شهر خون/ 8

تلاش غرب برای ایجاد جبهه‌ای واحد علیه ایران

رسانه‌های غربی پس از گذشت ۱۶ روز پس از آغاز عملیات بیت المقدس و مشاهده پیروزی‌های رزمندگان ایران در این عملیات همچنان به القای واهمه در اعراب در خصوص آنچه آن‌ها خطر گسترش انقلاب اسلامی ایران قلمداد می‌کنند، مشغول هستند تا از این طریق بتوانند جبهه‌ای واحد از کشور‌های عرب در مقابل ایران ایجاد کنند.
کد خبر: ۳۹۶۵۰۴
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۵ - 16May 2020

تلاش غرب برای ایجاد جبهه‌ای واحد علیه ایرانبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، اشغال خرمشهر توسط رژیم بعث عراق مهم‌ترین برگ برنده این كشور برای وادار ساختن ایران به شركت در هرگونه مذاكرات صلح تلقی می‌شد و طبعاً آزادسازی این شهر می‌توانست سمبل پیروزی جمهوری اسلامی ایران و برتری نظامی‌اش باشد.

با توجه به این‌که منطقه عمومی غرب كارون آخرین منطقه مهمی بود كه هم چنان در اشغال عراق قرار داشت، از یک‌سو فرماندهان نظامی ایران برای انجام عملیات در این منطقه اشتراك نظر داشتند و از سوی دیگر عراق نیز كه طراحی عملیات آزادسازی خرمشهر را پس از عملیات فتح‌المبین قطعی و مسجل می‌پنداشت، با در نظر گرفتن اهمیت این شهر و جایگاه آن در دفاع از بصره، به‌ضرورت حفظ این منطقه معتقد بود.

ازاین‌رو، بلافاصله پس از اتمام عملیات فتح‌المبین، درحالی‌که قوای ارتش عراق در منطقه عمومی خرمشهر تقویت می‌شد، به تمام یگان‌های تحت امر قرارگاه مركزی كربلا دستور داده شد تا ضمن بازسازی و تجدید قوا، به شناسایی و طراحی عملیات بپردازند. این عملیات با نام بیت‌المقدس و رمز «یا علی ابن ابی‌طالب» آغاز شد.

در کتاب نوزدهم «روز شمار جنگ ایران و عراق» با عنوان «آزادسازی خرمشهر» به تفصیل این عملیات مورد بررسی قرار گرفته و جزئیات آن شرح داد شده است. به مناسبات شروع این عملیات و روزهای منتهی به آزادسازی خرمشهر بخش‌هایی از این کتاب منتشر خواهد شد که قسمت هشتم آن را درامه می‌خوانید:

القای واهمه

در هفدهمین روز عملیات بیت المقدس نیروهای تیپ ۴۱ ثارالله سپاه پاسداران در ساعت ۱:۱۵ بامداد به نیروهای عراقی مستقر در دژ مرزی جنوب کوشک حمله بردند و تا ساعت ۲:۱۵ توانستند ضمن انهدام بخشی از قوای دشمن، در نوار مرزی استقرار یابند.

به منظور بررسی طرح مانور در مرحله چهارم عملیات بیت المقدس که قرار است به زودی با سه قرارگاه عملیاتی فتح، نصر و فجر با هدف تکمیل محاصره خرمشهر اجرا شود، در ساعت ۲۱:۳۰ جلسه‌ای در قرارگاه نصر با حضور فرماندهان ارتشی و سپاهی تشکیل شد.

همزمان با تشییع پیکرهای تعدادی از شهیدان عملیات بیت المقدس در اصفهان مجلس بزرگداشت شهیدان این عملیات در تهران برگزار شد به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی پیکرهای ۷۸ نفر از رزمندگان عملیات بیت المقدس که به فیض شهادت نائل آمده اند در اصفهان با حضور پرشکوه مردم تشییع و در گلستان شهدای این شهر به خاک سپرده شد.

با آزاد شدن هویزه و رفع تهدید توپخانه‌ای دشمن از چند شهر دیگر استان خوزستان در جریان عملیات بیت المقدس خبرگزاری فرانسه با اشاره به تلاش دولت جمهوری اسلامی ایران به منظور تامین بخشی از نیازهای اهالی این شهرها برای بازگشت به خانه و احیای زندگی‌شان مبلغ غرامت درخواستی ایران را ۵۰ میلیارد دلار ذکر کرد.

وزیر امور خارجه آمریکا ضمن ارائه گزارش اخبار پیروزی‌های نظامی ایران به اعضای پیمان ناتو گفت پیروزی ایران در جنگ با عراق بر منافع غرب اثر می‌گذارد.

به گزارش خبرگزاری رویترز الکساندر هیگ، در جلسه امروز وزیران عضو پیمان نظامی ناتو در بروکسل گفت: پیروزی های ایران در جنگ با عراق نگرانی های امنیتی در کشورهای نفت خیز خلیج فارس را افزایش داده و این امر اثرات احتمالی برای منافع غرب در بردارد.

رسانه‌های غربی پس از گذشت ۱۶ روز پس از آغاز عملیات بیت المقدس و مشاهده پیروزی‌های رزمندگان ایران در این عملیات همچنان به القای واهمه در اعراب در خصوص آنچه آنها خطر گسترش انقلاب اسلامی ایران قلمداد می‌کنند مشغول هستند تا از این طریق بتوانند جبهه‌ای واحد از کشورهای عرب در مقابل ایران ایجاد کنند.

روزنامه آمریکایی کریستین ساینس مانیتور در شماره امروز خود نوشت جنگ ۲۰ ماهه خلیج فارس بین عراق و ایران تاکنون آن گونه که انتظار می رفت موجب از هم گسیختن ثبات منطقه نشده است در نتیجه جریان نفت از خلیج فارس به سوی دنیای صنعتی غیر کمونیست و نقاط دیگر ادامه یافته است.

دلیل اصلی آن بستگی بود که در سال ۱۹۸۱ در جنگ بین دو کشور به وجود آمده بود، اما تهاجم پیروزمندانه اخیر ایران در سال جاری آن بن بست را در هم شکسته و امکان دارد اوضاع منطقه را مورد تهدید قرار دهد. نیروهای مهاجم عراقی تا نزدیکی مرز مشترک دو کشور عقب رانده شده اند و اینک جنگ بر سر بازستانی خرمشهر جریان دارد ‌ در این میان آنچه که بقیه خاورمیانه به انتظار نشسته است این است که آیا ایرانیان در پی بازسازی خرمشهر در مرز متوقف خواهند شد یا گرم پیروزی به عراق هجوم خواهند برد.

ادامه دارد ...

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها