مشکات انقلاب ـ ۲/ مطالبه امام خامنه‌ای از جامعه دانشگاهی؛

سربازگیری دشمن‌ از جوانان در غفلت جبهه فرهنگی

یکی از توصیه‌های مهم رهبر معظم انقلاب اسلامی توجه دادن جامعه دانشگاهی به خطر تهدید «سربازگیری» دشمن است؛ امر مهمی که در غفلت جبهه فرهنگی در آینده‌ای نزدیک مشکل‌آفرین خواهد شد.
کد خبر: ۳۹۷۲۴۱
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۵:۱۰ - 19May 2020

سربازگیری دشمن در غفلت جبهه فرهنگی از جوانانگروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس- رسول حسنی؛ رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران عصر روز (یکشنبه ۲۸ اردیبهشت) در نشستی تصویری با مجموعه‌ای از جوانان دانشجو و تشکل‌های دانشگاهی، موارد ارزشمندی را مطرح کرده و توصیه‌هایی کاربردی، در موضوعات مختلف به جوانان ایراد فرمودند.

در این نشست که به‌صورت ارتباط تصویری صورت گرفته بود، معظم‌له به‌ مواردی همچون واقعیت‌های امیدآفرین کشور در مقابله با جبهه ظلم و کفر و استکبار، برافراشته نگه‌داشتن پرچم آرمان‌خواهی و مطالبه‌گری، ضرورت گفتمان‌سازی، تلاش برای گسترش جبهه انقلاب از طریق یارگیری، اصالت ندادن به اختلاف سلیقه‌ها، مرزبندی با تردیدافکنان در مبانی انقلاب، تأکید بر پیشرفت علمی، هوشیاری در مقابل سرمایه‌گذاری دشمن بر روی جوانان و همچنین تبیین مفهوم صحیح دولتِ جوان و انقلابی اشاره داشتند.

تحلیل هرکدام از موضوعات فوق نیازمند یک تحلیل کارشناسانه است؛ اما در نوشتار پیش رو که شماره دوم آن را در ادامه می‌خوانید، سعی شده در حد بضاعت و البته به‌اختصار توصیه‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران مورد ارزیابی قرار گیرد.

توصیه ششم؛ توسعه انقلاب

اگر به تاریخ اسلام به‌دقت نگاه کنیم خواهیم دید رمز پیروزی پیامبر مکرم (ص) در گسترش دین اسلام، «خُلق عظیم» ایشان بود که اعم علما «خُلق عظیم» را معجزه آن حضرت می‌دانند. انقلاب اسلامی ایران که درواقع احیای حکومت نبوی است جز تأسی به این ویژگی پیامبر (ص) ماندگار نخواهد بود.

حضرت امام خمینی (ره) نیز در طول دوران مبارزه علیه رژیم طاغوت و بخصوص بعد از انقلاب همواره مخالفت برخورد قهری با جوانانی بودند که انتقاداتی نسبت به انقلاب اسلامی داشتند و حتی خود برای نقد شدن آماده بودند. همین روحیه حضرت امام (ره) بود که وقتی ایشان می‌فرمودند، حصر آبادان باید شکسته شود، یا پاوه باید آزاد شود، جوانان بسیاری وارد میدان می‌شدند. جوانانی که برخی از آنها درکی از حقیقت انقلاب نداشتند اما امام را باور داشتند.

در کنار بسیاری از جوانانی که زیر پرچم حقیقت‌طلبی امام راحل جمع شدند، شهید آوینی بود. انگاره‌های آوینی و تبلور اندیشه‌های او بدون تفکر امام خمینی (ره) قابل توضیح نیست. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با توجه به نیاز انقلاب اسلامی برای تداوم، گسترش و صدور، کلیدواژه «یارگیری» را طرح و بر اهمیت آن تاکید کردند.

ایشان به جوانان توصیه کردند، «ممکن است برخی به مبانی انقلاب معتقدند اما ممکن است در برخی موارد با شما اختلاف سلیقه داشته باشند، آنها را طرد نکنید و هرچه می‌توانید جبهه انقلاب را با جذب این‌گونه افراد وسعت دهید.»

نمی‌توان به انقلاب اسلامی نگاه انحصاری داشت و مردم را ابزار آن فرض کرد و در صورت اعتراض عده‌ای آنها را معاند و مخالف نظام تلقی کرد. انقلاب اسلامی برای پویایی و توسعه نیازمند آن است که همواره مورد بازنگری قرار گیرد و با اهتمام به «گفتمان‌سازی» اقدام به یارگیری و گسترش جبهه انقلاب کرد.

توصیه هفتم؛ مرزبندی با مغرضان معاند

حضرت امام خامنه‌ای در توصیه دیگری به جوانان و دانشجویان، آنها را متوجه تردیدافکنانی می‌کنند که سعی دارند، موفقیت‌های انقلاب اسلامی را ناچیز قلمداد کرده و نخبگان تربیت شده در دامن انقلاب را تضعیف و تخریب کنند. تردیدافکنانی که همه سعی خود را به کار می‌بندند تا شتاب علمی و فرهنگی جوانان مانع ایجاد کنند و با هم‌فکری اربابان خود راه نادرست را درست جلوه دهند.

تردیدافکنی در منظومه فکری امام خامنه‌ای ستون فقرات اقدام فرهنگی دشمنان نظام و تک معاندان در جنگ نرم علیه انقلاب اسلامی است. ایشان برای برون‌رفت از این دام که چندان محسوس هم نیست بارها تأکید داشتند که جبهه فرهنگی کشور باید تقویت شود و گسترش پیدا کند. دولت منفور آمریکا برای مشروع جلوه دادن خود و مثبت نشان دادن چهره منفی‌اش سالانه با صرف هزینه‌های بسیار آثار متعددی در حوزه موسیقی، فیلم و ادبیات خلق کرده و با اتکای به امپراتوری رسانه‌ای‌اش سعی دارد چهره مصلحانه خود را بر ملت‌های دیگر تحمیل کند.

دولت آمریکا البته در شرایط امروز چندان توفیقی ندارد چراکه سرکردگان آمریکایی نمی‌توانند بر کشتار، جنایت، بی‌عدالتی، تروریست‌پروری، کمک به دولت‌های مستبد و بدنام، حمایت از رژیم کودک‌کش صهیونیستی سرپوش بگذارد.

اما باید توجه داشت که نباید به این بسنده کرد و همه همت خود را مصروف تقویت در جبهه فرهنگی کرد، مرزبندی با مغرضان معاند و تردیدافکنان نیازمند تبیین و تفسیر است که این وظیفه مهم بر عهده اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه است تا به‌جای تردید و تشکیکی که معاندان ایجاد کرده‌اند، ثابت‌قدم و عقیده را ترویج کنند.

توصیه هشتم؛ شتاب علمی

مقام معظم رهبری در هشتمین فراز از توصیه‌های مدبرانه خود به جوانان فرمودند: «پیشرفت علمی باهدف سود کوتاه‌مدت شخصی ارزش چندانی ندارد. علم باید در خدمت پیشرفت کشور و گشایش افق‌های آینده باشد تا همچنان که چند سال قبل گفتیم به نقطه‌ای برسیم که محققان برای استفاده از تازه‌های علمی ناگزیر از یادگیری زبان فارسی باشند.»

یکی از نمونه‌های بارز این توصیه رهبر گران‌قدر انقلاب اسلامی، شهید «حسن طهرانی مقدم» است. طهرانی مقدم تا لحظه شهادت در مسیر هدف روشنی گام برمی‌داشت که مطلقاً سود و نفع شخصی در آن نقش نداشت. آنچه به طهرانی مقدم روحیه می‌داد «پیشرفت کشور» و «گشودن افق‌های روشن» بود.

آنچه طهرانی مقدم مصمم بود به آن برسد، برای بسیاری امری محال بود و با تردیدافکنی و القای حس ناامیدی سعی داشتند آن شهید بزرگوار را منصرف کنند، اما ثبات قدم و عقیده طهرانی مقدم سبب شد ایران اسلامی جزء کشورهای برتر در حوزه موشکی تبدیل شود. انقلاب اسلامی نیازمند آن است که تفکر شهید طهرانی مقدم متکثر شود و مسئولان نظام فضا را برای رشد آنها ایجاد کنند.

توصیه نهم؛ حجاب و عفاف

یکی از آسیب‌هایی که در درازمدت می‌تواند مسئله‌ساز باشد، موضوع حجاب اسلامی است که این امر مهم یکی از دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی است.

بی‌تفاوتی نهادهای اجرایی به‌خصوص دستگاه‌های فرهنگی سبب شده با ولنگاری افسارگسیخته و وضعیت شرم‌آور کنونی مواجه شویم. در آثار سینمایی و سریال‌های شبکه نمایش خانگی کمتر دیده‌ایم پوشش اسلامی ترویج شود و فاجعه‌بارتر با وضعیتی رو‌به‌رو شده‌ایم که زنان محجبه و چادری اغلب زنان فرودست، آسیب‌پذیر و خرافه و متحجری بودند که بیننده را دچار سرخوردگی می‌کرد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در نهمین توصیه خود به جوانان فرمودند: «بنده در این زمینه دغدغه دارم و خواهش می‌کنم که مسئولان و رؤسای دانشگاه‌ها و وزارتخانه‌های مربوط و به‌ویژه خود دانشجویان و دخترخانم‌ها به مسئله حجاب و فاصله‌گذاری بین زن و مرد که مورد تأکید اسلام است اهمیت بدهند و موازین شرعی را در دانشگاه‌ها رعایت کنند.»

این اولین‌بار نیست که رهبر معظم انقلاب اسلامی چنین مسئله‌ای را مطرح می‌کنند، تکرار این امر جای تأسف برای اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه دارد چراکه در برآورده شدن این مطالبه رهبری همچنان ناکارآمد عمل می‌کنند. شکل‌گیری «چهارشنبه‌های سفید» به دست عناصر خودفروخته و سرکردگی رسانه‌های معاند و طرح شعار «نه به حجاب اجباری» نشانه آن است که دشمنان انقلاب اسلامی می‌دانند از چه نقطه‌ای حساسی جوانان ایرانی را مورد هدف قرار دهند. تحقق این مطالبه رهبری که عمل به یک تکلیف شرعی و تبعیت از حکم الهی است جز با حضور قدرت‌مند نهادهای فرهنگی میسر نخواهد شد.

حجاب اسلامی با نگاه سخت‌افزاری نهادینه نخواهد شد، بلکه این نرم‌افزارهای فرهنگی هستند که باید حجاب اسلامی و حدود و مرزهای آن را تبیین و مشخص کنند. مسئولان کشور به‌جای متهم کردن دختران جوانی که نسبت به حجاب تعهدی ندارند به‌دنبال این باشند که چرا نهادهای فرهنگی چندان‌که باید به وظیفه خویش عمل نکرده‌اند تا بعد از چهار دهه از عمر انقلاب شاهد چنین وضعیتی باشیم. البته این به آن معنا نیست که اجازه دهیم هر کس با هر پوششی که می‌خواهد در سطح شهر ظاهر شود و از طرفی نباید رفتاری قهرآمیز و سخت داشت.

توصیه دهم؛ سربازگیری دشمن

یکی از تهدیدهای بزرگ ایران اسلامی که همواره باید گوش‌ به‌زنگ آن بود، سربازگیری دشمن است که به انحای مختلف و در شکل‌های گوناگون اتفاق افتاده است. در صدر اسلام نیز دشمنان پیامبر با همین سیاست خائنانه توانستند در میان صفوف مسلمین رخنه ایجاد کنند و با پی گرفتن این شیوه و البته نفوذ کار را به‌جایی رساندند که اصحاب امیرالمؤمنین (ع) که در جنگ صفین ایثارگری کردند در کمتر از بیست سال بعد شمشیر بر امام حسین (ع) کشیدند درحالی‌که گناهی بر خود نمی‌دانستند و گمان می‌کردند در صراط مستقیم گام برمی‌دارند.

ایشان بر همین اساس در فراز دهم بیاناتشان فرمودند: «همه و به‌ویژه مجموعه‌هایی که با مسائل جوانان سروکار دارند بدانند همچنان‌که مسئله جوان برای آینده کشور و نظام اسلامی اهمیت دارد، دشمن نیز برای تخریب و به زانو درآوردن انقلاب به آن اهمیت می‌دهد و برای سوءاستفاده از جوانان کار و برنامه‌ریزی می‌کند که البته در مواردی نیز برای اجرای برنامه‌های خود به عواملی در داخل کشور نیاز دارد. همه باید مراقب باشند که به سربازگیری دشمن از جامعه جوان کشور کمک نشود.»

غفلت از این مسئله مهم که بیش از همه در فضای فرهنگی نمود پیدا می‌کند می‌تواند شرایط ناگواری بر ملت ما تحمیل کند. قطعاً سربازگیری دشمن از جوانان ما بدون عوامل داخلی میسر نمی‌شود. انبوه رسانه‌های غربی با لشکری از هنرمندان و متفکران و نویسندگان و کارشناسان خود در حوزه‌های مختلف فرهنگی، سیاسی، نظامی و ... سعی دارند با نفوذ در ذهن و اندیشه جوان ایرانی او را به سمت خود بکشانند.

متأسفانه دشمن با کمک برخی از عوامل داخلی خود توانسته عده‌ای معدودی از جوانان را با خود همراه کند که نمونه‌های آن را در اغتشاشات سال گذشته و قبل‌تر از آن دیدیم. البته جای امیدواری است که معاندان نظام اسلامی در پیش‌برد این سناریو چندان موفق نبودند چراکه سرانجام اغتشاشات جز ندامت برای مسببان آن چیزی در پی نداشت.

اما همین تعداد اندک نیز برای نظام اسلامی زیاد است و باید بدانیم که نهادهای فرهنگی بیش از هر نهاد و دستگاه دیگری قصور کرده‌اند. اگر تولید کالای فرهنگی اعم از کتاب و فیلم و نشریه و تئاتر و در مسیر درستی قرار بگیرد و سایه مافیا و سهم‌خواهی و رانت و رابطه بازی‌ها از فضای فرهنگی ما کوتاه شود بی‌شک عرصه برای یکه‌تازی تولیدات غربی چندان بازنخواهد بود.

خطر سربازگیری دشمن بسیار مخاطره‌آمیزتر از چیزی است که گمان می‌کنیم و هرلحظه غفلت از آن فرصت بیشتری به دشمن برای نفوذ و پیشبرد اهدافش می‌دهد. در این جبهه گسترده و البته مرموز اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه باید با جدیت و همت بیشتری وارد عمل شده و در مقابل این تک دشمن، با مقابله به‌مثل کردن از دشمن به نفع انقلاب اسلامی سربازگیری شود که این مسئله یکی از مصادیق بارز توسعه انقلاب اسلامی ایران است.

توصیه همیشگی؛ امیدآفرینی

امام خامنه‌ای در پایان بیانات ارزشمند خود با القای صحیح روحیه امیدواری به جوانان، آنها را به داشتن فردایی بهتر مژده دادند. ایشان با توجه به سرمایه‌های حقیقی، زنده و پویای کشور که همان جوانان مو من انقلابی هستند به همه ما اطمینان دادند که آینده جمهوری اسلامی ایران به‌مراتب از امروز آن زنده‌تر و اثرگذار خواهد بود. بدون شک تحصیل چنین آینده‌ای دور از ذهن نخواهد بود. اگر موقعیت امروز ایران را با چهار دهه قبل مقایسه کنیم خواهیم دید آنچه به دست آوردیم جز با روحیه خوداتکایی، جهادی و امیدواری محقق نمی‌شد.

حضرت امام خمینی نیز در طول حیات مبارک خود بخصوص بعد از پیروزی انقلاب اسلامی همواره در صدد زنده نگهداشتن روحیه امیدواری در میان جوانان آن روز بودند. پیروزی‌های به دست آمده تنها با همین روحیه محقق شد و اگر نبود حس عمیق امیدواری قهرا نمی‌توانستیم در مقابل جبهه گسترده شرق و غرب مقابله کنیم و حقانیت خود را به اثبات برسانیم.

وظیفه ما نیز در هر کسوت و جایگاهی این است که در زنده نگهداشتن روح امید بکوشیم و بدانیم هر کس در هر مقامی بخواهد از یاس و سرخوردگی حرف بزند قطعاً یار ملت بزرگ ایران نیست.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار