یادداشت/ رسول رحمتی

روابط عمومی، نخستین علم بشر

از ابتداى تاریخ بشر تاکنون همواره ارتباط گرفتن و روابط بین افراد وجود داشته است و نوعى روابط عمومى را در کارهایشان اعمال می‌کردند که با این عنوان و قواعد و شواهد می‌توان علم روابط عمومی را جزء نخستین علم بشری نام برد.
کد خبر: ۳۹۶۸۶۴
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۱ - 16May 2020

روابط عمومی، نخستین علم بشربه گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از شیراز به مناسبت روز ارتباطات و روابط عمومی رسول رحمتی مدیر روابط عمومی اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش دفاع مقدس فارس در یادداشتی به ابعاد مختلف علم ارتباطات و روابط عمومی پرداخته است.

در این یادداشت امده است:

بى شک روابط عمومى، مانند سایر رشته هاى علوم انسانى مورد غفلت قرار گرفته است و توسعه روزافزون و ارتباط و اطلاعات در کشور ها، نتوانسته در آن تأثیرى داشته باشد. حتى کشور در حال توسعه ما نیز چنین وضعى دارد. مشکلات و ناکارآیى ادارى در کشور ما پدیده نو و جدیدى نیست و سال هاست که سازمان هاى مربوطه، براى اصلاح ساختارى آنها مطالعه و برنامه ریزى مى کنند، هر چند تاکنون اقداماتى نیز به عمل آمده است.

در عصر ارتباطات و اطلاعات در موقعیتى که جامعه متحول ما رو به سوى تکامل دارد و مدنیت را جست وجو مى کند، روابط عمومى از اجزا و عناصر اصلى ارتباطات است و در ایجاد بستر هاى مشارکت ذهنى و عینى نقش نهادى و بنیادى دارد، زیرا جنس و ماهیت مجموعه وظایف و فعالیت هاى آن به طور عمده، (ارتباطى، تعاملى و تبادلى) است.

امروزه نیز با وجود شبکه های اجتماعی و فضای مجازی می توان گفت تحولی نو در حوزه روابط عمومی شکل گرفته و یا در حال شکل گیری است فضای مجازی و تکنولوژی های نوین در روابط عمومی ها یک پوست اندازی به وجود آوردند که باید مدیران  و فعالان روابط عمومی از این موقعیت پیش امده به نحوه احسن استفاده نمایند.

کلام آخر اینکه، روابط‌عمومی بخش مهمی از یک سازمان است که وظایفی همچون اطلاع‌رسانی، اطلاع‌یابی، پاسخگویی، شناخت «افکار عمومی»، شناخت و تجزیه و تحلیل «نقاط قوت و ضعفها و فرصتها و محدودیتها» را بر عهده داشته و در پی آن است تا با پیشگیری از محدودیتها، بهترین استفاده را از فرصتها برای تحقق اهداف سازمان ببرد. با محقق شدن مدیریت تغییر، روابط‌عمومی از مدیریت اجرایی خارج شده و در جایگاه مدیریت استراتژیک قرار می‌گیرد. روابط‌عمومی‌های تغییر یافته، حتی مدیریت ریسک را هم می‌توانند به طور جدی مورد توجه قرار دهند. اینگونه است که یک روابط‌عمومی از حالت ایستا می‌تواند به یک روابط‌عمومی پویا تبدیل شود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار