یادداشت/

نفتکش‌های ایرانی و هژمونی بر باد رفته آمریکا

این روز‌ها یکی از مهم‌ترین اخبار حوزه انرژی ارسال محموله فرآورده‌های نفتی ایران با پنج نفتکش به‌سمت ونزوئلا است؛ خبری که چالشی جدی برای هژمونی آمریکا در جهان ایجاد کرده است.
کد خبر: ۳۹۸۰۶۸
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۳:۱۲ - 27May 2020

نفتکش‌های ایرانی و هژمونی بر باد رفته آمریکاگروه بین‌الملل دفاع‌پرس- رامین مجنون پیله‌رود؛  این روز‌ها یکی از مهم‌ترین اخبار حوزه انرژی ارسال محموله فرآورده‌های نفتی ایران با پنج نفتکش به‌سمت ونزوئلا است؛ خبری که چالشی جدی برای هژمونی آمریکا در جهان ایجاد کرده و به نظر می‌رسد که مسئله تحریم و اعمال فشار این کشور را بر کشور‌های دیگر تحت تاثیر قرار دهد.

این اقدام ایران در حالی صورت گرفته که سال‌های گذشته بسیاری از محموله‌های صادراتی ایران به‌وسیله تانکر‌های خارجی و با پرچم کشور‌های دیگر صورت می‌گرفت، اما این بار مسئله کاملا متفاوت است و می‌تواند به گونه‌ای حامل یک پیام خاص در خصوص نادیده گرفتن بین‌المللی تحریم‌ها باشد.

این در حالی است که آمریکا نیز برای مقابله با این اقدام ایران، شروع به تهدید نظامی این کاروان ایرانی کرده است و به نظر می‌رسد که این تنها راهکاری بوده که به ذهن مقامات آمریکایی رسیده است.

با این حال محموله ایرانی به حرکت خود ادامه می‌دهد و طبق قوانین آب‌های آزاد و بنادر دو کشور، هیچ کشوری حق اقدام یا دخالت علیه کالا‌های تجاری کشور‌های دیگر را ندارد؛ در این جریان تنها چیزی که به چشم می‌آید و قابل تحسین است، هژمونی از دست رفته آمریکا در جهان است و نمونه‌ای از اقتدار جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌رود.

در پرده بعدی، ایران هژمونی نظامی آمریکا را نشانه رفته است و شاهد ماجرا این است که کشور‌هایی مثل چین، روسیه و ایران برای دستیابی به اهداف خود علیرغم میل آمریکا اقدام کرده و در خرید و فروش سلاح و تسلیحات نظامی در خارج از دایره خواسته ایالات متحده و مستقل عمل می‌کنند.

‏هژمونی رسانه‌ای آمریکا پرده آخر ماجراست که عملکرد نادرست ترامپ، باعث ایجاد زاویه در روابط رسانه‌های آن شده و اختلافات ناشی از آن، جریان رسانه‌ای آمریکا را در خارج از این کشور نیز تحت‌الشعاع قرارداده است، بنابراین تحلیل ایران برنده ماجرا خواهد بود؛ تدبیر ایران، مناسبات و اتفاقات اخیر در شکل‌گیری هدف‌دار آن بی تاثیر نبوده است.

انتهای پیام/ ۴۲۱

نظر شما
پربیننده ها