معاون هماهنگ‌کننده نیروی پدافند هوایی در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

مأموریت‌های پدافند هوایی بدون کوچکترین وقفه‌ای انجام می‌شود

معاون هماهنگ‌کننده نیروی پدافند هوایی ارتش با اشاره به اینکه ویروس کرونا هیچ تأثیری بر توان رزم این نیرو نگذاشته است، گفت: مأموریت‌های محوله پدافند هوایی بدون کوچکترین وقفه و به‌طور مستمر، پایدار و مقتدرانه انجام می‌شود.
کد خبر: ۳۹۷۶۱۰
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۱:۴۶ - 26May 2020

امیر سرتیپ «ابوالفضل سپهری‌راد»امیر سرتیپ «ابوالفضل سپهری‌راد» معاون هماهنگ‌کننده نیروی پدافند هوایی ارتش در گفت‌وگو با خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع‌پرس،  درخصوص اقدامات نیروی پدافند هوایی در عرصه مقابله با کرونا اظهار داشت: این نیرو از بدو اعلام شیوع ویروس منحوس کرونا و همگام با اقدامات ستاد ملی مقابله با کرونا، اقدام به تشکیل قرارگاه پدافند زیستی در ستاد نیرو و مناطق نُه‌گانه پدافند هوایی کرد.

وی افزود: نیروی پدافند هوایی به‌منظور انجام اقدامات پیشگیرانه و مقابله‌ هماهنگ، منسجم و جدی در اقصی‌نقاط کشور نیرو‌های خود را جهت مقابله مؤثر با شیوع این ویروس منحوس بسیج کرد.

امیر سپهری‌راد تصریح کرد: عمده اقدامات نیروی پدافند هوایی بر پیشگیری از ابتلای کارکنان و خانواده‌ها و مردم شریف ایران اسلامی به ویروس کرونا از طریق اقدامات تبلیغی و آگاه‌سازی گسترده، تولید، تأمین و توزیع اقلام بهداشتی و محافظتی ازجمله مواد شوینده و ضدعفونی‌کننده، الکل، ماسک، دستکش و گان و گندزدایی گسترده اماکن عمومی در یگان‌ها و شهرهاست.

معاون هماهنگ‌کننده نیروی پدافند هوایی ارتش با بیان اینکه این نیرو در شناسایی و غربالگری افراد مبتلا و جداسازی آن‌ها از افراد سالم در پادگان‌ها و اماکن اداری و به حداقل رساندن حضور افراد در محل خدمت در ایام قرنطینه و همچنین انجام معاینات و تست‌های گسترده، اجرای اقدامات کنترلی در کلیه مبادی ورودی و خروجی اماکن اداری و سازمانی و همکاری با سایر نیرو‌ها در کنترل ورودی و خروجی برخی از شهر‌ها و... جزو نخستین نیروهای اقدام‌کننده بود، گفت: بحمدالله با اقدامات پیشگیرانه صورت گرفته، نیروی پدافند هوایی تاکنون کمترین میزان ابتل به کرونا داشته است.

امیر سپهری‌راد درخصوص اقدامات پیشگیرانه نیروی پدافند هوایی در داخل پادگان‌ها و کوی‌های سازمانی، گفت: با توجه به اینکه ویروس کرونا کمتر شناخته شده بود؛ لذا این نیرو بر آن شد تا با مدیریت بحران و مطابق با دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های بهداشتی ابلاغی، در حد مطلوب نیازمندی‌های ضروری برای مقابله با این معضل را تهیه و به یگان‌های تابعه واگذار کند. ازجمله نیازمندی‌های که به تهیه و تأمین آن مبادرت شد، دستگاه‌های تب‌سنج به تعداد مورد نیاز یگان‌ها، دستگاه‌های سمپاش و مه‌پاش بوده است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین از ظرفیت‌های موجود از قبیل خودرو‌های رفع آلودگی «ش.م.ه»، برای گندزدایی و ضدعفونی گسترده معابر و اماکن عمومی استفاده شد. در عمده یگان‌های پدافندی، در حد مقدورات اقدام به ایجاد و آماده سازی نقاهتگاه‌هایی برای مراقبت از بیماران کرونایی مهیا شد و با احضار و به‌کارگیری کادر خدوم و فداکار درمانی حداکثر آمادگی برای مقابله با کرونا کسب شد. علاوه بر موارد ذکر شده، همان‌گونه که قبلاً هم اشاره شد، موضوع غربالگری کارکنان وظیفه و پایور به‌طور جد دنبال شد تا در حد امکان زنجیره انتقال ویروس قطع شود.

امیر سپهری‌راد در خصوص اقدامات ارتش در راستای رزمایش خدمت مومنانه گفت: ارتش جمهوری اسلامی ایران و به تبع آن نیروی پدافند هوایی دو رزمایش و رژه مرتبط با مقابله با ویروس کرونا را به مورد اجرا گذاشت. اولین اقدام رزمایش خدمت به جای رژه ۲۹ فروردین، با عنوان مدافعان وطن- یاوران سلامت بود که در این اقدام کلیه امکانات و ظرفیت‌های ارتش و نیرو برای کمک و یاری سازمان‌های متولی مقابله با ویروس کرونا قرارگرفت.

وی ادامه داد: علاوه بر رزمایش مذکور و با اشاره‌ی فرمانده معظم کل قوا مبنی بر احتمال حمله بیولوژیکی بودن این بحران، در پدافند هوایی رزمایش بیولوژیکی به مورد اجرا گذارده شد و اقدامات وسیعی در چارچوب دستورالعمل‌های عملیات‌های بیولوژیکی به اجرا درآمد. همه‌گیری ویروس کرونا شرایطی را به وجود آورد که نیاز به تعطیلی بسیاری از مشاغل و جرای قرنطینه سراسری بود. در این عرصه مردم واقعاً خوش درخشیدند و همکاری و همراهی حداکثری را با دولت داشتند، ولی در این میان، بسیاری از مردم عزیزمان دچار مشکلات معیشتی و اقتصادی شدید شدند.

معاون هماهنگ‌کننده نیروی پدافند هوایی ارتش اضافه کرد: از این‌رو نیروی پدافند هوایی در کنار دیگر نهادها و سازمان‌های دولتی و غیر دولتی با اجرای رزمایش خدمت مومنانه در حد مقدورات به کمک و یاری افراد آسیب‌دیده کشور شتافت. ازجمله اقداماتی که در رابطه با این رزمایش صورت گرفت، جمع‌آوری کمک‌های نقدی و غیرنقدی مردمی و رساندن آن‌ها به خانواده‌های نیازمند، تهیه بسته‌های حمایتی ارزاق در کلیه یگان‌ها، ایجاد ایستگاه‌های تست ویزیت رایگان در نقاط مختلف کشور، بخشودگی کرایه اماکن تجاری تحت کنترل نیرو، تهیه و اهدای مقادیر زیادی از اقلام ضدعفونی و بهداشتی و حفاظتی در بین مردم، واگذاری خودرو برای خدمت به مردم، کنترل ورودی و خروجی شهر‌ها و ارائه خدمات بهداشتی و بیمارستانی به هموطنان بوده است.

وی در خصوص سالم‌سازی محیط سربازی در یگان‌های مختلف این نیرو گفت: نگرانی خانواده‌های محترم از وضعیت فرزندانشان در خدمت سربازی، برای نیرو‌های مسلح قابل درک بود و تلاش شد تا حداکثر پیشگیری به جهت ابتلا به ویروس در یگان‌ها صورت پذیرد.

امیر سپهری‌راد بیان کرد: سعی کردیم در دوران قرنطینه، حضور سربازان عزیز را به حداقل برسانیم؛ بر این اساس، فاصله‌گذاری هوشمند را در همه اماکن پادگان‌ها ازجمله خوابگاه‌ها به اجرا درآوردیم، اجرای مراسمات و فعالیت‌های جمعی به حداقل رسانیده شد و تمامی فعالیت‌های سربازی با رعایت دقیق و جدی دستورالعمل‌های بهداشتی به اجرا گذاشته شد. ضدعفونی کردن مستمر اماکن زیست سربازان و غذاخوری‌ها در دستور کار قرار گرفت و برای سرو غذا از ظروف یکبارمصرف استفاده شد، برای حفاظت از مجموعه، سربازانی که از مرخصی برمی‌گشتند به مدت دو هفته در قرنطینه قرار می‌گرفتند و همچنین مدت دوره‌های آموزشی در یگان‌های آموزشی سربازی به نصف تقلیل یافت. امروز به‌حمدلله اوضاع در تمامی پادگان‌ها و یگان‌های پدافند، تحت کنترل است.

معاون هماهنگ‌کننده نیروی پدافند هوایی ارتش در خصوص توان رزمی این نیرو گفت: حفظ و ارتقاء توان رزم از اولویت‌ها و کار ویژه نیرو‌های مسلح و به‌ویژه نیروی پدافند هوایی در خط مقدم دفاع از حریم آسمان کشور است. با وجود مشکلات و مسائلی که به جهت شیوع گسترده ویروس کرونا برای کشور و نیرو‌های مسلح حادث شد، نیروی پدافند هوایی توانسته با تدابیر ویژه و حضور کیفی و اثربخش کارکنان در مراکز فرماندهی و کنترل و مواضع پدافندی و عملیاتی، با رعایت تمامی اصول متناسب با شرایط پیش آمده و با غیرت و ایثار در کنار ملت عزیز و مدافعان سلامت بیش از پیش به دفاع از حریم ولایت حریم ولایت پرداختند و نه‌تنها توان رزمی کاهش نیافت، بلکه می‌توان ادعا کرد که کارکنان پدافند هوایی با اقتدار و عزمی پولادین، مأموریت‌های محوله و پدافند هوایی را بدون کوچکترین وقفه به‌طور مستمر و پایدار و مقتدرانه انجام می‌دهند.

انتهای پیام/ 221

نظر شما
پربیننده ها