یادداشت/ سمانه حسن‌خانی

مجلس کارآمد و تراز انقلاب اسلامی از نگاه امام خمینی (ره)

مجلس کارآمد و تراز انقلاب اسلامی باید صدای مردم شود، زیرا کشورمان امروز در دوران حساسی از تاریخ انقلاب اسلامی است و با مجموعه‌ای از قوت‌ها، ضعف‌ها، فرصت‌ها و تهدید‌ها مواجه است و باید نمایندگان با همدلی و وحدت برای حل مشکلات مردم تلاش کنند.
کد خبر: ۳۹۹۳۹۲
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۶:۴۸ - 02June 2020

مجلس کارآمد و انقلابی از نگاه امام خمینیگروه اخبار داخلی دفاع‌پرس ـ سمانه حسن‌خانی؛ مجلس شورای اسلامی زمانی می‌تواند به رشد و بالندگی برسد که در تراز انقلاب اسلامی باشد. حضرت امام خمینی (ره) همواره دیدگاه‌های بدیع و تازه‌ای درباره این نهاد قانونگذار داشتند که توجه نمایندگان مجلس نوپای یازدهم به آن می تواند کشور را از بسیاری از مشکلات مختلف اعم از اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی برهاند.

یکی از نکاتی که ایشان همواره به آن تاکید داشتند مردمی بودن نماینده مجلس است و با داشتن بینش و فهم سیاسی بتواند قوانین را با توجه به شرایط زمان و مکان ارائه و تصویب کرده و با استقلال حق مردم را پیگیری کند.

با توجه به این دیدگاه امام راحل نباید مجلس شورای اسلامی به جای مردم به کانون های ثروت و قدرت وابسته شده و از ساده زیستی فرسنگها فاصله بگیرد و اولویتش باید به جای سهم خواهی جناحی مطالبات مردم شود.

مجلس تراز انقلاب اسلامی باید صدای مردم شود، زیرا کشورمان امروز در دوران حساسی از تاریخ انقلاب است و با مجموعه‌ای از قوت‌ها، ضعف‌ها، فرصت‌ها و تهدید‌ها مواجه است و باید نمایندگان با همدلی و وحدت برای حل مشکلات مردم تلاش کنند.

بنیانگذار انقلاب اسلامی همچنین تاکید کردند که «طرح‌ها و پیشنهادهایی که مربوط به عمران و رفاه حال ملت خصوصا مستضعفین است انقلابی و به سرعت تصویب کنید و از وزارتخانه ها و ماموران اجرا بخواهید که از کاغذبازی ها و غلط‌کاری‌های زمان طاغوت اجتناب کنند.»

متاسفانه بوروکراسی اداری امروز به یکی از موانع پیشرفت کشور تبدیل شده است. مردم در کلاف سردرگم آن گرفتار شدند و کارهایشان به خوبی و با سرعت پیش نمی‌رود. مهمترین راهکار برای سرعت بخشیدن به کارهای اداری کشور واگذاری بسیاری از امور به بخش خصوصی است تا این کاغذبازی‌ها کاهش یابد. وقتی که کار مردم به خودشان واگذار شود، به طور قطع فعالیت‌های اداری هم سریعتر پیش می رود و این موضوع در توسعه اقتصادی کشور نقش بسزایی دارد.

معمار کبیر انقلاب اسلامی همچنین در کتاب «صحیفه نور» نظراتی را پیرامون موضوعات اقتصادی مطرح کردند که از جمله مهمترین آنها استقرار عدالت اجتماعی و اقتصادی در جامعه، ایجاد رفاه، آسایش و امنیت اقتصادی برای عموم افراد جامعه و اولویت دادن به منافع و مصالح مستضعفان و محرومان و رسیدگی خاص به آنهاست.

مجلس شورای اسلامی که در رأس تمام نهادهای کشور است در دوران بحران اقتصادی کشور باید فرمان اقتصاد را به خوبی هدایت کند و بارزترین نقش آن تصویب بودجه سالیانه کشور است.

امروز که مشکلات معیشتی مردم گسترش یافته و تنگدستی، فاصله طبقاتی و معضل بیکاری تحملشان را کاهش داده است باید مجلس که خانه ملت نامیده می شود و محور بسیاری از تصمیم‌گیری‌ها، قانون‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌هاست در تصویب لایحه بودجه حساسیت بالایی داشته باشد.

لایحه بودجه وقتی تاثیر مثبت و کارآمدی در جامعه دارد که نرخ تورم را مهار، اشتغال را افزایش و رونق تولید را گسترش دهد. هرچه دولت بیشتر هزینه کند، اشتغال بیشتری در جامعه ایجاد می‌شود و به دنبال آن درآمد مردم افزایش می یابد و پول بیشتری به گردش مالی در بازار وارد می‌شود و سطح زندگی مردم و درآمدشان بهتر خواهد شد، در غیر این صورت میزان اشتغال، درآمد و قدرت خرید مردم کاهش پیدا می‌کند.

از آنجایی که حضرت امام خمینی، انقلاب اسلامی را انقلاب محرومین و مستضعفین می‌دانستند. باید مجلس یازدهم به این قشر از جامعه در نظام بودجه ریزی توجه ویژه‌ای کند.

این افراد در طول یک دهه پر حادثه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، در تمام صحنه ها از جمله در دوران جنگ تحمیلی عراق علیه ایران فداکاری کرده و در مقابل فشارهای استکبار جهانی مقاومت کردند.

کارآمدی و تراز بودن مجلس یازدهم با انقلاب اسلامی آنقدر مهم است که رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در پیامی به مناسبت آغاز به کار یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی به سخنان امام راحل پیرامون مجلس شورای اسلامی اشاره کردند و گفتند:« امام راحل عظیم‌الشّأن، مجلس را در رأس امور دانستند؛ این را می‌توان جامع‌ترین تعبیری دانست که شأن مجلس و نیز وظیفه‌ی آن را در یک جمله‌ی کوتاه اعلام می‌کند. اگر قانون را راه و مسیر کشور به سمت قله‌ها و مقصدهایی بدانیم که در قانون اساسی معین شده است، مجلس، متعهّد این ریل‌گذاری و رهگشاییِ حیاتی است. همه‌ی دستگاه‌های حکومتی و مردمی و همه‌ی آحاد، وظیفه دارند از این مسیر حرکت کنند.»

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار