آخرین وضعیت ناآرامی‌ها در آمریکا در پی قتل یک سیاه‌پوست به دست پلیس

روز گذشته علاوه بر مینیاپولیس، شهر‌های اوکلند کالیفرنیا، اورگان، میشیگان، لس‌آنجلس، آتلانتا، بروکلین نیویورک، واشنگتن دی‌سی، دیترویت، آریزونا، کنتاکی، لاس‌وگاس و... شاهد تجمعات اعتراضی شدید مردمی بود.
کد خبر: ۳۹۹۱۰۵
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۵ - 31May 2020

آخرین وضعیت ناآرامی‌ها در آمریکا در پی قتل یک سیاه‌پوست به دست پلیسبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، شهر‌ها و ایالت‌های مختلف آمریکا که از روز‌های گذشته در اعتراض به قتل فجیع یک سیاه‌پوست به دست پلیس مینه سوتا، صحنه اعتراضات و درگیری مردم با نیرو‌های امنیتی است کماکان دستخوش ناآرامی می‌باشد و با سرایت اعتراضات به سایر ایالت‌ها اوضاع به سمت یک بحران فراگیر پیش می‌رود.

از شرق تا غرب؛ آتش در حال گسترش اعتراضات

روز گذشته علاوه مینیاپولیس، شهر‌های اوکلند کالیفرنیا، اورگان، میشیگان، لس آنجلس، آتلانتا، بروکلین نیویورک، واشنگتن دی سی، دیترویت، آریزونا، کنتاکی، لاس وگاس و ... شاهد تجمعات اعتراضی شدید مردمی بود.

در پورتلند، بزرگ‌ترین شهر ایالت «اورگان» صدای تیراندازی شنیده شده و ساختمان دادگستری این شهر از سوی معترضان به آتش کشیده شد. این در حالی است که برخی دیگر از کنترل مجدد این ساختمان از سوی نیرو‌های پلیس خبر داده اند. مردم معترض در این شهر برخی فروشگاه‌های شرکت «اپل» را نیز غارت کردند.

در ادامه ناآرامی‌ها یک معترض ۱۹ ساله در دیترویت به ضربه گلوله یک فرد ناشناس که گفته می‌شود ارتباطی با نیرو‌های امنیتی نداشته است، کشته شده است.

مقامات امنیتی شهر «کلمبوس» در ایالت «اوهایو» نیز شامگاه شنبه به وقت تهران وضعیت اضطراری اعلام کردند. به گزارش شبکه خبری «فاکس ۲۸» به‌دنبال تداوم اعتراض‌ها در این شهر پلیس در مرکز و برخی نقاط این شهر اعلام وضعیت اضطراری کرده است. به گزارش این شبکه، برخی تظاهر کنندگان شعار «نه عدالت نه صلح» سر دادند. کلمبوس مرکز ایالت اوهایو، بزرگ‌ترین شهر این ایالت و چهاردهمین شهر پرجمعیت در ایالات متحده است.

در «اوکلند» از شهر‌های بزرگ ایالت کالیفرنیا نیز اوضاع خارج از کنترل گزارش شده و اخبار از غارت مراکز تجاری حکایت دارد.

شامگاه شنبه شبکه خبری «سی‌ان‌ان» به نقل از پلیس شهر اوکلند گزارش داد که یک مأمور پلیس در جریان تیراندازی بین معترضان و نیرو‌های امنیتی کشته شده و یک افسر دیگر نیز زخمی شده است. مسئولان دولتی آمریکا (بامداد یکشنبه به وقت تهران) می‌گویند کشته شدن مأمور امنیتی فدرال در تظاهرات «اوکلند» واقع در کالیفرنیا، تروریسم داخلی است.

واشنگتن پایتخت آمریکا و کاخ سفید نیز از موج اعتراضات مردمی در امان نبود و روز گذشته مردم معترض کاخ سفید، محل استقرار رئیس‌جمهور آمریکا را هم به حالت تعطیل موقت درآوردند. خبرنگارانی که در داخل ساختمان کاخ سفید حضور داشتند گفتند به دلیل حضور معترضان در محوطه اطراف کاخ سفید به آن‌ها دستور داده شده در داخل ساختمان باقی بمانند.

تهدید معترضان توسط ترامپ و تشدید اقدامات سرکوبگرانه دولتی

به گزارش الوقت، در پی بالا گرفتن اعتراضات «ویلیام بار» دادستان کل آمریکا با جرم خواندن مشارکت شهروندان ایالت‌های مختلف ایالات متحده در تجمعات اعتراضی تظاهرات شب‌های اخیر را به گروه‌های تندرو نسبت داد.

در همین راستا فرماندار «مینه سوتا» نیز روز شنبه تاکید کرد، برای اولین بار از زمان جنگ جهانی دوم، بسیج کامل گارد ملی را اعلام می‌کند تا به «ویرانی ناخواسته» از اعتراضاتی که او به گردن معترضانی انداخت که به این ایات تعلق ندارند، پایان دهد.

وی همچنین از شنود تماس‌های مردم در این ایالت برای کنترل اوضاع در هم ریخته آن خبر داد.

فرماندار مینه سوتا در این زمینه گفت که پشتیبانی‌های اطلاعاتی از سوی ارتش آمریکا فراهم می‌شود و تماس‌های شهروندان همگی رصد می‌شوند.

شهردار مینه‌سوتا نیز مدعی شده که برخی عوامل از بیرون این شهر در تحریک شهروندان مینه سوتا مشارکت دارند.

«همچنین دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا روز شنبه معترضان در شهر مینیاپولیس را اغتشاش‌گرانی خارج از این ایالت توصیف کرد.

وی در پیامی در توئیتر نوشت: «۸۰ درصد از اغتشاش‌گران شب گذشته در مینیاپولیس از خارج از این ایالت بوده‌اند. آن‌ها در حال آسیب رساندن به کسب‌وکار‌ها (به خصوص کسب‌وکار‌های کوچک آمریکایی آفریقایی‌ها)، خانه‌ها و جامعه خوب و سخت‌کوش مینیاپولیس هستند که خواستار صلح و برابری هستند.»

ترامپ در پیام توئیتری دیگری نوشت: «عبور از مرز ایالت‌ها برای تحریک خشونت، جرم فدرال به شمار می‌آید. شهرداران و فرمانداران لیبرال باید قاطعانه‌تر عمل کنند یا اینکه دولت فدرال قدم می‌گذارد و هر آنچه که باید انجام شود را انجام می‌دهد که شامل استفاده از قدرت نامحدود ارتشمان و دستگیری‌های زیاد است.»

رئیس جمهور آمریکا روز شنبه حتی درباره احتمال استقرار ارتش در این شهر خبر داد.

وی که پیش از عزیمت به ایالت فلوریدا برای تماشای پرتاب فضاپیمای دراگون دو متعلق به شرکت SpaceX صحبت می‌کرد، گفت: «مردم چپ گرای رادیکال زیادی در مینیاپولیس در حال تظاهرات هستند.»

ترامپ در ادامه گفت: «در صورتی که بخواهند در مینیاپولیس ارتش مستقر کنیم، می‌توانیم به سرعت در آنجا نیرو داشته باشیم.»

رئیس جمهور آمریکا پیشتر نیز در یک سلسله پیام توئیتری به تشریح حوادث روز گذشته در برابر کاخ سفید پرداخت و نوشت که «شرورترین سگ‌ها» و «شوم‌ترین سلاح‌ها» در انتظار معترضانی بود که به حصار کاخ سفید نزدیک می‌شدند.

وی در تلاش دوباره برای نشان دادن چهره‌ای صلح‌طلب از خود، افزود: «دولت من همواره علیه خشونت، بی‌نظمی و آشوب خواهد بود. ما در کنار خانواده جورج فلوید، معترضان مسالمت‌آمیز و هر شهروند تابع قانون که خواستار تمدن، امنیت و ایمنی است، می‌ایستیم».

اما وی سپس با لحنی توهین‌آمیز نسبت به تظاهرات‌کنندگان گفت: «آشوبگران، غارتگران و اغتشاشگران به یاد و خاطره جورج فلوید بی‌احترامی می‌کنند... نباید به گروه کوچکی از جنایتکاران و خرابکاران اجازه دهیم شهرهایمان را تخریب کرده و جوامع ما را به تباهی بکشانند».

پس از اعلام ترامپ مبنی بر احتمال بکارگیری ارتش، وزارت دفاع آمریکا به برخی یگان‌های نظامی خود دستور داد تا به حالت آماده باش در بیایند.

انتقاد دموکرات‌ها از رهبری ترامپ

سخنان ترامپ در دادن القاب توهین آمیز به معترضان ضد نژادپرستی و همچنین تهدید آن‌ها به برخورد شدیدتر امنیتی در روز‌های آینده، فرصت مناسبی در اختیار دموکرات‌‎ها برای به چالش کشیدن ترامپ در آستانه انتخابات ریاست جمهوری داده است به صورتی که «جو بایدن»، نامزد احتمالی حزب دمکرات در انتخابات ریاست جمهوری سال جاری میلادی روز جمعه به وقت محلی خواهان برقراری عدالت و رهبری واقعی برای کشورش شده و ترامپ را به تشویق خشونت متهم کرد.

بایدن که به احتمال زیاد رقیب ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ماه نوامبر آینده خواهد بود، در این باره خاطر نشان ساخت که خشم، سرخوردگی و خستگی سیاه پوستان آمریکایی غیر قابل انکار است و این کشور به رویارویی با «زخم عمق و باز» خود در رابطه با نژادپرستی نیاز دارد.

معاون رئیس جمهوری پیشین آمریکا در اشاره به رئیس جمهوری کنونی این کشور، تاکید کرد که «اکنون زمان توییت‌های ملتهب و تشویق به خشونت نیست» و در ادامه نیز افزود: این یک بحران ملی است و به یک رهبری واقعی در شرایط کنونی نیاز داریم؛ یک رهبری که همگان را دور میز جمع کند تا بتوانیم تدابیری برای ریشه کن کردن نژادپرستی سازمان یافته اتخاذ کنیم.

«همچنین آدام شیف» رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا به شدت از اظهارات و اقدامات «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا طی روز‌های گذشته انتقاد کرد.

این نماینده ایالت کالیفرنیا در پیامی توئیتری نوشت: «ما یک ملت هستیم، ملتی که نیازمند عدالت و التیام است و من انتظار ندارم که این رئیس‌جمهور این را درک کند.»

شیف در ادامه پیام توئیتری خود نوشت: «اما من از وی انتظار دارم که شعله‌ور کردن آتش نژادپرستی را متوقف کرده و اشتیاق خود برای خونریزی را محدود کند.»

همچنین باراک اوباما رئیس جمهور سابق آمریکا در واکنش به قتل یک سیاه پوست به دست پلیس گفت: «این نباید در آمریکای سال ۲۰۲۰ امری عادی باشد. این مسئله نمی‌تواند عادی باشد».

اعتراضات ضد نژادپرستی، سنگ محک حقوق بشر آمریکایی

سرکوب اعتراضات ضدنژادپرستی از سوی دولت آمریکا در صحنه بین‌المللی نیز بازتاب داشته است و در این میان دولت‌هایی که مخالف سیاست‌های مداخله آمیز کاخ سفید به بهانه‌های حقوق بشری در امور دیگر کشور‌ها هستند نحوه برخورد متناقض واشنگتن با موضوع حقوق بشر در برابر معترضان داخلی را به عنوان سنگ محک شعار‌های انسان‌دوستانه مقامات آمریکایی در سطح بین المللی عنوان می‌کنند.

در این راستا محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در پیامی توئیتری با اشاره به اهمیت ندادن به زندگی سیاه‌پوستان در آمریکا نوشت که مبارزه جهان علیه نژادپرستی مدت‌هاست که عقب افتاده است.

وزیر امور خارجه ایران در ادامه در اقدامی جالب بیانیه مطبوعاتی «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا در جریان اغتشاشات تیرماه ۹۷ را منتشر کرد.

ظریف این بیانیه را اندکی تغییر داده و آن را خطاب به مردم آمریکا منتشر کرد.

از طرف دیگر هوآ، چون ینگ» سخنگوی وزارت خارجه چین، در پاسخ به اظهارات مداخله جویانه همتای آمریکایی خود که از اقدام اخیر چین درباره لایحه امنیت ملی در هنگ‌کنگ انتقاد کرده بود، در پیامی معنادار نوشت «نمی‌توانم نفس بکشم». این جمله را جرج فلوید هنگامی که مامور پلیس گلوی او را با پا فشار می‌داد در لحظات آخر عمرش فریاد می‌زد.

همچنین در واکنشی دیگر وزارت خارجه روسیه به سابقه طولانی کشتن سیاه پوستان به دست پلیس آمریکا اشاره و کاخ سفید را مورد انتقاد قرار داد. در این بیانیه اعلام شده: این رویداد در مینه‌سوتا نخستین مورد در یکسری رخداد‌های بی‌قانونی و بی عدالتی از سوی محافظان قانون و نظم در ایالات متحده نیست. چنین جرایم جدی از سوی افسران پلیس ایالات متحده بسیار زیاد صورت می‌گیرند. آمریکا به صورت آشکارا مشکلات بومی را در حوزه حقوق بشر انباشته کرده است.

انتهای پیام/ 411

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار