یکی از فرماندهان دوران دفاع مقدس در گفت‌وگو با دفاع‌پرس مطرح کرد؛

استجابت دعای شهید «شهبازی» با پوشیدن لباس سپاه

سردار فرجیان‌زاده گفت: در وصیت‌نامه‌ شهید شهبازی آمده است «من به این علت لباس پاسداری پوشیدم که به این فراز از زیارت عاشورا برسم «اللهم اجعل محیای محیا محمد و آل محمد و مماتی ممات محمد و آل محمد» اگر بخواهم زندگی محمدی داشته باشم و مرگ محمدی داشته باشم در سپاه تحقق پیدا می‌کند.»
کد خبر: ۳۹۷۵۵۶
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۴:۳۳ - 01June 2020

گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس: شهید «محمود شهبازی دستجردی» در سال ۱۳۳۷ در اصفهان متولد شد. تحصیلات خود را در اصفهان به پایان رساند و در سال ۱۳۵۶ در رشته مهندسی صنایع در دانشگاه علم و صنعت پذیرفته شد.

شهبازی فعالیت‌های سیاسی خود را با مطالعه کتاب‌های استاد مطهری و علامه طباطبایی آغاز کرد و پای مجالس سخنرانی آیت‌الله طاهری می‌نشست.

وی عمده فعالیت‌های خود را در مسجد «شفیعی» انجام می‌داد. با ورود امام خمینی (ره) به ایران، مسئولیت امنیت بهشت‌ زهرا (س) را بر عهده گرفت و در اسفند همان سال، به عضویت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درآمد.

محمود شهبازی روز ۱۳ آبان ۱۳۵۸ به همراه شهید «محسن وزوایی» در تسخیر لانه جاسوسی شرکت کرد و در سال ۱۳۵۹ برای سازمان‌دهی سپاه پاسداران شهر همدان به این شهر رفت و پس از چندی نیز به فرماندهی سپاه پاسداران همدان منصوب شد.

شهبازی در عملیات «بیت‌المقدس» و «فتح‌المبین» شرکت داشت و سرانجام دوم خرداد ۱۳۶۱، در آستانه فتح خرمشهر در عملیات بیت‌المقدس در اثر اصابت ترکش خمپاره، به شهادت رسید.

سردار «سعید فرجیان‌زاده» از فرماندهان سپاه همدان در دوران دفاع مقدس و از همرزمان و دوستان فرمانده شهید «محمود شهبازی» در دوران دفاع مقدس و پیش از انقلاب اسلامی است. وی در گفت‌گویی با خبرنگار دفاع‌پرس به بیان ویژگی‌های این شهید پرداخت که در ادامه بخش دوم آن را می‌خوانید.

معمار ۲۴ ساله یک لشکر/ کیسه به دوشی فرمانده

دفاع‌پرس: کمی از خصوصیات و ویژگی‌های شهید بگویید.

تسلط بی‌نظیری به نهج البلاغه داشت. از شاگردان استاد «پرورش» در اصفهان بود که مدتی وزیر آموزش و پرورش بود و از شخصیت‌های فرهنگی انقلاب اسلامی محسوب می‌شد. در همه سخنرانی‌هایش فرمایشات مستندی از نهج البلاغه و حضرت علی (ع) می‌آورد. هرگز ندیدم که برای پاسداران سخنرانی داشته باشد، بخش زیادی از نهج البلاغه و قرآن را حفظ بود. با مردم بسیار مهربانانه و با عطوفت برخورد می‌کرد و در برابر دشمن بسیار قاطع و شجاع بود.

واقعا شهید شهبازی فرمانده دل‌ها بود. با همه پاسداران می‌نشست، درد دل‌هایشان را می‌شنید، مشکلاتشان را برطرف می‌کرد و به عنوان پدر و برادری دلسوز در خدمت به پاسداران و فرماندهی سپاه بود.

شب‌ها به کمک مستمندان می‌رفت، در صندوق عقب ماشین اقلام مورد نیاز مردم محروم را می‌گذاشت و در بین آنان توزیع می‌کرد. بعد از شهادتش خانواده‌های زیادی به سپاه مراجعه کردند و اعتراف کردند که ما فرمانده سپاه را نمی‌شناختیم که با لباس شخصی به کمک ما می‌آمد.

علاوه بر این در جهت روشنگری جوانان که در آن مقطع تحت تاثیر افکار منافقانه سازمان مجاهدین قرار گرفته بودند در خیابان بوعلی همدان حضور پیدا می‌کرد و در حلقه‌های بحث وارد می‌شد تا با روشنگری و منطق قوی افکار و اندیشه منافقین را برملا و جوانان را در مسیر انقلاب هدایت کند.

به عنوان یک فرمانده شجاع و طراح بزرگ در عملیات‌ها حضور پیدا می‌کرد. نمونه آن عمیات ۱۱ شهریور سال ۶۰ بود که با همکاری شهید همدانی و شورای عالی دفاع این عملیات طراحی شد. طراحی این عملیات بسیار مهم بود به ویژه اینکه ما در هفتم تیر، ۷۲ تن از مسوولین کشور را از دست داده بودیم و بعد از دو  ماه هم نخست وزیر و رئیس حمهور کشور به شهادت رسیده بودند و فضای کشور یک فضای ناامیدانه‌ای بود. از آن سو حزب بعث عراق و صدامیان این تصور را داشتند که با شهادت رئیس جمهور و نخست وزیر کشور رزمندگان اسلام توان مقابله با رژیم بعثی را از دست می‌دهند و در این شرایط می‌توانند مجددا به ما حمله کنند تا شهر‌های بیشتری اشغال را کنند، اما شهید شهبازی و همدانی مبتکرانه عملیات ۱۱ شهریور را در ارتفاعات قلاویزان و بازی‌دراز طراحی کردند. در این عملیات حمله جانانه‌ای به بعثی‌ها وارد آمد و بار دیگر وحشت را به دل دشمنان انقلاب اسلامی انداخت و امید را به کشور برگرداند.

از جمله عملیات‌های دیگری که شهید نقش تاثیرگذاری در آن داشت عملیات نمطلع الفجر» در دی سال ۶۰ بود که با همکاری شهید «حاج بابا» انجام گرفت. این عملیات نیز یکی از عملیات‌های بزرگ در غرب کشور بود.

معمار ۲۴ ساله یک لشکر/ کیسه به دوشی فرمانده

دفاع‌پرس: ایشان چطور به تشکیل لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله (ص) مامور شد؟

بهمن سال ۶۰ به همراه شهید همت و متوسلیان تیپ محمد رسول‌الله (ص) را در جنوب کشور راه‌اندازی کرد که بعد‌ها به عنوان «لشکر خط شکن محمد رسول (ص)» نقش بزرگی در هشت سال دفاع مقدس ایفا کرد. پایه‌گذار این تیپ شهید شهبازی، شهید همت و متوسلیان بودند.

با تشکیل این تیپ که اولین تیپ سپاه بود در فتح‌المبین پیروزی‌های بزرگی به دست آمد و در عملیات بیت المقدس یکی از تیپ‌های خط شکن و از فاتحان فتح خرمشهر بودند. شهید شهبازی رئیس ستاد تیپ بود.

ایشان در آستانه پیروزی رزمندگان اسلام برای فتح خرمشهر در حالی که سوار بر موتور بود و از محور‌های عملیاتی سرکشی می‌کرد مورد اصابت خمپاره قرار گرفت و در اثر برخورد ترکش به شهادت رسید.

دفاع‌‎پرس: اما سخن آخر.

در وصیت‌نامه‌اش فراز بسیار زیبایی دارد که نوشته است: «من به این علت به اینجا آمدم و لباس سبز پاسداری پوشیدم که به این فراز از زیارت عاشورا برسم «اللهم اجعل محیای محیا محمد و ال محمد و مماتی ممات محمد و ال محمد» اگر بخواهم زندگی محمدی داشته باشم و مرگ محمدی داشته باشم در سپاه تحقق پیدا می‌کند.»

بعد از شهادتش که در آستانه فتح خرمشهر بود تشییع جنازه بسیار باشکوهی در نمازجمعه تهران انجام گرفت. پیکر مطهرش به استان همدان منتقل شد و پس از تشییع باشکوه در این شهر به اصفهان رفت تا همراه با ۲۵۰ شهید عملیات بیت‌المقدس تشییع شده و به خاک سپرده شود.

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها