تأثیرات و تبعات خروج تشکیلات خودگردان از توافقات با رژیم صهیونیستی

تشکیلات خودگردان اعلام کرده است که در حال خروج از تمامی توافقات با رژیم صهیونیستی است؛ این تصمیم در صورت اجرایی شدن کامل چه تأثیراتی بر این رژیم و همچنان گروههای مقاومت در فلسطین خواهد گذاشت؟
کد خبر: ۳۹۸۶۸۷
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۹ - 27May 2020

تأثیرات و تبعات خروج تشکیلات خودگردان از توافقات با رژیم صهیونیستیبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‎پرس، «محمود عباس» هفته گذشته گفت که تشکیلات خودگردان در واکنش به طرح رژیم صهیونیستی برای اشغال بخش‌های عظیمی از کرانه باختری، از تمامی توافقات با این رژیم و دولت آمریکا خارج خواهد شد؛ در این راستا تحلیلگران حوزه فلسطین به تبعات و آثار اجرایی شدن این تصمیم پرداخته‌اند.

به نوشته وبگاه عربی۲۱، اعلام اتخاذ چنین تصمیمی از سوی تشکیلات خودگردان مسبوق به سابقه است و پیش از این نیز در سال ۲۰۱۵، محمود عباس و شورای ملی و مرکزی سازمان آزادیبخش فلسطین (ساف) چنین مسأله‌ای را مطرح کرده بودند.

تشکیلات خودگردان پیش از این دستور توقف هماهنگی امنیتی با تل آویو را صادر کرده و رژیم صهیونیستی نیز اعلام کرده است که در ماه جولای آتی طرح اشغال کرانه باختری را اجرایی خواهد کرد و این موارد اهمیت تصمصم جدید تشکیلات خودگردان برای خروج از توافقات را افزایش داده است.

«اکرم عطاالله» نویسنده و تحلیلگر سیاسی فلسطینی در این باره به عربی۲۱ گفت که تصمیم جدید تشکیلات خودگردان دارای مضمون سیاسی بالایی است و به دوران طولانی مدت روابط رژیم اشغالگر قدس با تشکیلات خودگردان خاتمه داده و به مثابه اعتراف دو طرف به شکست مسیر سازش است.

همزمان طرح اشغال کرانه باختری هرگونه فرصتی برای تشکیل کشور فلسطین را از بین می‌برد و طرح خروج از توافقات از سوی محمود عباس یعنی فردی که همواره موافق مذاکره با اسرائیل بوده مطرح شده است.

عطاالله در ادامه گفت که اما تصمیم تشکیلات خودگردان مانع اجرایی شدن طرح اشغال کرانه باختری نخواهد شد؛ چرا که به عقیده وی این تشکیلات و گروههای همسو با وی در شرایط ضعیفی قرار دارند و نمی‌توانند اقدامی در پیش گیرند که حمایت آمریکا را با خود همراه کنند. آمریکایی که با اعلام طرح موسوم به «معامله قرن» در ژانویه گذشته عملا چراغ سبز اشغال کرانه باختری را به اسرائیل داد.

وی همچنین تأکید کرد که فلسطین در برابر یک جبهه قدرتمند سازش قرار دارد؛ به طوریکه موضع کشورهای عربی نیز هیچ گاه تا سطح درگیری با آمریکا پیش نخواهد رفت.

سناریوهای پیش‌روی رژیم صهیونیستی

این نویسنده فلسطینی در خصوص تأثیر خروج رام الله از توافقات با اسرائیل نیز گفت که بعید است رخداد جدیدی در این باره به وقوع بپیوندد؛ چرا که در کابینه رژیم صهیونیستی وارد اتحاد با ژنرال‌های ارتش و گروههای راستگرا شده و همگی بر اشغال کرانه باختری متفق‌القول هستند.

به عقیده وی رژیم اشغالگر آماده تحمل مسئولیت اداره کرانه باختری در سطح امنیتی و معیشتی است و سناریوهای مختلفی در این باره دارد که یکی از آن‌ها خلاصی از تشکیلات خودگردان و عهده‌دار شدن اداره مناطق فلسطینی نشین و چه بسا تقسیم امور با اردن یا تقسیم کرانه باختری به دولت‌های محلی باشد.

«عصمت منصور» کارشناس امور رژیم صهیونیستی نیز به عربی۲۱ گفت که خروج تشکیلات خودگردان از توافقات، گام مهمی محسوب می‌شود؛ اما کافی نیست و تشکیلات نیاز دارد تا با طرح‌های سیاسی مختلف، کارویژه جدیدی برای خود تعریف کند.

افزایش شعاع درگیری‌ها با رژیم صهیونیستی

از سوی دیگر «ابراهیم المدهون» دیگر کارشناس فلسطینی نیز تصمیم تشکیلات را «پیچیده و دشوار» توصیف کرد و گفت که اساس وجود تشکیلات خودگردان و مشروعیت بین‌المللی‌اش بر مبنای همین توافقات است و هرگونه تلاشی برای خروج از آن‌ها، بر موجودیت تشکیلات تأثیر خواهد گذاشت.

وی با بیان اینکه خروج تشکیلات از توافقات، به نفع گروههای مقاومت خواهد بود؛ تأکید کرد: «توافق اسلو به ضرر اوضاع داخلی فلسطین تمام شد و گروههای مقاومت را از یکدیگر جدا و درگیری با رژیم صهیونیستی را در کرانه باختری دشوار کرد.»

به عقیده وی خروج جزئی تشکیلات از بندهای توافق اسلو می‌تواند فرصتی برای گروههای مقاومت برای بازسازی تشکیلات انقلابی و ملی و توسعه شعاع درگیری با رژیم اشغالگر باشد.پ

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار