انتشار سند اعتراف رژیم صدام به اهمیت خرمشهر

سند تاریخی اعتراف صدام به اهمیت خرمشهر از سوی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس منتشر شد.
کد خبر: ۳۹۶۸۹۲
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۷ - 16May 2020

به گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس، مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در آستانه سی و هشتمین سالروز فتح خرمشهر اقدام به انتشار سندی تاریخی از مکاتبات رژیم بعث عراق درباره اهمیت و جایگاه خرمشهر کرد.

این سند، نامه‌ای است که «توجیه سیاسی» فرمانده نیرو‌های قادسیه در تاریخ سه‌شنبه بیست و یکم اردیبهشت ۱۳۶۱ هجری شمسی، به کلیه ارکان ارتش صدام برای جلوگیری از پیشروی رزمندگان جمهوری اسلامی ایران در عملیات آزادسازی خرمشهر ابلاغ کرده است. تصویر این سند در لوحی به نام «سند اعتراف» در اختیار علاقه‌مندان و پژوهشگران تاریخ دفاع مقدس قرارگرفته است.

بخش‌هایی از این نامه به شرح زیر است:

بدانید که دفاع از خرمشهر، دفاع از اعتبار سیاسی و روحی نظامی عراق و مانند دفاع از بغداد و همه شهر‌های عراق است.

خرمشهر حکم بالشی را دارد که بصره بر آن آرامیده است.

همان‌طور که صدام گفته است همانا بصره بدون محمره (خرمشهر) امنیت و استقرارش مورد تهدید است.

خدا نکند دشمن به نیت خود دست یابد که در این صورت دروازه‌های نکبت بر روی عراق -نه‌تن‌ها به سبب بازپس‌گیری خرمشهر- به خاطر انعکاس آن در میان ملتمان بازخواهد شد.

دشمن از خرمشهر عبور نخواهد کرد مگر آنکه از روی اجساد ما بگذرند.

ایران اینک فقط محمره (خرمشهر) را مطمع نظر ندارد؛ بلکه می‌خواهد پیروز‌های بزرگ ما را از بین ببرد.

به: همه‌ی رزمندگان مستقر در محمره [خرمشهر]برای شهری که هم‌اینک از آن در مقابل حملات دشمن وحشی دفاع می‌کنید، ارزشی والا در جان همه‌ی عراقی‌های بزرگوار و همه‌ی اعراب وجود دارد.

انتشار سند اعتراف رژیم صدام به اهمیت خرمشهر

پس آزادسازی این شهر از دست نژادپرستان مجوس توسط شما، نقطه‌ی عطفی تاریخی در حیات این شهر و ساکنان آن است. همانا قهرمانی‌هایی که شما و برادران همرزم شما بدان دست‌یافته‌اید، ناشی از اصرار و پایداری شما در حفظ هدف‌هاست؛ هرچند که قربانی‌ها در این راه زیاد باشند. همانا زمین محمّره [خرّمشهر]آغشته به خون شهدای پاک و عزیز ما، به جهت شستن لکه‌های ننگی است که دشمن، در این شهر بر جای نهاده است.

امروز ارواح و خون شهیدان پاکبازی که به جهت راندن دشمن از این شهر قالب تهی کرده‌اند، شما را به خود می‌خواند تا به عهدی که با خویشتن و شهیدانتان بسته‌اید، پایدار بمانید و، چون کوه بلند؛ در حفظ شهر از باد زردی که منطقه را قبل از آزادسازی شما آلوده می‌ساخت، باقی بمانید. بدانید که دفاع از محمّره [خرّمشهر]و حومه‌ی آن، مانند دفاع از بغداد و حومه‌ی آن و دفاع از همه‌ی شهر‌های عزیز عراق است و برای این، اعتبار سیاسی و روحی و نظامی است. این رمز قهرمانی‌ها و شجاعت‌ها و فداکاری‌ها است... برای محمّره [خرّمشهر]حالتی پیش‌آمده است که در جان همه‌ی رزمندگان و همه‌ی عراقی‌ها عزیز گشته است و این شهر، حکم بالشی را دارد که بصره بر آن آرمیده است. یا همان‌گونه که رئیس‌جمهور و رهبر؛ صدام حسین، در نامه‌اش به فرمانده سپاه چهارم گفته است؛ «همانا بصره بدون محمّره [خرّمشهر]امنیت و استقرارش مورد تهدید است.»

پس بدانید که لب خندان عراق قهرمان [یعنی بصره]مورد هدف همه گونه آتش توپخانه‌ی دشمن واقع خواهد شد و او درصدد انتقام از آن چیزی بر خواهد آمد که با دستان شریف شما و با ضربات قاطع و کوبنده‌تان کسب‌شده است و خدا نکند که دشمن به نیت خود دست یابد که در این صورت، دروازه‌های نکبت بر روی عراق نه‌تن‌ها به سبب بازپس‌گیری محمّره [خرّمشهر]به‌وسیله‌ی دشمن، بلکه به خاطر انعکاس آن در میان ملّتمان و امّتمان بازخواهد شد. محمّره [خرّمشهر]برای شما در حکم مردمک چشم است. پاسدار آن باشید و این شعار را نصب العین خود قرار دهید که دشمن از محمّره [خرّمشهر]عبور نخواهد کرد، مگر آنکه از روی اجساد ما بگذرد؛ خدا نکند؛ و این وفای به عهدی است که با شهدای بزرگوار بسته‌اید؛ با شهدایی که چشمشان آرام بر هم نهاده شده، با این امید که شما فرزندان صالح، از پس آن‌هایید.

اینک که دشمن درصدد اجرای نیات پلید خویش است، باید درس خوبی به او داد؛ زیرا او اینک تنها محمّره [خرّمشهر]را در نظر ندارد؛ بلکه می‌خواهد پیروزی‌های بزرگ ما را از بین ببرد. باید خسارات جانی هرچه بیشتری به او وارد کنیم. باید محمّره [خرّمشهر]را اسباب فرسایش تدریجی نیرو‌های دشمن قرار دهیم و باید اطراف و حومه آن را مقبره‌ی ستیزه جویان کنیم... باید پرچم پیروزی همیشه برافراشته باشد و باید به شهدا تهنیت گفت که ما در حفظ امانت، حریص و کوشا هستیم.

زنده‌باد فرمانده شجاع ارتش، صدام حسین.

توجیه سیاسی

فرماندهی نیرو‌های قادسیه

۱۱/۳/۱۹۸۲ برابر با ۲۱ اردیبهشت ۱۳۶۱ شمسی

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها