دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

چرایی خروج پاتریوت‌های آمریکایی از عربستان/ ترامپ مجددا به فکر دوشیدن گاو شیرده است

آمریکا مجددا برای دوشیدن گاو شیرده خود در منطقه خیز برداشته است تا اوضاع اقتصادی‌اش را با ناامید کردن سعودی‌ها برای ماهی گرفتن از آب گل‌آلود جنگ نفتی، بهبود بخشد.
کد خبر: ۳۹۶۶۴۰
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۳:۱۰ - 16May 2020

آمریکا مجددا در فکر دوشیدن گاو شیرده در منطقه استگروه بین‌الملل دفاع‌پرس: آمریکا پس از ضربه انصارالله یمن علیه تأسیسات نفتی «آرامکو»، چهار سامانه پاتریوت و گروهی از سربازان و تسلیحات خود را در میادین نفتی عربستان مستقر کرد؛ اکنون روزنامه «وال استریت ژورنال» طی گزارشی افشا کرد که آمریکا می‌خواهد این چهار سامانه موشکی و همه پرسنل این سامانه‌ها را از میادین نفتی عربستان خارج کند.

در گزارش «وال استریت ژورنال» آمده است که آمریکایی‌ها در توجیه این اقدام معتقدند که دیگر ایران تهدید فوری برای منافع ایالات متحده به‌شمار نمی‌رود؛ اما سوال مهم این است که واقعا آمریکایی‌ها به این دلیل قصد دارند سامانه‌های پاتریوت خود را از عربستان خارج کنند یا پشت پرده این تصمیمشان هدفِ دیگری نهفته است؟

به باور بسیاری از کارشناسان اقدامات ایالات متحده آمریکا در خصوص خارج کردن سامانه‌های موشکی پاتریوت از عربستان در واکنش به سرپیچی سعودی‌ها از توصیه‌های دولت آمریکا در موضوع قیمت نفت است.

ماجرا از آنجا آغاز شد که تقاضای جهانی نفت به‌دلیل اثرات شدید بحران کرونا بر اقتصاد جهانی کاهش چشمگیری داشت و همین این مسئله در کنار جنگ قیمتی در بازار نفت باعث شدت گرفتن روند سقوط قیمت نفت شد.

نکته بسیار مهم واکنش سعودی‌ها به این اوضاع بود؛ آن‌ها به‌دنبال کاهش تقاضا در بازار‌های جهانی به‌دلیل شیوع ویروس کرونا، تولید نفت خود را افزایش دادند تا نخستین اشتباه خود یعنی سلب اعتماد آمریکا را به دست بیاورند. 

در همین ایام بود که براساس گزارش رسانه‌های مختلف، ترامپ دو بار به‌صورت تلفنی در خصوص شرایط بازار نفت و ضرورت کاهش سطح تولید با ولیعهد عربستان سعودی گفت‌وگو کرد.

رئیس‌جمهور آمریکا چهاردهم فروردین در حساب کاربری رسمی خود در توئیتر نوشت: هم‌اکنون با دوست خودم محمد بن سلمان صحبت کردم؛ او قبلاً با ولادیمیر پوتین صحبت کرده بود و من انتظار دارم و امیدوارم که آن‌ها تولید نفت را به میزان حدود ۱۰ میلیون بشکه (در روز) و یا حتی بسیار بیشتر از آن کاهش دهند؛ اگر این اتفاق رخ دهد، برای صنعت نفت و گار فوق‌العاده خواهد بود.

کمتر از ۲۰ روز از این تماس تلفنی ترامپ با بن سلمان نگذشته بود که موضع رئیس‌جمهور آمریکا، از دوستانه به تهدید تغییر کرد؛ خبرگزاری رویترز به نقل از چند منبع آگاه آمریکایی فاش کرد که ترامپ در تماسی تلفنی با محمد بن سلمان، از ولیعهد سعودی خواسته است تا به‌منظور افزایش بهای جهانی نفت تولید نفت خود را کاهش دهد.

بر اساس گزارش رویترز ترامپ، بن سلمان را تهدید کرد که اگر این کار را انجام ندهد، نمی‌تواند مانع از تصویب قانون خارج کردن سربازان آمریکایی از عربستان شود.

البته پس از این گزارش رویترز، سفارت عربستان سعودی در واشنگتن، صحت گزارش‌های رسانه‌ای درباره تماس تلفنی ترامپ با محمد بن‌سلمان که طی آن واشنگتن، ریاض را به قطع حمایت نظامی در صورت عدم کاهش تولید نفت تهدید کرده بود، رد کرد.

در پایان باید گفت که آمریکا مجددا طی سال‌های اخیر، برای دوشیدن گاو شیرده خود در منطقه خیز برداشته است تا اوضاع اقتصادی‌اش را با ناامید کردن سعودی‌ها برای ماهی گرفتن از آب گل‌آلود جنگ نفتی، بهبود بخشد.

این نکته نیز مهم است که ادعای آمریکایی‌ها در خصوص خروج سامانه پاتریوت از عربستان به‌دلیل کم‌شدن تنش‌هایشان با ایران و کاهش تهدید این کشور و محور مقاومت علیه ایالات متحده در منطقه، ادعایی مضحک است، زیرا آمریکا سامانه پاتریوت خود را از ترس حملات موشکی ضد مواضعش در عراق مستقر کرده است و همچنین تحریم‌ها علیه ایران را نیز کاهش نداده و حتی در فکر افزایش آن است.

باید ببینیم تهدید آمریکایی‌ها در خصوص خروج چهار سامانه موشکی پاتریوت از عربستان جواب می‌دهد و آن‌ها به هدفشان که کاهش تولید نفت توسط سعودی‌ها است، می‌رسند یا خیر.

انتهای پیام/ ۴۲۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار