فرانسه: از ایران می‌خواهیم به پایبندی کامل برجام برگردد

نمایندگی فرانسه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین خواستار همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شده است.
کد خبر: ۳۹۷۴۹۰
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۹ - 19May 2020

فرانسه: از ایران می‌خواهیم به پایبندی کامل برجام برگرددبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‎پرس، نمایندگی فرانسه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین از ایران خواسته به پایبندی کامل به توافق هسته‌ای برجام برگشته و با آژانس بین‌المللی انرژی همکاری کند.

حساب کاربری نمایندگی فرانسه در توئیتر امروز سه‌شنبه یادآوری کرده کشورش به همراه آلمان و انگلیس به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای ادامه پروازها به ایران و انجام بازرسی‌ها در این کشور کمک مالی کرده‌اند.

شب گذشته دفتر نمایندگی آلمان در وین در توئیتی نوشته بود: «فرانسه، بریتانیا و آلمان مشترکاً ۷۵۰۰۰۰ یورو را برای پروازهای چارتر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اختصاص داده‌اند.»

نمایندگی فرانسه در توئیتی دیگر در ادامه نوشته است: «فرانسه بدین ترتیب حمایت خودش از برجام و کار آژانس و بازرسان آن را اعلام می‌دازد. راستی‌آزمایی‌ها و بازرسی‌های آژانس در ایران حائز اهمیت اساسی است. پاریس از ایران می‌خواهد به اجرای کامل توافق بازگشته و به طور کامل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند.»

مقام‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بعد از شیوع ویروس کرونا بارها تصریح کرده‌اند مأموریت‌های این نهاد بین‌المللی در ایران بدون وقفه ادامه داشته است.

وبگاه شبکه خبری بلومبرگ چندی پیش گزارش داد بازرسی‌های آژانس از تاسیسات هسته‌ای ایران به بیشترین میزان طی ۱۰ سال گذشته رسیده است.

بر اساس سندی که خبرگزاری بلومبرگ رؤیت کرده، گزارش سال ۲۰۱۹ اجرای پادمان‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نشان می‌دهد که بازرسی‌های سال گذشته با توجه به دستیابی به دسترسی گسترده به سایت‌های هسته‌ای ایران ادامه داشته است.

در گزارش ۱۲۹ صفحه‌ای که برای دیپلمات‌ها درباره اجرای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ آماده شده،‌ آمده است: «آژانس همچنان به راستی‌آزمایی و بازرسی تعهدات مرتبط هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران تحت برنامه جامع اقدام مشترک ادامه می‌دهد.»

فهرست آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره تحلیل‌ها و نظارت‌هایی که بر ایران تمرکز دارد، نشان دهنده رکورد جدیدی در بازرسی‌هاست. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یک هزار و ۱۰۳ نفر- روز در خاک ایران به بازرسی از سایت‌های غنی سازی اورانیوم و سایت تولید برق هسته‌ای پرداخته است.

قبل‌تر از آن «میخائیل اولیانوف»، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین هم با انتشار آمارهایی از میزان بازرسی‌های صورت‌گرفته در ایران نوشته بود که بیشترین بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از ایران انجام شده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش اخیر خود درباره برنامه هسته‌ای ایران اعلام کرده بود که ذخایر اورانیوم غنی شده ایران ۵ برابر محدودیت تعیین شده در برجام شده است.

پس از خروج آمریکا از برجام و اعمال مجدد تحریم‌های لغو شده تحت این توافق و همچنین عدم توانایی کشورهای اروپایی در عمل به تعهدات خود بر اساس توافق هسته‌ای، ایران طی ۵ گام تعهدات خود تحت برجام را کاهش داد.

ایران در پنجمین و آخرین گام کاهش تعهدات خود اعلام کرد که دیگر هیچگونه محدودیتی برای برنامه هسته‌ای خود قائل نیست اما همچنان اجازه خواهد داد تحت توافق برجام بازرسی‌ها از برنامه هسته‌ای این کشور ادامه یابد.

جمهوری اسلامی ایران سال ۲۰۱۵ به توافقی با گروه موسوم به ۱+۵ (پنج عضو دائم شورای امنیت به علاوه آلمان) رسید که هدف آن لغو تحریم‌ها علیه ایران در ازای ایجاد محدودیت در بخش‌هایی از برنامه هسته‌ای ایران بود.

دولت آمریکا از نخستین روزهای اجرایی شدن این توافق کارشکنی در آن را آغاز کرد تا اینکه «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ اعلام کرد به مشارکت آمریکا در این توافق پایان می‌دهد.

جمهوری اسلامی ایران بارها ادعاهای کشورهای غربی و رژیم صهیونیستی درباره داشتن «فعالیت‌های پنهان هسته‌ای» را رد و تأکید کرده است برنامه هسته‌ای این کشور برای مصارف صلح‌آمیز است.

انتهای پیام/ 341

نظر شما
پربیننده ها