نگاهی به عمق رابطه ریاض و تل آویو؛ عادی‌سازی یا همکاری؟

در سایه گسترش روابط میان عربستان و رژیم صهیونیستی که از مرز یک رابطه معمولی فراتر رفته، اصطلاح «عادی‌سازی» نمی‌تواند عمق ارتباط میان آن‌ها را توصیف کند.
کد خبر: ۳۹۶۹۳۸
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۶ - 16May 2020

نگاهی به عمق رابطه ریاض و تل آویو؛ عادی‌سازی یا همکاری؟به گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس به نقل از المیادین در دوره‌های اخیر صحبت‌های زیادی از عادی‌سازی روابط میان رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی مطرح می‌شد؛ اما واقعیت این است که مناسبات میان این دو از حد و مرز یک رابطه عادی و معمولی فراتر رفته و وارد مرحله همکاری شده که البته طرف سعودی هنوز به شکل رسمی آن را اعلام نکرده است.

همکاری میان تل‌آویو و ریاض در خلال سال‌های گذشته به ویژه پس از ولیعهدی «محمد بن سلمان» از خلال شرکت صهیونیستی NSO که متخصص برنامه‌های جاسوسی الکترونیکی است کاملا بارز و آشکار شد.

در نوامبر ۲۰۱۸ روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» گزارشی طولانی از شرکت مذکور که در برنامه‌های جاسوسی خود با سعودی‌ها همکاری داشت منتشر کرد. در این گزارش آمده که در کمپین بازداشت شاهزادگان سعودی که مدتی قبل اتفاق افتاد، این شرکت صهیونیستی برنامه‌هایی برای هک تلفن همراه‌ها در اختیار سرویس اطلاعات عربستان قرار داد.

دیدار میان مسئولان این شرکت با افسران ارشد اطلاعات سعودی در اواسط ۲۰۱۷ در «وین» پایتخت اتریش برگزار شد و مقامات شرکت مذکور برنامه جاسوسی پگاسوس (Pegasus) را به سعودی‌ها ارائه کردند. بعد از آن طرف صهیونیستی از «ناصر القحطانی» معاون رئیس اطلاعات عربستان خواست تا به بازار رفته و یک گوشی آیفون بخرد. بعد از این کار القحطانی شماره تلفن خود را به اعضای هیئت اسرائیلی داد و سعودی‌ها دیدند صهیونیست‌ها چگونه به راحتی تلفن القحطانی را هک کردند.

طبق اطلاعات روزنامه هاآرتص پس از برگزاری چندین نشست دیگر میان طرفین، ریاض این برنامه جاسوسی را به قیمت ۵۵ میلیون دلار از تل‌آویو خرید. سعودی‌ها ۲۳ نسخه از این برنامه را برای هک کردن تلفن همراه‌های مخالفان خود در داخل و خارج می‌خواستند.

«عمر عبدالعزیز» منتقد ومخالف نظام سعودی که مقیم کاناداست در دسامبر ۲۰۱۸ شکایتی علیه شرکت (NSO) اسرائیل ترتیب داده و آن را به همکاری با دولت عربستان در هک تلفن همراه وی و جاسوسی در پیام‌هایی که او با «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی که دو سال قبل در استانبول به دستور مقامات عربستان ترور شد متهم کرد.

همکاری نظامی ریاض و تل‌آویو

زمینه همکاری نظامی میان عربستان و رژیم صهیونیستی به مذاکرات آن‌ها در سال‌های اخیر به ویژه درباره سامانه‌های پدافند هوایی در سایه ضعف‌هایی که دولت سعودی در برابر موشک‌های انصارالله دارد برمی‌گردد.

در ۸ ژوئن ۲۰۱۸ شبکه ۱۳ تلویزیون اسرائیل گزارش داد که یک اتحاد محرمانه میان رژیم صهیونیستی و عربستان در زمینه توسعه توانایی‌های دفاعی سعودی وجود دارد و ریاض در تلاش برای خرید این سامانه‌ها از تل‌آویو است.

طبق این گزارش یک منبع سعودی اعلام کرده که هرچند ارتباط رسمی میان عربستان و اسرائیل وجود ندارد؛ اما آن‌ها یک همکاری نظامی گسترده با یکدیگر دارند.

طبق اطلاعات منابع ریاض که نام آن‌ها فاش نشده، عربستان در حال بررسی خرید سلاح‌های اسرائیلی بوده و توجه زیادی به خرید سامانه‌های دفاعی از جمله گند آهنین دارد و آن را یک گام استراتژیک بسیار مهم برای مقابله با تهدیدات آینده می‌داند.

روزنامه «باسلر تسیتونگ» سوئیس نوشت که ریاض برای مقابله با موشک‌های انصارالله جدیت خرید سامانه‌های موشکی و تسلیحات از رژیم اسرائیل را بررسی می‌کند.

گزارش‌های رسانه‌ای افشا کرد که رژیم صهیونیستی نیز با فروش سامانه گنبد آهنین به عربستان به قیمت ده‌ها میلیون دلار موافقت کرده و دو طرف به نتایج قابل توجهی در این زمینه رسیده‌اند.

روابط بین ریاض و تل‌آویو همزمان با اعلام طرح صلح عربستان سعودی در سال ۲۰۰۲ تقویت شد. طرفین دیدار‌های غیررسمی صورت می‌دادند و روابط طرفین در سال ۲۰۱۵ بسیار گسترده شد به نحوی که دیداری رسمی میان نمایندگانی از ریاض و تل‌آویو انجام شد.

دشمن صهیونیستی از زمان تشکیل رژیم مجعول خود تلاش داشته تا در میان ملت‌های عربی منطقه حتی کشور‌هایی که با آن‌ها توافقات به اصطلاح صلح امضا کرده نفوذ کند.

این توافقات، توافقات صلح نبوده بلکه تسلیم است. کشور‌های امضا کننده در برابر دیکته‌های آمریکا و سیاست‌های نهاد‌های مالی بین‌المللی که آن‌ها را غرق در قرض و وام کرده‌اند تا در برابر اسرائیل ضعیف باشند تسلیم شده‌اند.

با عرض تأسف شدید، عربستان سعودی این روند عادی سازی روابط با دشمن صهیونیستی را رهبری می‌کند. تمام مواضع سیاسی این کشور در قبال منطقه و سیاست‌های خارجه آن در راستای خدمت به دشمن صهیونیستی از طریق تغذیه درگیری‌های و جنگ‌ها و حمایت مالی از آن‌ها است.

عربستان با تشویق رژیم صهیونیستی فشار‌های زیادی بر تشکیلات خودگردان برای پذیرش معامله قرن اعمال کرده است. ریاض هم چنین برای آنکه حاکمیت اردن بر مقدسات فلسطین را از دست این کشور خارج کند بسیار تلاش کرده است.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار