معرفی کتاب؛

«دلهره­‌های آخرین خاکریز»

کتاب «دلهره‌­های آخرین خاکریز» روایتگر زندگی‌­ شهید «محمدرضا شمس‌­آبادی» علمدار گردان جوادالائمه (ع) تیپ مهندسی رزمی جهاد سازندگی خراسان است که توسط «محمد اصغرزاده» تألیف شده است.
کد خبر: ۳۹۹۳۰۳
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۹ - 01June 2020

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از مشهد، کتاب «دلهره­‌های آخرین خاکریز» روایتگر زندگی­‌نامه جهادگر شهید «محمدرضا شمس‌­آبادی» فرمانده گردان جوادالائمه (ع) تیپ مهندسی رزمی جهاد خراسان است که در عملیات «کربلای5» به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

این کتاب توسط واحد تاریخ شفاهی دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی تهیه و نشر «راه‌­یار» این کتاب را به زیور طبع آراسته و منتشر کرده است.

تحقیق و تألیف کتاب «دلهره‌­های آخرین خاکریز» توسط «محمد اصغرزاده» صورت گرفته و دارای 11 فصل به نام­‌های «فرزند کویر»، «بچه­‌های خمینی»، «انقلاب آبادی»، «خواستگاری غیابی»، «پشتیبان جنگ»، «رونوشت­‌های سومار»، «شب‌­های کاویانی»، «در حسرت خاکریز»، «بلدوزرهای نجات»، «ریحانه» و «وصیت‌­نامه شهید» است.

«محمد اصغرزاده» در مقدمه کتاب «دلهره‌­های آخرین خاکریز» آورده است: از آبان 1394 تدوین نزدیک به 120 ساعت مصاحبه را شروع کردم. در تدوین کتاب سعی کردم در بخش‌­هایی که روایتِ دست اول از راویان دارم خاطرات را از زبان اول شخص بیان کنم و بخش‌­هایی که اطلاعات، جزیی و کامل نبوده روایت را به سوم شخص بسپارم. آنچه که در این کتاب آورده شده تماماً حاصل اطلاعات گرفته شده از مصاحبه‌­هاست و سعی کردم هیچ دخل و تصرفی در اطلاعات و بیان راویان نداشته باشم.

بخشی از کتاب

محمدرضا کار را آرام و بی سر و صدا انجام می­‌داد. آدم کار بلدی بود، اما سعی نداشت کارهایش را در بوق و کرنا کند. من هر وقت منطقه می‌­رفتم، در کارهای مهندسی و عملیاتی بودم. برای همین ارتباط بیشتری با مشهد داشتم و به خاطر این ارتباط، مرا بیشتر می­‌شناختند. همین باعث شده بود فرماندهی گردان به من پیشنهاد شود.

محمدرضا با این پیشنهاد موافق بود، ولی برای من مثل روز روشن بود او بهتر می‌­تواند گردان را جمع کند. من را هم محمدرضا به جهاد آورده بود.

تجربه مدیریتی خوبی در سبزوار داشت، تعاملات خوبی با افراد داشت و با این اخلاقش به خوبی می‌­توانست گردان را مدیریت کند. با پیشنهاد مهندس شهیری مخالفت کردم و محمدرضا را پیشنهاد دادم. گفتم: «با حضور حاج آقای شمس­­‌آبادی که سابقه بیشتر در جهاد دارند، تکلیف فرماندهی مشخص است. عضو شورای مرکزی جهاد سبزوار که هستند، شش ماه مسئول پایگاه بودند و آدم فرهنگی هم هستند.»

افراد دیگر حاضر در جلسه هم محمدرضا برایشان غریبه نبود. شروع به تعریف از محمدرضا کردند. جمع به این نتیجه رسیده بود محمدرضا بهترین گزینه است، ولی خودش قبول نمی­کرد. فضای جهاد همین بود؛ بچه‌­ها دنبال خدمت بودند نه پست و مقام.

کتاب «دلهره‌­های آخرین خاکریز» در شمارگان 2 هزار نسخه، در 240 صفحه با قطع رقعی در سال 1398 چاپ و منتشر شده است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار