دولت سعودی ۱۲ درصد خرید سلاح جهان را به خود اختصاص داده است

دولت سعودی همچنان در صدر بیشترین خریداران سلاح از انواع آن قرار دارد و همزمان تلاش می‌کند، منابع خرید خود را متنوع کند.
کد خبر: ۳۹۶۷۸۵
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۵ - 15May 2020

دولت سعودی ۱۲ درصد خرید سلاح جهان را به خود اختصاص داده استبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، دولت سعودی از سال‌های ۲۰۱۵ الی ۲۰۱۹ به میزان ۱۲ درصد واردات سلاح جهان را به خود اختصاص داد و جزو چهار کشوری است که بیشترین واردات سلاح را دارند که عمده آن‌ها نیز به خرید سامانه‌های دفاع موشکی باز می‌گردد.

خرید سلاح از آمریکا

به نوشته وبگاه الخلیج آنلاین، دولت سعودی همچنین هشت درصد تولید داخلی خود (۲۸ درصداز بودجه سالانه) را برای هزینه در بخش نظامی اختصاص داده و یک پنجم صادرات سلاح آمریکا به مقصد عربستان است که این موضوع موجب اهمیت یافتن ریاض برای واشنگتن شده، به طوریکه در سفر سال ۲۰۱۷ دونالد ترامپ به عربستان، وی قراردادی به ارزش ۱۱۰ میلیارد دلار برای فروش سلاح امضاء کرد.

بنابراین گزارش، معامله تسلیحاتی آمریکا با عربستان سعودی، شامل توپخانه متحرک، هواپیماهای نظامی، سامانه‌های ضد تانک، تانک و دیگر تجهیزات نظامی می‌شود. آخرین قرارداد دو کشور نیز در روز چهارشنبه (۲۴ اردیبهشت) به مبلغ بیش از دو میلیارد دلار برای خرید موشک‌های هوا به زمین و موشک‌های ضد کشتی به امضاء رسید. این قرارداد شامل دو بخش بود. 1.97 میلیارد دلار برای به روزرسانی موشک کروز «سلام- ای آر» و خرید ۶۵۰ موشک جدید بود. این موشک به وسیله چی پی اس هدایت می‌شود و ۲۹۰ کیلومتر برد دارد. پیش‌بینی‌ می‌شود تا دسامبر ۲۰۲۸، تحویل تمامی موشک‌ها به پایان برسد.

به گفته پنتاگون، بخش دوم این قرارداد به ارزش ۶۵۰ میلیون دلار برای صادرات ۴۰۰ فروند موشک «هارپون بلک ۲» که یک موشک ضد کشتی است، شامل می‌شود.

شرکت مک‌دانل داگلاس - که اکنون بخشی از بوئینگ است، سازنده موشک هارپون محسوب می‌شود و شرکت بوئینگ در بیانیه‌ای اعلام کرده است که با قرارداد جدید تولید این موشک تا سال ۲۰۲۶ ادامه خواهد یافت و خط تولید آن دوباره از سر گرفته می‌شود.

معامله تسلیحاتی با انگلیس

حجم معاملات تسلیحاتی انگلیس با عربستان نیز بسیار وسیع است. دو کشور از سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ قراردادهایی به ارزش ۱۵ ملیارد پوند (۱۹ میلیارد دلار) امضاء کرده‌اند.

شرکت انگلیسی «بی‌ای‌ئی سیستمز» عمده این صادرات را در اختیار دارد و در سال گذشته میلادی سه میلیارد دلار از بازار تسلیحاتی عربستان را به خود اختصاص داده بود.

عربستان سعودی در ماه مارس گذشته نیز قراردادی به ارزش ۵.۳ میلیارد پوند (شش میلیارد دلار) برای خرید سلاح با انگلیس امضاء کرد و ریاض اکنون بزرگترین مشتری سلاح انگلیس محسوب می‌شود.

خرید سلاح از کانادا و روسیه

در کنار آمریکا و انگلیس، دولت سعودی بار دیگر مذاکرات خود را با دولت کانادا برای اجرایی کردن قرار داد تسلیحاتی برای خرید کامیون‌های حمل سرباز به ارزش ۱۰ میلیارد دلار از سر گرفته است. مذاکرات دو طرف پس از کشته شدن فجیع جمال خاشقچی در اکتبر ۲۰۱۸ متوقف شده بود. این قرارداد در سال ۲۰۱۴ برای فروش ۷۲۴ دستگاه کامیون به امضاء رسید و بزرگترین فروش تسلیحاتی دولت کانادا محسوب می‌شود.

در همین حال ریاض برای پایان تحریم تسلیحاتی آلمان نیز تلاش می‌کند. دولت برلین قرارداد فروش ۸۰۰ تانک به ارزش ۱۹ میلیارد دلار را به حالت تعلیق در آورده است.

دولت سعودی همچنین برای پر کردن اشتهای سیری‌ناپذیر خود در خرید سلاح، قراردادی به ارزش سه میلیارد دلار نیز با روسیه امضاء کرده است. این قرار داد در جریان سفر «سلمان بن عبدالعزیز» به مسکو در سال ۲۰۱۷ برای خرید سامانه موشکی اس-۴۰۰ امضاء شد.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار