«تا پلاک ۱۴۰» نقد شد؛

قاسمی‌پور: چاپ «تا پلاک ۱۴۰» اتفاقی ستودنی است/ محمودزاده: ادبیات دفاع مقدس را در کُنج نگذاریم

نشست نقد و بررسی کتاب «تا پلاک ۱۴۰» نوشته آذر خزاعی صبح امروز در سرای اهل قلم برگزار شد.
کد خبر: ۳۹۹۳۴۵
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۹ - 01June 2020

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، نشست نقد و بررسی کتاب «تا پلاک ۱۴۰» نوشته آذر خزاعی امروز با حضور «محمد قاسمی‌پور» کارشناس ادبیات، «نصرالله محمودزاده» نویسنده و سرهنگ «عباس بایرامی» رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس و «سید مهدی فاطمی» معاون ادبیات و انتشارات بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در سرای اهل قلم برگزار شد.

خزاعی: اولین خاطره کتاب از عبدالجبار کاکایی بود

آذر خزاعی در ابتدای این نشست با بیان‌اینکه از سال ۱۳۷۹ فعالیت فرهنگی را آغاز کرده‌ام، گفت: تاکنون چند کتاب و مجموعه‌های پژوهشی به‌چاپ رسانده‌ام و ایده پاپ این کتاب زمانی ایجاد شد که همسرم عکس‌های زندگی در جنگ را به فرزندانم نشان می‌داد. جنگ همیشه به معنی جنگیدن با سلاح گرم نیست چراکه هرکسی به‌گونه با جنگ درگیر است.

وی گفت: عکس‌های زندگی در جنگ را جمع‌آوری می‌کردم که در مراسمی که مربوط به استاد آذری یزدی بود، با مصطفی رحماندوست در رابطه با آن صحبت کردم و ایده کتاب «تا پلاک۱۴۰» شکل گرفت. اولین خاطره این کتاب را عبدالجبار کاکایی به من داد.

نویسنده «تا پلاک ۱۴۰» عنوان کرد: چاپ این کتاب خیلی زمان‌بر بود و در تدوین خاطرات صدها خاطره جدید شکل گرفت که امیدوارم با همه کاستی‌ها، مثمر ثمر باشد و توانسته باشد ایثار دوران دفاع مقدس را روایت کرده باشد.

قاسمی‌پور: چاپ کتاب «تا پلاک ۱۴۰» اتفاقی ستودنی است/ خلأ مراکز علمی جبران شود

«محمد قاسمی‌پور» کارشناس ادبیات درخصوص اهمیت نقد خاطرات انقلاب و دفاع مقدس گفت: هرقدر درخصوص نقد تولیدات ادبی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس کار کنیم کم است چراکه در این زمینه کمبودهای زیادی وجود دارد. کار با ویژگی‌های این کتاب، یک اتفاق سخت است. همه برای تدوین چنین کتاب‌هایی، این حجم زحمت را متقبل نمی‌شوند.

وی درخصوص کتاب «تا پلاک ۱۴۰» گفت: درباره این اثر با نگاه به ساختار و محتوا می‌توان صحبت کرد. رابطه معنایی بین پلاک و راویان کتاب وجود دارد که برای من محل تامل بود. مردان و زنانی که در این کتاب خاطره گفته‌اند، جنگ‌آور و رزمنده نبوده‌اند لذا فکر می‌کنم این اسم محل تامل است.

این کارشناس ادبی، چاپ کتاب «تا پلاک ۱۴۰» را اتفاقی ستودنی دانست و عنوان کرد: نگاه منتقدانه درخصوص این کتاب موجب پیشرفت در کارهای بعدی خواهد بود. خواندن یادداشت ناشر در این اثر به‌شدت سخت خوان است و به‌نظر عجولانه نوشته است درحالی که این یادداشت می‌توانست ساده و حتی فراخوان مانند نوشته شود.

وی عنوان کرد: در پیشگفتار کتاب می‌توان از مشکلات و تلاش‌ها سخن گفت؛ چیزی که در این کتاب عیناً از کتاب «پویه‌ی پایداری» استاد کمره‌ای بهره گرفته شده است. مقدمه کتاب نیز با آن‌چیزی که توسط نویسنده به‌عنوان جرقه قابل درک نیست.

قاسمی‌پور با تاکید بر اینکه در تأثیرگذاری دفاع مقدس نمی‌توان خدشه وارد کرد، گفت: دانشگاه به تکلیف خود درباره دفاع مقدس عمل نکرده است که تاثیرات و ابعاد مختلف آن را بررسی کند. خاطره پژوهی‌ها باید علمی‌تر دنبال شود تا خلأ مراکز علمی را جبران شود چراکه دفاع مقدس یکی از طولانی‌ترین اتفاقات تاریخی است.

محمودزاده: ادبیات دفاع مقدس را در کُنج نگذاریم

در ادامه این نشست «نصرالله محمودزاده» نویسنده و پژوهشگر دفاع مقدس در سخنانی گفت: کتاب «تا پلاک ۱۴۰» بین مخاطب عام و خاص گیر کرده است درحالی که می‌توانست خط شکن باشد. این کتاب توقع مخاطب را بالا می‌برد اما این توقع را درحالی که حرکت زیبا و طرح نویی دارد، رفع نمی‌کند. این کتاب مشاور نظامی، فرهنگی و ادبی لازم داشت تا بتواند توقع مخاطب را برطرف کند.

وی با تاکید براینکه هرچیزی از خاطرها می‌گیرم را نباید خاطره کنیم، عنوان کرد: ما امروز در سال ۹۹ کتاب می‌نویسیم لذا باید مخاطب را به‌خوبی بشناسیم. در نوشتن خاطره ضمن امانتداری، نباید هرخاطری را خاطره کنیم البته نباید ادبیات دفاع مقدس را در کُنج بگذاریم تا جریانی جدابافته شود.

بایرامی: رویکرد تولیدات ادبی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ملی است

در بخش دیگری از این مراسم سرهنگ «عباس بایرامی» رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس گفت: تولیدات سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس در سه سطح بین‌المللی، ملی و منطقه‌ای برنامه‌ریزی شده است البته عمق‌بخشی کیفی آثار نیازمند جلسات نقد و بررسی است که به آن اهتمام خواهیم داشت.

وی گفت: نگاه ما در سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس به پرداختن به موضوعات مختلف و متنوع دفاع مقدس به نسبت مخاطب‌مان از لحاظ سن و گرایش‌های آن‌ها به قالب‌های ادبی مختلف از جمله خاطره، رمان و شعر و هرچیزی که فکر کنیم نیاز جامعه است، خواهد بود.

رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس خاطرنشان کرد: در موضوعات تاریخی ما عقب‌ماندگی داریم و نتوانسته‌ایم تاریخ جامعی برای دفاع مقدس تدوین کنیم که به فکر هستیم بتوانیم این کار را رقم بزنیم که کار بزرگی است. سال ۱۳۹۸ حدود ۶۰۰ کتاب در مجموعه بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در سراسر کشور چاپ شد که برخی از آن‌ها محلی، منطقه‌ای و ملی است که در این روند نگاهمان توجه به آثار ملی است.

بایرامی به آغاز فعالیت ادبی دفاع مقدس در ۴۰ دانشگاه کشور اشاره و عنوان کرد: ادعا نداریم کار بزرگی رقم زده‌ایم، اما تلاش می‌کنیم با تهیه و تدوین یکسری متون درسی برای این دانشگاه‌ها، بتوانیم فضای دیجیتالی را گسترش دهیم تا درسترسی راحت‌تری ایجاد شود. گلچینی از تولیدات ادبی ۱۳۹۷ و ۹۸ را در فضا‌های توزیعی خواهیم داشت تا مورد استفاده عموم قرار گیرد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها