کِلِر ژوبرت:

کاش مردم فلسطین با امام حسین (ع) مأنوس‌تر بودند

نویسنده‌ای که از مسیحیت به اسلام گرویده است، گفت: اگر مردم منصف دنیا می‌توانستند سرنوشت «فلسطین» را برای سرزمین خودشان تصور و تجسم کنند، تنفر بیشتری را نسبت به اسرائیل تجربه می‌کردند.
کد خبر: ۳۹۸۱۸۹
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۳ - 23May 2020

کاش مردم فلسطین با امام حسین (ع) مأنوس‌تر بودندبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «کلر ژوبرت» در سال ۱۹۶۱ میلادی در پاریس متولد و در یک خانواده مسیحی بزرگ شد، اما در ۱۹ سالگی مسلمان شد و سپس با یک دانشجوی ایرانی ازدواج کرد.

«کلر ژوبرت» لیسانس علوم تربیتی و فوق لیسانس ادبیات کودکان است و در حال حاضر در ایران زندگی می‌کند. وی مهارت ویژه‌ای در توصیف حقایق زندگی به زبان کودکان دارد و در کتاب‌هایش، دنیا را به خوبی ترسیم کرده و اتفاقات تلخ و شیرین زندگی را به زبان ساده و روان برای کودکان بیان می‌کند.

ژوبرت از معدود نویسندگانی است که آثارش را تصویرگری می‌کند. وی تاکنون کتاب‌های بسیاری به زبان‌های فارسی و فرانسوی برای کودکان و نوجوانان نوشته است و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کتاب‌های «دعای موش کوچولو»، «امین‌ترین دوست»، «در جست‌وجوی خدا»، «قصه مارمولک سبز کوچولو»، «وای! نه»، «خداحافظ راکون پیر»، «گربه کوچه ما» و «کلوچه‌های خدا» نوشته کِلِر ژوبرت و اثری با ترجمه او به نام «زرد و صورتی» را منتشر کرده است.

با این بانوی نویسنده درباره موضوع مقاومت و فلسطین گفت‌وگو کردیم.

پرداختن به بعضی مفاهیم در داستان کودک واقعا دشوار است

«کلر ژوبرت» در گفت‌وگویی درباره مفهوم «مقاومت» و «ظلم ستیزی» و جایگاه آن در ادبیات کودک و نوجوان اظهار داشت: این دو مفهوم مقاومت و ظلم ستیزی قطعا جایگاه مهمی در ادبیات کودک دارند. اطلاع ندارم که چه تعدادی کتاب در ایران و خارج از ایران با این دو موضوع برای بچه‌ها نوشته شده است، ولی خیلی مهم است که کودکان از سنین پایین با آن‌ها مأنوس شوند و یاد بگیرند از حق خودشان و دیگران دفاع کنند و در مقابل انواع ظلمی که شاهدش هستند، بایستند.

این نویسنده اظهار داشت: پرداختن به بعضی مفاهیم در داستان کودک واقعا دشوار است، اما برای این دو مفهوم موقعیت‌های داستانی فراوانی قابل تصورند که بتوان از طریق‌شان اهمیت مقاومت و ظلم‌ستیزی را به تصویر کشید. حتی با مصداق‌های خیلی کوچک و ملموسی هم می‌توان بیان‌شان کرد؛ مصادیقی که مربوط به زندگی روزمره کودکان می‌شود و با آن‌ها آشنا هستند، مانند ایستادن در مقابل یک همکلاس زورگو یا دفاع از حق پایمال شده یک دوست.

کاش مردم فلسطین با امام حسین (ع) و فرهنگ عاشورایی مأنوس‌تر بودند

وی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: در مورد فلسطین تا به حال داستانی ننوشته‌ام، اما یکی از داستان‌هایی که برای اربعین نوشتم با عنوان «چرا؟ چرا؟ چرا؟» تا حدودی قابل تطبیق با موقعیت فلسطین است: پرندگان درختی که از زورگویی یک دارکوب در عذاب‌اند و با متحد شدن و ایستادن در مقابلش، او را بیرون می‌کنند. کاش مردم فلسطین با امام حسین (ع) و فرهنگ عاشورایی مأنوس‌تر بودند.

اگر مردم دنیا منصف بودند تنفر بیشتری نسبت به اسرائیل را تجربه می‌کردند

ژوبرت در پایان ابراز داشت: اگر مردم منصف دنیا می‌توانستند سرنوشت «فلسطین» را برای سرزمین خودشان تصور و تجسم کنند، احتمالا تنفر بیشتری نسبت به اسرائیل را تجربه می‌کردند و موضع دیگری می‌گرفتند. ادبیات می‌تواند در ایجاد چنین درکی نقش مهمی ایفا کند.

منبع: فارس

انتهای پیام/ 900

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار