سیاسیون و قانونگذاران عراقی عذرخواهی نمایندگی اتحادیه اروپا را خواستار شدند

سیاسیون و نهاد‌های عراقی با صدور بیانیه‌های جداگانه اقدام اتحادیه اروپا در برافراشتن پرچم همجنسگرایان را در بغداد محکوم کرده و خواهان عذرخواهی از دولت و ملت عراق شدند.
کد خبر: ۳۹۷۱۲۰
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۳ - 17May 2020

سیاسیون و قانونگذاران عراقی عذرخواهی نمایندگی اتحادیه اروپا را خواستار شدندبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‎پرس، مقامات و اعضای پارلمان و دیگر سیاسیون و نهاد‌های عراقی اقدام نمایندگی اتحادیه اروپا در برافراشتن پرچم همجنسگرایان در بغداد را محکوم کردند و خواستار عذرخواهی آن از ملت و دولت عراق شدند.

پارلمان عراق

«حسن الکعبی» معاون اول رئیس پارلمان عراق از نمایندگی اتحادیه اروپا خواست از مسلمانان و به خصوص ملت عراق به دلیل برافراشته کردن پرچم همجنسگرایان عذر خواهی کند.

دفتر اطلاع رسانی معاون اول رئیس پارلمان عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد: «الکعبی از نمایندگی اتحادیه اروپا در عراق خواست رسما از مسلمانان و به خصوص ملت عراق به دلیل برافراشته کردن پرچم همجنسگرایان در خاک بغداد عذرخواهی کند».

«بشیر حداد» عضو هیئت رئیسه پارلمان عراق نیز اقدام نمایندگی اتحادیه اروپا در عراق در برافراشتن پرچم همجنسگرایان در بغداد را رفتار غیرمسئولانه وغیر انضباطی خواند و گفت: «هیئت‌های دیپلماتیک خارجی باید به حاکمیت عراق احترام گذارند، زیرا این تعرض به حاکمیت عراق محسوب می‌شود که مردود و همچنین مغایر با ارزش‌های دینی و اجتماعی ماست».

وی افزود: «ما اجازه نمی‌دهیم پرچم همجنسگرایان در خاک ما به اهتزاز درآید و از وزارت خارجه و طرف‌های ذیربط می‌خواهیم این قضیه را پیگیری کند و از کمیته روابط خارجه و اوقاف و کمیته‌های ذیربط خواستیم تدابیر فوری را اتخاذ کنند، زیرا احساسات ملت عراق را تحریک کرده است».

عضو هیئت رئیسه پارلمان عراق گفت که نمایندگی اتحادیه اروپا باید فورا پرچم را پایین کشیده و از رفتار خود عذرخواهی کند و آن را بار دیگر تکرار نکند و این قضیه را با کمیته‌های پارلمانی هم پیگیری خواهیم کرد.

جریان صدر

«مقتدی الصدر» هم با صدور بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن این اقدام نمایندگی اتحادیه اروپا و سفارتخانه‌های انگلیس و کانادا از دولت عراق خواست با این تعرض آشکار به قوانین و رسوم عراق و ادیان آن برخورد کند و پاسخ قاطعی نشان دهد.

الصدر از پارلمان عراق نیز خواست عوامل این اقدام را مجازات کند و از آن‌ها بخواهد سریعا از ملت عراق عذرخواهی کند و قول دهد که دیگر مرتکب چنین اقداماتی نشود.

رهبر جریان صدر از سفارتخانه‌های عراق در آن کشور‌ها هم خواست پرچم‌های «محمد رسول الله»، «عیسی روح الله» و «موسی کلیم الله» را بر فراز سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌های آن کشور‌ها به اهتزاز درآورند.

جریان حکمت ملی

«عمار الحکیم» رئیس جریان حکمت ملی عراق هم روز یکشنبه از سفارتخانه‌های عراق خواست به اصول و چارچوب‌های دیپلماتیک حاکم در روابط میان کشور‌ها احترام گذارند و بر خلاف پروتکل‌های مورد توافق عمل نکنند.

الحکیم در توئیتر نوشت: «اقدام برخی سفارتخانه‌ها در عراق در برافراشته کردن پرچم همجنسگرایان تعرض آشکار به رسوم و سنت ملت عراق و عدم احترام به هویت آن‌ها و همچنین تحقیر و نقض حرمت ماه مبارک رمضان محسوب می‌شود که همه ادیان برای آن احترام قائلند».

اوقاف

کمیته اوقاف و امور دینی در پارلمان عراق هم از ریاست پارلمان عراق خواست یک نشست فوق العاده را برای پاسخ به اقدام نمایندگی اتحادیه اروپا در بغداد ترتیب دهد و دولت عراق هم سفرای اتحادیه اروپا را احضار کند تا از دولت و ملت عراق عذرخواهی کنند.

«حسین الیساری» رئیس کمیته اوقاف پارلمان عراق در بیانیه‌ای گفت: «ما در سرزمین انبیاء و معصومین علیهم اسلام و در ماه خدا ماه مبارک رمضان به سر می‌بریم و با این اقدام تحریک آمیز به رسوم و سنت عربی و اسلامی تعرض شد. ما این اقدامات مغایر با هویت جامعه عراقی که با هدف وارد کردن فرهنگ‌های منافی اخلاق و دین است مخالفیم و آن را محکوم می‌کنیم».

ائتلاف المالکی

ائتلاف دوله القانون هم تهدید کرد که در مقر هر هیئت دیپلماتیک خارجی که به وظایف دیپلماتیک خود و ارزش‌ها و ادیان ملت عراق احترام نگذارد، تخته خواهد شد.

این ائتلاف هم از وزارت خارجه عراق خواست به نقش خود در ممانعت از هر گونه اتفاقات مشابه عمل کرده و از هیئت‌های دیپلماتیک هم خواست به ارزش‌ها و عقاید ملت عراق احترام گذاشته و از چنین اقدامات تحریک آمیزی در آینده پرهیز کنند.

دفتر نمایندگی اتحادیه اروپا در عراق امروز یکشنبه برای نخستین بار پرچم همجنسگرایان را به صورت رسمی در داخل خاک عراق برافراشت.

نمایندگی اتحادیه اروپا در عراق در حساب رسمی خود در توئیتر اعلام کرد: «همزمان با سفارت کانادا، سفارت انگلیس در عراق و دفاتر نمایندگی اتحادیه اروپا در جهان امروز یکشنبه در بغداد پرچم رنگین کمان، پرچم همجنسگرایان، را به مناسبت روز جهانی مبارزه با همجنسگرا هراسی و تغییر جنسیتی برافراشت و توجهات را به حقوق همجنسگرایان معطوف کردیم».

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها