پوشش رسانه‌های سعودی از اعتراضات آمریکا و خوش‌خدمتی به ترامپ

پوشش اعتراضات آمریکا در رسانه‌های سعودی به گونه‌ای است که گویی رسانه‌های شخصی دونالد ترامپ هستند؛ پوششی یک‌سویه که اشاره‌ای به ریشه اعتراضات اخیر نمی‌کند.
کد خبر: ۳۹۹۳۵۷
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۶ - 01June 2020

پوشش رسانه‌های سعودی از اعتراضات آمریکا و خوش‌خدمتی به ترامپبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، اعتراضات وسیع در بیش از ۷۵ شهر آمریکا در اعتراض به قتل «جورج فلوید» شهروند آمریکایی سیاه‌پوست به دست پلیس سفیدپوست شهر «مینیاپولیس» این روز‌ها جریان رسانه‌ای غالب جهان را به خود اختصاص داده است.

در بررسی این رخداد، نکات قابل توجهی نهفته است که می‌تواند دید واقع‌گرایانه‌ای از سیاست‌های دولت‌ها و رسانه‌های مدعی حقوق بشری در اختیار قرار دهد. از نوع برخورد دولت آمریکا با معترضان بعنوان کشوری که به بهانه حقوق بشری ده‌ها کودتا و جنگ و آشوب در سرتاسر جهان برانگیخته تا رسانه‌هایی که اکنون دچار استاندارد‌های دو گانه شده‌اند. رسانه‌های وابسته به دولت سعودی بعنوان متحد قوی «دونالد ترامپ» را به وضوح می‌توان در این دسته جای داد.

با نگاهی به اغلب رسانه‌های سعودی و بدون نیاز به دقت نظر چندانی، متوجه می‌شویم که این رسانه‌ها تا چه در حد در راستای تطهیر دولت واشنگتن و متهم جلوه دادن معترضان تلاش می‌کنند. شبکه‌هایی که در جریان آشوب آبان ماه در ایران به صورت لحظه‌ای و با تمام توان اقدام به پوشش یک سویه رخداد‌ها و اجرای عملیات روانی کردند و اکنون معترضان را عده‌ای «آشوب‌طلب»، «دزد» و «غارتگر» خطاب می‌کنند و در پوشش خبر‌ها چنان عمل می‌کنند که گویی پلیس آمریکا با عطوفت و رأفت برخورد می‌کند.

در ادامه به بررسی شبکه‌های العربیه، الحدث، روزنامه الشرق الاوسط و شبکه الاخباریه سعودی در شبکه اجتماعی توئیتر می‌پردازیم و به نوع پوششان از حوادث آمریکا را نگاهی می‌اندازیم.

شبکه الحدث، در ۲۴ ساعت گذشته تا زمان نگارش این گزارش ۱۷ بار در خصوص اعتراضات ضد نژادپرستی آمریکا توئیت کرده است که در ۱۳ مورد تلاش کرده معترضان را آشوب‌طلب و عامل اصلی شرایط فعلی جلوه دهد.

این شبکه در یک توئیت نوشت: «پلیس آمریکا تمایلی به افزایش تنش‌ها ندارد.» تا در ذهن مخاطب معترضان را حامی آشوب و ناآرامی جلوه دهد.

یا در جریان تجمع معترضان در مقابل کاخ سفید در شب گذشته، این شبکه صرفا نوشت که درگیری میان پلیس و معترضان به دلیل عدم پایبندی آن‌ها به قانون منع رفت و آمد رخ داده است.

شبکه الحدث توئیت‌های بسیاری نیز با محتوای متهم کردن معترضان به تخریب و حمله به پلیس نوشته است و به زحمت می‌توان پست‌های با محتوای حمله مأموران به مردم و ضرب و شتم شدید آن‌ها در تمامی رسانه‌های سعودی مشاهده کرد.

الحدث نوشته است که معترضان به سمت ماشین پلیس آتش پرتاب کرده‌اند

شبکه العربیه نیز در ۲۴ ساعت گذشته ۱۲ بار در خصوص اعتراضات آمریکا در صفحه توئیتر خود اقدام به درج مطلب کرده و چند مورد نیز به نقل مواضع دونالد ترامپ در خصوص اعتراضات پرداخته و در بقیه موارد تلاش کرده معترضان را عده‌ای آشوب‌طلب معرفی کند که دست به تخریب و آتش زدن می‌کنند.

این شبکه همچنین در توئیتی در خصوص پوشش اعتراضات شب گذشته واشنگتن مدعی شد که بیشتر معترضان از خارج واشنگتن وارد این شهر شده بودند.

العربیه نوشته است که آثار تخریب در اطراف کاخ سفید کاملا نمایان است

روزنامه الشرق الاوسط نیز روندی مشابه را پیموده و در گزارشی بدون بررسی ریشه اعتراضات، معترضان را «غارتگر» نامیده و نوشته است که درگیری‌ها در شهر‌های آمریکا علی‌رغم وضع قوانین منع آمد و شد ادامه دارد.

گزارش الاشرق الاوسط در خصوص اعتراضات آمریکا

این روزنامه در جای دیگری، باز تیتر «درگیری و غارت و آتش‌سوزی» را برای گزارش خود انتخاب کرده و در ابتدای گزارش، سخن دونالد ترامپ مبنی بر اینکه معترضان عده‌ای آشوبگر هستند که قصد نابودی آمریکا را دارند را درج کرده است.

در آخر به صفحه رسمی شبکه الاخباریه سعودی در توئیتر نگاهی می‌اندازیم، این شبکه افراطی‌تر از دیگر رسانه‌های وابسته به ریاض عمل کرده و در تمامی توئیت‌های خود بدون ذکر علل این حوادث و اعتراضات، صرفا برخی اقدامات تخریبگرانه و غارت فروشگاه‌ها را بولد کرده است.

نکته‌ای که از نظر کاربران نیز دور نمانده و برخی از آن‌ها به این شیوه پوشش اخبار اعتراض کرده‌اندالاخباریه نوشته است که معترضان پس از غارت یک فروشگاه در تگزاس یک تختخواب را آتش می‌زنند.

الاخباریه پس از انتشار ده‌ها ویدئو از اقدامات مخرب معترضان، سرانجام ویدئویی از «جو بایدن» نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری و رقیب ترامپ را در حالی که با تعدادی از معترضان عکس یادگاری می‌گیرد، منتشر کرده است.

منبع: فارس

انتهای پیام/ 341

نظر شما
پربیننده ها