ ماه‌های پایانی دفاع مقدس شاهد اوج‌گیری حملات عراق علیه ایران بود. در این ماه‌ها عراق با کمک آمریکا در خلیج فارس به کشتی‌ها و سکو‌های نفتی ایران حمله می‌کرد تا از این طریق مانع صدور نفت ایران و کسب درآمد ارزی ناشی از فروش نفت توسط ایران شود.

دولت بعثی عراق با هدف تضعیف درآمد‌های مالی ایران که از طریق فروش نفت صورت می‌گرفت در صدد آن بود تا بلکه با فشاری که بدین وسیله به ایران وارد می‌شود، ایران را وادار به تسلیم و پذیرش خواسته‌های خود کند. از این روی، حملات خود به پایانه‌ها وکشتی‌های نفتی ایران را شدت بخشید.

بر این اساس، جمهوری اسلامی ایران به‌منظور خنثی‌سازی این اقدام دولت عراق سعی کرد تا انتقال نفت را از جزیره خارگ به جزیره لارک انتقال دهد. به عبارت دیگر با گسترده شدن منطقه خطر، پایانه نفتی والفجر در جنوب شرقی جزیره لارک کار خود را آغاز کرد. با این کار، دیگر نیازی نبود که نفتکش‌های خارجی برای بارگیری نفت وارد خلیج فارس شوند؛ زیرا می‌توانستند در مدخل ورودی تنگه هرمز با استفاده از پایانه نفتی والفجر در جزیره لارک از همان‌جا نفت ایران را بارگیری و به سوی مقصد‌های تعیین شده حرکت کنند.

انتخاب این محل از سوی ایران برای بارگیری و انتقال نفت به نفتکش‌ها به این علت بود که فاصله بسیار زیاد لارک تا خاک عراق، وجود پایگاه‌های هوایی و دریایی در بندرعباس و پوشش هوایی برقرار شده در منطقه می‌توانست هرگونه احتمال حمله مستقیم عراق به ترمینال جزیره لارک را منتفی کند.

اما در ۲۵ اردیبهشت ۶۷ عراق با استفاده از حریم هوایی کشور‌های جنوب خلیج فارس و با بهره گیری از میراژ‌های «اف یک» توانست از سمت غرب به شرق، چهار فروند کشتی نفتکش را که در کنار پایانه نفتی والفجر جزیره لارک حضور داشتند، مورد اصابت قرار دهد.

هرچند تلاش‌های عراق برای به صفر رساندن صادرات نفتی ایران با کمک کشور‌های عربی منطقه و با استفاده از سلاح‌های غربی و شرقی در ماه‌های پایانی جنگ تحمیلی به اوج خود رسید، ولی به واسطه تلاش مهندسان و کارگران صنعت نفت، این حربه دشمن نیز راه به جایی نبرد.

البته بهره‌مندی عراق از کمک کشور‌های حاشیه جنوبی خلیج فارس تنها به این یک مورد ختم نمی‌شد، زیرا در طول جنگ هشت ساله عراق علیه ایران به دفعات و به شکل‌های مختلف کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس به دولت صدام کمک‌هایی را ارائه کردند، اما علی‌رغم همه این تلاش‌ها و کمک‌هایی که به رژیم بعث عراق به منظور ساقط کردن نظام جمهوری اسلامی صورت گرفت، در پایان جنگ هشت ساله، این دولت بعث عراق بود که مجبور شد قطعنامه ۵۹۸ شورای امنیت سازمان ملل را قبول کند و به این ترتیب تلاش تمام حامیان این رژیم بی نتیجه ماند.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار