سازمان ملل از درگیری بین نیرو‌های وابسته به اماراتی‌ها و سعودی‌ها ابراز نگرانی کرد

فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن ضمن بیان پیشرفت مذاکرات بین طرف‌های درگیر، از تحولات اخیر در جنوب یمن ابراز نگرانی کرد و خواستار توقف درگیری‌ها در این منطقه شد.
کد خبر: ۳۹۶۷۲۰
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۰ - 14May 2020

سازمان ملل از درگیری بین نیرو‌های وابسته به اماراتی‌ها و سعودی‌ها ابراز نگرانی کردبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «مارتین گریفیتس»، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن گفت‌وگو‌ها بین طرف‌های یمن را مثبت ارزیابی کرد و گفت که پیشرفت‌های خوبی در این زمینه حاصل شده است.

گریفیتس امروز پنجشنبه حین ارائه گزارش به شورای امنیت که جلسه‌ای با محوریت اوضاع یمن تشکیل داده بود، گفت که مذاکرات انجام شده بین طرف‌های درگیر در یمن «پیشرفت بزرگی» به ویژه در مورد آتش‌بس در یمن داشته است.

با این حال او گفت که همچنان در برخی موارد مربوط به تدابیر انسانی و اقتصادی ضروری در یمن تأخیر‌هایی صورت گرفته است.

گریفیتس در مورد نحوه پیشرفت مذاکرات بین طرف‌های یمنی نیز گفت که آن‌ها به صورت سازنده‌ای تعامل داشتند و حین مذاکره از حمایت‌های دیپلماتیک و منطقه‌ای بهره‌مند شدند.

وی شیوع کرونا و رکود اقتصادی جهانی تهدید برای یمن دانست که مشکلات زیادی را برای این کشور داشته‌اند.

نماینده سازمان ملل در امور یمن گفت که این سازمان برای یمن نقشه راهی را ارائه کرده که قابلیت اجرا دارد و اجرای آن برعهده کسانی است که سلاح، قدرت و توانایی تصمیم‌گیری در این زمینه دارند.

گریفیتس در بخش‌هایی از گزارش خود، اقدام دو هفته پیش شورای انتقالی جنوب (وابسته و مورد حمایت امارات) انتقاد کرد و گفت که نیرو‌های تحت امر این شورا به دنبال سیطره بر ادارات دولتی (دولت مستعفی) در شهر عدن (شهری در جنوب غربی ساحل یمن که پایتخت موقت دولت مستعفی به شمار می‌رود)، هستند.

وی به تشدید تنش‌ها ودرگیری‌ها در استان‌های «ابین» و «سقطری» در جنوب یمن بین دولت مستعفی و شورای انتقالی اشاره کرد و خواستار توقف فوری همه درگیری‌ها شد.

گریفیتش از اوضاع جنوب یمن ابراز نگرانی کرد و گفت که شیوع کرونا، مالاریا، وبا و تب دِنگی به همراه سیلاب‌های اخیر به معضل ساکنان جنوب یمن به ویژه شهر عدن تبدیل شده است.

جنگ عربستان سعودی به همراه امارات که از سال ۹۴ آغاز شده، امروز بدون تحقق اهداف اعلامی و ادعایی این جنگ، به جنگ یمنی - یمنی و جنگ نیابتی ریاض و ابوظبی بر سر تصاحب قدرت و چپاول یمن تبدیل شده است. عربستان سعودی از دولت مستعفی منصورهادی حمایت می‌کند و امارات از شورای انتقالی جنوب؛ شورایی که دو هفته پیش رسماً اعلام خودمختاری و جدایی از یمن کرد.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها