به گزارش گروه سایر رسانههای دفاعپرس، تاکید زیادی بر تقویت روابط ایران با کشورهای منطقه و همسایه دارد و میگوید: «قطعا مجلس یازدهم خصوصاً کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی برنامههای ویژهای برای توجه به کشورهای همسایه و منطقه دارند چرا که طی سالهای اخیر کشور ما فقط گرفتار برجام و ارتباط با غربیها بود.»
«فداحسین مالکی» زمانی رئیس سازمان مبارزه با قاچاق کالا و ارز بود و میگوید برای ریشهکن کردن این معضل بزرگ باید سراغ وزارتخانههای اقتصادی و کسانی رفت که اجازه ورود غیرقانونی محصولات به کشور را میدهند.
یکی از دغدغههای اصلی او، بهبود معیشت کسانی است که در مناطق مرزی و با درآمد بسیار پایین زندگی میکنند و میگوید: «از پیشنهادات ما در مجلس یازدهم این است که فراکسیون مرزنشینان تشکیل شود تا ۱۵ استانمان که با کشورهای همسایه ارتباط دارند، به رونق اقتصادی برسند.»
گذری به محکومیت چند تن از نمایندگان مجلس دهم از سوی قوه قضائیه میزند و بر این باور است که هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان باید حساسیت بیشتری روی رفتار و عملکرد نمایندگان داشته باشد تا خودسازی و تحول از خود مجلسیها آغاز شود.
سفیر سابق ایران در افغانستان اشارهای به جان باختن تعدادی از اتباع افغانستانی در مرز ایران میکند و تاکیدش بر این است که این اتفاق از سوی ایرانیها رخ نداده است و علاوه بر این، حوادث مرزی نمیتواند تأثیری در روابط استراتژیک دو کشور داشته باشد.
مالکی توصیهای هم به مسئولان معاونت اقتصادی وزارت خارجه میکند و میگوید: «این معاونت باید به سفارتخانهها و نمایندگیهای ایران در کشورهای خارجی سر و سامان دهد و مسیر درستی را برای برای سرمایهگذاریهای مشترک ایران با سایر کشورها تعیین کند.»
متن کامل گفتوگوی با منتخب مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی به شرح زیر است:
با توجه به اینکه تقویت دیپلماسی اقتصادی برای تحقق جهش تولید حائز اهمیت است، مجلس یازدهم چه برنامهای برای تسهیلگری بین دستگاهها جهت تقویت دیپلماسی اقتصادی دارد؟
دیپلماسی اقتصادی یکی از ظرفیتهای بزرگ دنیاست و کشورهایی که از این ابزار مهم استفاده کنند، موفق میشوند. در واقع داشتن روابط خوب اقتصادی و استفاده از ظرفیت سایر کشورها در این عرصه، میتواند به بهبود دیپلماسی عمومی و قدرت چانه زنی ما در سطح جهان کمک کند. به جرأت میتوان گفت که کمتر کشوری از لحاظ توان و ظرفیت هم تراز جمهوری اسلامی است اما متأسفانه سالهاست که توجه به این ظرفیتها مغفول مانده است و ما نتوانستیم از ظرفیت دیپلماسی اقتصادی به خوبی استفاده کنیم.
دیپلماسی اقتصادی میتواند به بهبود دیپلماسی عمومی و قدرت چانه زنی ایران در سطح جهان کمک کند
چرا از ظرفیت دیپلماسی اقتصادی استفاده نشده؟ راهکاری دارید که در مجلس یازدهم پیگیری کنید؟
علل متعددی دارد اما اینکه برخی از مسئولان دستگاه دیپلماسی میگویند که ما در این زمینه قانون نداریم، درست نیست چرا که ما قوانین بسیار زیادی داریم. البته ممکن است برخی از قوانین قابلیت اجرا نداشته باشند که یکی از برنامههای اصلی مجلس جدید تعیین تکلیف این قوانین است.
قطعاً مجلس یازدهم خصوصاً کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی برنامههایی دارد تا توجه ویژهتری به کشورهای همسایه و منطقه داشته باشیم. کشور ما سالها گرفتار برجام و ارتباط با آمریکا و اروپا بود اما آن طور که باید و شاید از ظرفیت دیپلماسی اقتصادی با کشورهای منطقه و همسایه استفاده نشد.
اگر از ظرفیت دیپلماسی اقتصادی به خوبی استفاده شود، به طور مشخص چه مقدار سرمایه از طریق کشورهای همسایه میتواند وارد کشورمان شود؟
اغلب کشورهای همسایه به ویژه کشورهایی که وضعیت تجاری قابل قبولی دارند، میتوانند هدف اقتصادی جمهوری اسلامی ایران باشند. همچنین نکته مهمی که در این زمینه میتواند تأثیرگذار باشد، توجه به «داد و ستدهای مرزی» است. در شرایط فعلی سهم جمهوری اسلامی در صادرات بسیار ناچیز است و زیبنده کشورمان نیست در حالی که ۱۵ استان ما به نوعی با کشورهای همسایه ارتباط دارند که «داد و ستدهای مرزی» میتواند به اقتصاد کشورمان کمک کند و حتماً مجلس آینده باید روی اصلاح این مسئله متمرکز باشد.
داد و ستدهای مرزی میتواند به اقتصاد کشورمان کمک کند و باید «فراکسیون مرزنشینان» در مجلس یازدهم تشکیل شود
شما بحث توجه به داد و ستد مرزی را مطرح کردید، اما ایران به دلیل تحریمها مشکلاتی در زمینه مبادلات بانکی دارد. آیا داد و ستد مرزی میتواند این مشکلات را ساماندهی کند؟
یکی از معضلاتی که در حال حاضر داریم، تعطیلی برخی از واحدهای تولیدی کشورمان است و به نوعی محصولات آنان روی دستشان مانده است. در این شرایط تقویت دادوستد مرزی میتواند تأثیرگذار باشد که البته مشکلات در زمینه بانکی، گمرکی و بازارچههای مرزی وجود دارد که باید با کشورهای همسایه روانسازی شود.
یکی از پیشنهادات ما در مجلس یازدهم این است که «فراکسیون مرزنشینان» تشکیل شود که با این فراکسیون میتوانیم اقداماتی را برای حل مشکلات مذکور انجام دهیم و از سوی دیگر راهکارهایی اندیشیده شود تا ۱۵ استان کشورمان که با کشورهای همسایه ارتباط دارند، به رونق اقتصادی برسند. علاوه بر این، از این طریق میتوانیم برای دور زدن تحریمها برنامهریزی کنیم.
با توجه به ضعف نظارتی مجلس دهم تا چه حد ضرورت دارد که در مجلس یازدهم بعد نظارتی نمایندگان تقویت شود؟
یکی از ضعفهای جدی مجلس دهم این بود که نمایندگان از مهمترین ابزار قانونی مجلس یعنی نظارت به خوبی استفاده نکردند. مجلس عیون و چشم و چراغ نظام است و باید ابتدا خودسازی کند تا بعد بتواند بر سایر دستگاهها نظارت داشته باشد که متأسفانه این موضوع را در مجلس دهم و برخی از مجالس گذشته نداشتیم و گاهی اوقات دولتها اقداماتی را انجام میدادند که مجلس کوچکترین ورودی به آن نمیکرد و از جایگاه واقعی خود فاصله زیادی داشت. این در حالی است که مجلس باید در هر تصمیمی که دولت میگیرد، نقش داشته باشد و تصمیمات مهم باید از کانال مجلس عبور کند.
رویکرد مجلس یازدهم نظارت دقیق بر تصمیمات و عملکرد دولت خواهد بود
برای نمونه در قضیه گرانی بنزین این طور نبود که دولت یک شبه تصمیم بگیرد اما برخی از نمایندگان از این موضوع اظهار بیاطلاعی کردند و برای مردم قابل قبول نبود و از این موضوع ناراحت شدند که چرا نمایندگان آنان در مجلس نسبت به چنین موضوع مهمی بیاطلاع بودند و چرا از ابزارهای نظارتی خود به خوبی استفاده نمیکنند.
شهید رجایی زمانی که رئیسجمهور شد گفت که ما و مجلس برادریم و بنده هم به تأسی از این شهید بزرگوار این صحبت را کاملاً قبول دارم اما این نکته را میگویم که مجلس برادر بزرگتر دولت است و هر موضوع و اتفاقی که در کشور اتفاق میافتد، باید مجلس در جریان آن باشد.
بر این اساس، رویکرد مجلس یازدهم قطعاً نظارت دقیق بر تصمیمات و عملکرد دولت خواهد بود و انتظار مردم هم این است که مجلس نظارت خوبی بر اقدامات دولت داشته باشد و البته مجلس به دولت کمک هم خواهد کرد و هر جایی که دولت نیاز داشته باشد تا مشکلاتش حل شود، مجلس بسترسازیهای لازم و قانونی را برای حل مشکلات دولت انجام خواهد داد.
برای کارآمد شدن هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان چه برنامهای دارید؟
اخیراً قوه قضائیه احکامی درباره چند تن از نمایندگان مجلس صادر کرد که خبر خوبی نبود، البته از یک سو اقتدار قوه قضائیه را نشان داد و باعث خرسندی بود اما از این جهت که این اتفاق در مجلس رخ داد، خبر خوشایندی نبود و لازم است هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان حساسیت بیشتری روی رفتار و عملکرد نمایندگان داشته باشد تا خودسازی و تحول در قالب یک مجلس جهادی و انقلابی به طور کامل محقق شود.
یکی از پاشنه آشیلهای کشور قاچاق کالا است و با توجه به اینکه شما رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز بودید، چه طرح و یا برنامهای در مجلس دارید تا ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز قدرتمندتر شود؟
موضوع قاچاق بسیار جدی است و بر همین اساس به فرمان رهبر معظم انقلاب اسلام، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تشکیل شد و ایشان همواره روی موضوعاتی که میتواند مانع ورود کالاهای قاچاق به کشور و تقویت تولید داخلی شود، تاکید میکنند.
البته اتفاقاتی در کشور افتاده که نشان میدهد تا حدودی در این موضوع خلط مبحث شده است، به گونهای که رهبر معظم انقلاب سال گذشته فرمودند که منظور بنده از قاچاق، آن کولبری که در استانهای مرزی کار میکند نیست. بنده هم معتقدم که اگر بخواهیم اصل قاچاق را پیگیری کنیم، باید آن را در وزارتخانههای اقتصادی کشور دنبال کنیم.
در واقع باید به این سوال پاسخ داده شود که چه کسانی اجازه میدهند محصولاتی به صورت غیرقانونی وارد کشور شوند و به اقتصاد ملی لطمه بزنند؟ قطع به یقین این اقدامات توسط مرزنشینان کشور صورت نمیگیرد.
بیش از ۷۰ درصد قاچاقی که وارد کشور میشود، در تهران دپو و به سایر استانها ارسال میشود و مجلس یازدهم باید برای از بین بردن و ریشهکن کردن قاچاق کالا و ارز تدبیر کند.
برای مبارزه با قاچاق چه اقدامی باید انجام شود؟
زمانی که بنده در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز بودم، در تعدادی از گمرکات کشور سامانههای الکترونیکی نصب شد تا هر کالایی که از گمرک وارد کشور میشود، حساب و کتاب داشته باشد. برای حل مشکل قاچاق در کشور اگر ما بتوانیم به وضعیت داد و ستادهای مرزی خود سر و سامان دهیم، قطعاً راهگشا خواهد بود.
به این معنا که ما باید کالاهایی را که به صورت قاچاق وارد کشور میشوند، قانونمند کنیم. مثلاً به استاندارهای استانهای مرزی بگوییم که چند قلم کالا وارد استان آنان میشود و بعد این کالاها را طی مکانیزمی قانونمند کنیم که اگر این اتفاق بیفتد، میتواند کمک زیادی به تحقق جهش تولید و بهبود معیشت مرزنشینان کند.
منبع: مهر
انتهای پیام/ 151