یادداشت/ علی لقمانپور

«مقاومت» فصل مشترک حماسه آزادی قدس و فتح خرمشهر

آخرین جمعه ماه مبارک رمضان و روز جهانی قدس و سالروز آزادسازی خرمشهر، مناسبت‌هایی دربرگیرنده پیام نورانی مقاومت تا نیل به پیروزی نهایی بر دشمنان هستند.
کد خبر: ۳۹۷۹۵۲
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۰ - 22May 2020

«مقاومت» فصل مشترک حماسه آزادی قدس و فتح خرمشهرگروه استان‌های دفاع‌پرس_علی لقمانپور مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان قم؛ اعلام آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به عنوان روز جهانی قدس یکی از ابتکارات الهی، سیاسی و حماسی امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۵۸ و بیانگر عمق شناخت ایشان نسبت به جنایات و خباثت‌های رژیم منحوس صهیونیستی بود. آن امام بزرگوار که همواره بر مدار آموزه‌های الهی برگرفته از مکتب قرآن و اهل بیت (ع) حرکت می‌کرد و درس دشمن شناسی اش را به خوبی از این مکتب نورانی گرفته بود، در سال‌های نهضت انقلاب اسلامی و در زمان حکومت نظام ستمشاهی نیز بار‌ها شجاعانه علیه ددمنشی‌های رژیم اشغالگر قدس سخنرانی کرد و در آن فضای اختناق، پرده از جنایات این رژیم سرتاپا ظلم و طغیان کنار زد.

نامگذاری روز جهانی قدس از سوی حضرت امام (ره)، موجب همگرایی و وفاق جهانی علیه اسرییل غاصب و دلگرمی و تقویت روحیه فلسطینیان در مبارزه با این رژیم اشغالگر شد تا موضوع فلسطین هیچگاه از ذهن‌ها محو نشود؛ هر سال در چنین ایامی، موجی از وحشت، بنیان سست رژیم اشغالگر قدس و همپیمانانش را که دستشان بار‌ها و بار‌ها به جنایات هولناکی، چون کشتار آوارگان فلسطینی در اردوگاه‌های صبرا و شتیلا در سال ۱۹۸۲ و. آلوده شده است، به لرزه در می‌آورد و روز بروز تحقق وعده نصرت الهی و نابودی این غده سرطانی ظلم و ستم در جهان اسلام را به واقعیت نزدیکتر می‌سازد.

راهپیمایی روز جهانی قدس هر چند امسال به جهت ملاحظات ناشی از ویروس کرونا برگزار نشد، اما این موضوع از عمق کینه ملت‌های آزاده و جهان اسلام نسبت به اعمال وحشیانه رژیم منحوس صهیونیستی نکاست و حمایت گسترده از ملت بزرگ و مقاوم فلسطین و محومیت جنایات صهیونیست‌ها در فضای مجازی به شکل گسترده‌ای گسترش یافت، ضمن اینکه فراز‌هایی از رهنمود‌ها و کلام راهگشای رهبر معظم انقلاب اسلامی در باره رژیم صهیونیستی همچون «وجود این رژیم واقعیتی همچون ویروس کرونا است و باید با آن مبارزه کرد و دیری نخواهد پایید که از منطقه ازاله خواهد شد» مثل همیشه همچون چراغی فروزان فرا راه جبهه مقاومت بود.

آنچه که در جریان بیش از ۷۲ سال مبارزه مردم مظلوم فلسطین با رژیم اشغالگر قدس به چشم می‌خورد، بهره گیری از عنصر مقاومت در مبارزه است، زیرا فلسطینیان قهرمان به پشتوانه توکل بر خدای متعال و حمایت ملت‌های آزاده جهان و با تغییرات پیوسته در استراتژی مقاومت، علیرغم تهدید‌ها و محرومیت ها، هیچگاه از مقاومت خسته نشدند و همواره با جهاد فی سبیل الله خود، آن رژیم منحوس را از رسیدن به خواست‌های به ناحق، عقب راندند، به طوری که رژیمی که همواره از استحکام گنبد آهنین خود دم می‌زد، امروز در مقابل غرش موشک‌های مقاومت، همچون اوهن البیوت، بر خود می‌لرزد.

آنچه که بخصوص در چند ماه اخیر به روحیه جبهه مقاومت قوت و قدرت مضاعفی بخشید، خون پاک سردار شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی و سردار ابومهدی المهندس بود که رسوایی آمریکا و رژیم صهیونیستی حامی گروهک‌های تروریستی داعش و مظلومیت این سردار بزرگ مبارزه با تروریستم را بر همگان عیان ساخت و اجماع جهانی را در محکومیت این اقدام ننگین استکباری برانگیخت و اثبات کرد جبهه مقاومت، علیرغم این اقدامات ددمنشانه، تا رسیدن به احدی الحسنیین که در پیروزی یا شهادت معنا می‌شود، هیچگاه دست از مقاومت برنخواهد داشت.

عنصر مقاومت، واژه مشترکی در فرهنگ مبارزه ملت‌های مظلوم با مظاهر ظلم و ستم است که در ایران اسلامی ما نیز دستاورد‌های درخشانی را نتیجه داد و بخصوص در سوم خرداد سال ۱۳۶۱ به شکل زیبایی جلوه گری کرد و فتح الفتوح بزرگ خرمشهر را پس از حدود ۵۷۸ روز مقاومت مردم و نیرو‌های مسلح، در آن روز بزرگ رقم زد.

عملیات‌های بزرگ ثامن‌الائمه، طریق‌القدس، فتح‌المبین و سرانجام بیت‌المقدس که همگی ظرف کمتر از ۹ ماه انجام شد، ضربات مهلکی را بر پیکره ارتش بعث وارد کرد. آزادسازی خرمشهر از اشغال رژیم بعثی صهیونسیتی صدام، در عملیات بزرگ بیت المقدس صورت گرفت. این عملیات پس از اجرای عملیات ظفرمند فتح المبین در فروردین ۶۱، در دهم اردیبهشت با رمز یا علی بن ابی طالب (ع) آغاز و پس از چندین مرحله منجر به آزادسازی خرمشهر شد.

حضور گردان‌های مردمی در کنار حدود ۱۹۰ گردان ارتش و سپاه، از ویژگی‌های این عملیات بزرگ و دربرگیرنده دستاورد‌های بزرگ نظامی و استراتژیک برای نظام مقدس جمهوری اسلامی بود و پیام مسرت بخش و ماندگار «خرمشهر آزاد شد» را از رادیو به دنبال داشت.

فتح خرمشهر برای رسانه‌های بیگانه و استکباری که مرتب از رژیم صدام حمایت می‌کردند، چنان بهت آور و شوکه کننده و غیر قابل هضم بود که چند روز سکوت کردند و سرانجام لب به اعتراف گشودند و البته این پیروزی بزرگ را به زعم باطل خود ناجوانمردانه کم ارزش جلوه دادند. غافل از این که معجزه مقاومت مردم و نیرو‌های مسلح و حضور فرماندهان رشید و و البته ایثارگری شهدا و رزمندگان اسلام تحت رهبری های ولی فقیه زمان بود که این دستاورد‌های خیره کننده را نصیب ملت بزرگ ایران کرد.

رزمندگان قم در قالب تیپ ۱۷ نقش شایانی در عملیات بیت المقدس و آزادسازی خرمشهر داشتند و در این عملیات بزرگ، ۲۰۰ شهید بزرگوار از قم تقدیم اسلام شد و ان شاءالله به برکت خون مطهر شهیدان والامقام، آزادسازی خرمشهر، نویدبخش آزادی قدس شریف خواهد بود و فریاد بلند الله اکبر بر ماذنه‌های قدس جاری خواهد شد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار