آمریکا باز هم دیوان لاهه را بر سر تحقیق درباره جنایات صهیونیست‌ها تهدید کرد

وزیر امور خارجه آمریکا باز هم دیوان کیفری بین‌المللی را بر سر احتمال آغاز تحقیقات درباره جنایات جنگی رژیم صهیونیستی در کرانه باختری و نوار غزه تهدید کرد.
کد خبر: ۳۹۶۸۹۹
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۵ - 16May 2020

آمریکا باز هم دیوان لاهه را بر سر تحقیق درباره جنایات صهیونیست‌ها تهدید کردبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای روز جمعه دیوان کیفری بین‌المللی (دادگاه لاهه) را به‌دلیل احتمال آغاز تحقیقات درباره جنایات رژیم صهیونیستی تهدید کرد.

در بیانیه وزیر خارجه آمریکا آمده است: «دادگاه کیفری بین‌المللی یک تشکل سیاسی است نه یک نهاد قضایی. تلاش دادستان دیوان کیفری بین‌المللی برای اعمال صلاحیت قضائی علیه اسرئیل که همانند ایالات متحده طرف اساسنامه رم نیست، بار دیگر بر این موضوع صحه می‌گذارد.»

پمپئو نوشته دادستان این دیوان روز ۳۰ آوریل تلاش کرده از صلاحیت قضایی خود برای تحقیق درباره اسرائیل در کرانه باختری، قدس شرقی و غزه استفاده کند.

با این حال وزیر خارجه آمریکا مدعی شده هنگامی‌که فلسطینی‌ها به اساسنامه رم پیوستند واشنگتن این کشور را واجد شرایط لازم برای برخورداری از شرایط کشوری مستقل نمی‌دانسته است؛ او نوشته آمریکا به همین دلیل معتقد است که فلسطینی‌ها از صلاحیت لازم برای به‌دست آوردن عضویت کامل در سازمان‌های بین‌المللی از جمله دیوان کیفری بین‌المللی برخوردار نیستند.

پمپئو در پایان دادگاه لاهه را تهدید کرده در صورتی که بخواهد در مسیر این تحقیقات گام بردارد تبعاتی از سوی آمریکا متوجه آن خواهد شد.

«فاتو بنسودا» دادستان کل دیوان کیفری بین‌المللی آذرماه سال گذشته از تلاش این دادگاه برای تحقیق در مورد «جنایت‌های جنگی» رژیم صهیونیستی در غزه و کرانه باختری خبر داده بود.

وی گفت: ما به زودی در اراضی فلسطینی تحقیقی شروع خواهیم کرد و بر ادعا‌های ارتکاب جنایت جنگی در غزه، کرانه باختری و قدس شرقی متمرکز خواهیم شد؛ باور دارم که جنایت‌های جنگی در کرانه باختری، قدس شرق و کرانه باختری مرتکب شده با مرتکب می‌شود.

این تصمیم بلافاصله با مخالفت آمریکا و رژیم صهیونیستی رو‌به‌رو شد.

انتهای پیام/ ۴۲۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار