وجه تشابه ۲ جنایت/ چرا واکنش‌ها به ترور خاشقچی و پرونده جورج فلوید متفاوت بود؟

القدس العربی با انتشار گزارشی به تفاوت واکنش‌ها در قبال پرونده ترور جمال خاشقچی و کشته شدن جورج فلوید در آمریکا پرداخت.
کد خبر: ۳۹۹۲۶۸
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۴ - 01June 2020

وجه تشابه دو جنایت/ چرا واکنش‌ها به ترور خاشقجی و پرونده جورج فلوید متفاوت بود؟به گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس به نقل از القدس العربی، «نمی‌توانم نفس بکشم»؛ عبارتی که هم جمال خاشقچی منتقد نظام سعودی که به دست عوامل آن ترور شد و هم جورج فلوید آمریکایی که به دست پلیس آمریکا کشته شد آن را تکرار کردند.

واکنش‌ها به این دو جنایت در عربستان و آمریکا بسیار متفاوت بود؛ خاشقچی به دست تیم اطلاعاتی سعودی در استانبول و به دستور مستقیم «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان ترور شد؛ جورج فلوید نیز چند روز قبل به‌دست یک افسر سفیدپوست آمریکایی در یک جنایت نژادپرستانه کشته شد، اما قتل وی موجی از واکنش‌های منفی و اعتراضات گسترده را در آمریکا و جهان به‌دنبال داشته است.

فلوید قبل از آنکه زیر پای پلیس آمریکایی کشته شود، گفت که نمی‌توانم نفس بکشم؛ این همان جمله‌ای است که خاشقچی دو سال قبل خطاب به عاملان قتل خود گفته بود، خاشقچی گفت: کیسه را از سر من بیرون بکشید، نمی‌توانم نفس بکشم.

با وجود آنکه نحوه کشته شدن آن‌ها شبیه به هم است، اما واکنش‌ها و نحوه برخورد با این دو پرونده بسیار متفاوت است؛ سعودی‌ها عاملان قتل خاشقچی را که در میان مقامات این کشور حضور داشتند، تبرئه کردند؛ هیچ تظاهراتی در پی کشته شدن خاشقچی برگزار نشد؛ فرزندان وی نیز در نهایت با گرفتن غرامت هنگفت، قاتلان پدرشان را بخشیدند.

فعالان عرب با انتشار پست‌هایی نسبت به بی‌توجهی مردم عربستان در قبال ترور خاشقچی انتقاد کرده و آن‌ها را ملتی در خواب توصیف کردند؛ آن‌ها معتقدند که سعودی‌ها بدون توجه به چنین مسائلی بیشتر دنبال عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی هستند.

انتهای پیام/ ۴۲۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار