یک کارگردان و تهیه‌کننده سینمای مستند در گفت‌و‌گو با دفاع‌پرس:

مطالبه رهبری از مستندسازان نشان از نگاه عمیق فرهنگی ایشان است/ باور کنیم در جنگ رسانه‌ای هستیم

محسن اسلام‌زاده گفت: نگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی برای ثبت جهادگری‌های کادر درمانی یک نگاه عمیق فرهنگی است و نه صرفاً جهادی؛ که متأسفانه در اغلب مدیران ما چنین نگاهی وجود ندارد.
کد خبر: ۳۹۶۷۶۱
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۲:۲۸ - 17May 2020

مطالبه رهبری از مستندسازان نشان از نگاه عمیق فرهنگی ایشان استگروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس: «محسن اسلام‌زاده» از مستندسازان جبهه انقلاب اسلامی است که «تنها میان طالبان»، «زندگی میان پرچم‌های جنگی»، «اسرار زندان ابوسلیم»، «اهل سنت ایران»، «به دنبال صلح» و «روز ناتمام من و فرمانده» از آثار اوست.
مستند «تنها میان طالبان» در نهمین دوره جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت اکران شد و تندیس شهید آوینی را به‌دست آورد. همچنین این مستند برنده بهترین فیلم بخش مستند دوازدهمین دوره «جشنواره بین‌المللی فیلم ماربیا» به نمایش درآمد.

بهترین فیلم بخش مستند دوازدهمین دوره «جشنواره فیلم ماربیا» برای فیلم «تنها میان طالبان»، جایزه پنجمین دوره «جشنواره عمار» برای فیلم «اهل سنت ایران»، جایزه بخش بین‌الملل چهارمین دوره «جشنواره عمار» بخاطر فیلم «سفر به دیار پشتون‌ها»، برنده بخش ویژه جشنواره رویش بخاطر فیلم «مادران انقلاب»، برنده جایزه بخش بین‌الملل سومین جشنواره عمار به خاطر فیلم «اندیشه حیات»، «جوان برتر مستندساز شهر مشهد در سال ۱۳۸۹ به انتخاب فرهنگسرای انقلاب اسلامی مشهد، تقدیر شده در جشنواره سکانس بیداری برای فیلم «دلباخته» و تقدیر شده در اولین دوره جشنواره عمار برای فیلم «خیابان شهادت» از افتخارات این مستندساز است. 

اسلام‌زاده از کارگردانان مستند بحران است که نقطه نظر‌های وی در به تصویر کشیدن جهاد عظیم مردمی ایران برای مقابله با کرونا می‌تواند موثر باشد.

این فعال حوزه مستند بحران در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‌پرس، در خصوص مطالبه رهبر معظم انقلاب اسلامی برای ثبت جهاد عظیم مردمی برای شکست کرونا اظهار داشت: اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی حضور اقشار مختلف مردم در بحث شکست کرونا را یک جهاد می‌دانند و انتظار دارند این جهاد مردمی توسط مستندسازان ثبت شود، نشان‌دهنده دو مطلب است؛ اول اینکه حضرت آقا به‌عنوان رهبر انقلاب اسلامی ایران اقدام پزشکان را تا این اندازه مهم می‌دانند که این قابل تأمل است و در ثانی تأکید معظم‌له برای ثبت این جهادگری‌ها توسط مستندسازان نشان از نگاه عمیق فرهنگی ایشان است.

وی در ادامه گفت: باید توجه داشت این یک نگاه عمیق فرهنگی است و نه صرفاً جهادی؛ که متأسفانه اغلب مدیران ما چنین نگاهی را ندارند، بخصوص اینکه ایشان شهید آوینی را به‌عنوان یک الگو در این مسیر مشخص کرده‌اند. چندی پیش قرار بود فیلمی در مورد یکی از خدمتگزارن کشور ساخته شود که در حین تهیه آرشیو متوجه شدیم برخی از ارگان‌ها آرشیوهای خود را بعد پنج سال امحا می‌کنند و عملاً امکان دسترسی برای پژوهشگران و مستندسازان از بین می‌رود. این نگاه رهبری به موضوع جهاد پزشکان و کادر درمانی یک نگاه راهبردی برای ثبت دست‌آوردهای موجود است.

باور کنیم در جنگ رسانه‌ای هستیم

اسلام زاده در مورد نقش رسانه‌ها در شرایط کنونی کشور بیان داشت: باید نقش رسانه در چنین مواقعی جدی گرفته شود و باور کنیم در جنگ رسانه‌ای هستیم، از یک‌طرف این حضور جهادی مردم و کادر درمانی را می‌بینیم و از طرف دیگر با هجمه رسانه‌های غربی که حس ناامیدی و یاس را در جامعه القا می‌کنند، مواجه هستیم. این جهاد عظیم چرا نباید رسانه‌ای شود. یکی از راهکارهای ایجاد حس امیدواری ثبت فعالیت‌های گروه‌های مختلف مردم در بحث مبارزه با کرونا و انتشار آن در سطح وسیع است.

وی در خصوص حمایت دستگاه‌های فرهنگی و اجرایی کشور گفت: درخواست مستندسازان این است که مسئولان و مدیران کشور نگاه امنیتی به موضوع نداشته باشند و واقعاً از فیلم‌سازان حمایت کنند و اجازه بدهند که کار کنند. در روزهای ابتدای شیوع کرونا شرایط برای ساخت مستند بسیار سخت بود و با وجود کارگردانان داوطلب اجازه ثبت تصاویر به آنها داده نشد. با وجود این، بسیاری از مستندسازان وارد میدان شدند و آثار مختلفی را با موضوعات مختلف کار کردند که خوشبختانه تنوع موضوعی نیز دارند.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها