گفت‌وگو با حاج «مصطفی عابدی» پیشکسوت دفاع‌مقدس؛

نقش نیروهای آذربایجانی در دفاع مقدس بی‌بدیل بود/ وحدت نیروهای مسلح عامل فتح خرمشهر

در آستانه سالروز سوم خرداد، «آزادسازی خرمشهر» با حاج «مصطفی عابدی» یکی از رزمندگان و پیشکسوت دفاع‌مقدس لشکر 31 عاشورا که در عملیات‌های بزرگ بیت‌المقدس و آزادسازی خرمشهر حضور داشت، گفت‌وگویی انجام داده‌ایم.
کد خبر: ۳۹۷۳۳۳
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۱ - 22May 2020

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از آذربایجان‌شرقی، در آستانه سوم خرداد، سالروز آزادسازی خرمشهر با حاج «مصطفی عابدی»، از پیشکسوتان دفاع‌مقدس لشکر 31 عاشورا که در عملیات‌های بزرگ بیت‌المقدس و آزادسازی خرمشهر حضور داشت، گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که متن آن به شرح زیر است:

*خودتان را برای مخاطبان ما معرفی کرده و بفرمایید در چه سالی به جبهه اعزام شدید؟

بنده «مصطفی عابدی»،  متولد سال 1342 در شهرستان گوگان و بازنشسته نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هستم. در سال 1360 وارد سپاه شدم که قبل از ورود به سپاه، در زمان شروع جنگ تحمیلی 4 ماه به عنوان بسیجی در شهر پاوه حضور داشتم. در تاریخ 10 بهمن‌ماه 1360 با گردان‌های شهید «مدنی» و شهید «قاضی» به منطقه سوسنگرد اعزام شدیم و سپس در عملیات فتح‌المبین و بیت‌المقدس نیز شرکت کردم.

در اواخر سال 1360 به سوسنگرد اعزام شدیم. ما در دو مدرسه‌‌ای که در در سوسنگرد قرار داشت، استقرار پیدا کردیم. آن زمان 2 گردان از نیروهای تبریز حضور داشت. یکی از آن‌ها گردان شهید «مدنی» به فرماندهی «مجید محمدخانلو» و دیگری گردان شهید «قاضی» به فرماندهی «داود نوشاد» بود که فرماندهان هر دو گردان به عنوان فرمانده محور عملیات، شهید «علی تجلایی» بود.

*درباره نقش نیروهای آذربایجان و تیپ عاشورا در پیروزی عملیات بیت‌المقدس صحبت کنید؟

در عملیات فتح‌المبین که پس از عملیات طریق‌القدس اجرا شد از آذربایجان‌شرقی دو گردان شهید «مدنی» و شهید «قاضی» به منطقه اعزام شدند. در ادامه، گردان «حُر» از شهرستان اردبیل به جمع این دو گردان اضافه شد. بعد از عملیات پیروزمند فتح‌المبین، زمینه برای عملیات بیت‌المقدس فراهم شد. لازم است بگویم پس از حذف بنی‌صدر خائن، ترورهای دهه 60 توسط گروهک‌های منافقین شروع شد، لیکن آنچه که اهمیت داشت این بود که نظام جمهوری اسلامی در آن اوضاع توانست خود را از لحاظ سیاسی تثبیت کند.

این کار هم با استراتژی حضرت امام‌خمینی‌(ره) صورت گرفت. ایشان دو موضوع را عملی کردند اولی وحدت نیروهای مسلح اعم از سپاه و ارتش و دومی فراخوان عمومی مردم یعنی بسیج عمومی در صحنه دفاع‌مقدس بود. این دو عامل باعث شد بعد از گذشت یکسال از جنگ توانستیم با طراحی‌های فرماندهان سپاه و ارتش به پیروزی برسیم.

عملیات‌های ثامن‌الائمه، طریق‌القدس و فتح‌المبین، زمینه را برای انجام عملیات بیت‌المقدس که منجر به آزادسازی خرمشهر شد فراهم کرد. موضوع مهم این عملیات طراحی آن توسط فرماندهان سپاه و ارتش در 4 مرحله بود. موضوع مهم دیگری که نقش حیاتی و وحدت‌آفرین داشت ادغام نیروهای ارتش و سپاه بود و بسیج نیز زیرنظر سپاه قرار داشت.

*عملیات بیت‌المقدس در چه تاریخی صورت گرفت و چند گردان در این عملیات حضور داشتند؟

10 اردیبهشت‌ماه 1360 اولین مرحله عملیات بیت‌المقدس انجام شد. در این مرحله تنها قرارگاه فتح بود که موفق شد پس از عبور از کارون، سرپل را پس گرفته و آن را توسعه دهد. قرارگاه قدس متشکل از نیروهای آذربایجانی به فرماندهی «امین شریعتی» از تیپ عاشورا نقش بسزایی در عملیات داشت. نقش نیروهای آذربایجانی در منطقه به چشم آمده بود و علت آن هم حضور نیروهای مردمی بود که با فراخوان حضرت امام راحل در منطقه حضور پیدا کرده بودند. شهید «علی تجلایی» هم به عنوان جانشین تیپ عاشورا در منطقه حضور داشت.

8 گردان در منطقه بود که در عملیات بیت‌المقدس تحت امر تیپ عاشورا فعالیت می‌کردند و تیپ عاشورا هم بعد از اتمام مرحله اول در قرارگاه قدس در مرحله دوم زیرنظر قرارگاه نصر به عنوان «نصر3» در عملیات شرکت کرد که فرماندهان آن متشکل از «مسعود منفرد نیا» از ارتش و شهید «حسن باقری» از سپاه بود. ادغام نیروهای ارتش و سپاه قرارگاه «نصر3» را تشکیل دادند که ماموریت آن در مرحله دوم عملیات عبور از منطقه دارالخوئین بود که شهید «باقری» نقش بسزایی در این مرحله ایفا کرد.

*نیروهای مردمی خوزستان هم در این عملیات شرکت می‌کردند؟

نیروهای مردمی اهواز و خوزستان در قالب تیپ‌های سازمانی سپاه و بسیج در عملیات حضور داشتند و در کنار دیگر نیروها تمام سعی و تلاش خود را برای پیروزی عملیات بیت‌المقدس و آزادی خرمشهر انجام دادند.

*خاطره‌ای از آزادسازی خرمشهر به یاد دارید؟

خاطره از آن دوران زیاد است ولی خاطره‌ای که در ذهنم مانده این است که از مرحله دوم عملیات است که یک جاده شنی بود که به طرف دژ مرزی می‌رفت. ما در عملیات روی جاده خاکی به سمت خرمشهر مستقر شدیم و درگیرهای زیادی هم با دشمن ایجاد کردیم. خلاء ما در جناح راست بود که هنوز نیامده بود و این باعث شد تا دشمن هم از آن طرف به ما احاطه پیدا کند. آن‌جا نیروهای گردان شهید «قاضی» اکثرا یا شهید شدند و یا به درجه جانبازی رسیدند.

هیچ‌وقت رشادت‌های فرماندهان آن دوران به خصوص شهید «مهدی باکری»، شهید «علی تجلایی»، شهید «اصغر ‌قصاب عبداللهی»، شهید «حسن باقری»، شهید «حبیب پاشایی»، شهید «محمود اورنگی» و... یادم نمی‌رود که چگونه برای دفاع از مرز و بوم این کشور جنگیدند. همین جمع شهدای آذربایجانی را یک سر و گردن از بقیه متمایز می‌کند و نقش این عزیزان در دفاع‌مقدس بی‌بدیل بود.

خاطره دیگرم از مردم مهربان خوزستان و اهواز است. به خاطر دارم که تمامی سالن‌های غذاخوری اهواز به مدت یک هفته ناهار و شام صلواتی به رزمندگان عملیات بیت‌المقدس اهدا کردند که نشان از بزرگی قلب‌های آنان داشت.

*در دوران دفاع‌مقدس با کدام شهدا هم‌رزم بودید؟

در دوران دفاع‌مقدس با شهدایی چون «محمود اورنگی»، «اصغر ‌قصاب عبداللهی»، «علی تجلایی»، «علی‌اکبر رهبری»، «مجید محمدخانلو» و... همرزم بودم و همچنین شهیدانی که بعد از آن عملیات در عملیات‌های دیگری شرکت کرده و به مقام والای شهادت رسیدند. در عملیات فتح‌المبین در دسته ما 22 نفر حضور داشت که تقریبا بالای 50 درصد آن دسته تا آخرین روزهای دفاع‌مقدس شهید شده و بقیه نفرات جانباز شدند.

*خرمشهر چگونه فتح شد؟

در مرحله سوم عملیات، تیپ عاشورا در دژ مرزی به طرف شلمچه پیش‌روی کرده و پس از تقدیم چندین شهید، جاده شلمچه به خرمشهر را تیپ عاشورا بست. با این پیش‌روی، عقبه دشمن قطع شد و آن‌ها به صورت صد درصدی به محاصره افتادند. در مرحله چهارم عملیات بیت‌المقدس حلقه محاصره تنگ‌تر شد و با انجام عملیات روانی توانستیم به پیروزی برسیم. نیروهای دشمن تصور می‌کردند ما می‌خواهیم بصره را فتح کنیم که به همین دلیل ناامید شده و بدون مقاومت در خونین‌شهر تسلیم شدند.

*صحبت پایانی؟

امیدوارم رشادت‌ها و ایثارگری‌های شهدا و جانبازان این کشور به نسل جدید و جوان انتقال یابد تا ادامه‌دهنده راه آن عزیزان باشند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار