تحلیلگر سیاسی یمنی:

تأثیر مهم تفکرات امام بر مقاومت منطقه/ ملت‌های عربی و اسلامی کاملا از حاکمان خود ناامید شده‌اند

طالب الحسنی گفت: تفکرات امام خمینی (ره) نقش بسزایی بر تأسیس و ایجاد مقاومت‌های اسلامی و ملی در لبنان و فلسطین و منطقه داشته است.
کد خبر: ۳۹۹۴۱۶
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۰ - 02June 2020

تأثیر مهم تفکرات امام بر مقاومت منطقه/ ملت‌های عربی و اسلامی کاملا از حاکمان خود ناامید شده‌اندبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‎پرس، «طالب الحسنی» کارشناس و تحلیلگر سیاسی یمنی در گفت‌وگویی اظهار داشت: شرایط کنونی منطقه همان چیزی است که امام خمینی آن را پیش‌بینی کرده و از آن سخن می‌گفت و تفکرات ایشان نقش بسزایی بر تأسیس و ایجاد مقاومت‌های اسلامی و ملی در لبنان و فلسطین و منطقه داشته است.

نقش تفکرات امام خمینی (ره) در شکست دادن تئوری وابستگی به شرق و غرب را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

زمانیکه امام خمینی (ره) تئوری شکست وابستگی به غرب و شرق را در اوج نزاع میان شوروی و امپریالیسم غرب مطرح کرد، نفوذ در خاورمیانه بخشی از این نزاع بود. امام خمینی (ره) کشور‌های عربی و اسلامی را واداشت تا با بهره بردن از این نزاع خود را از بند وابستگی آزاد کنند و به همین دلیل طرح نه شرقی نه غربی را به عنوان پروژه انقلابی در زمان سقوط بسیاری از ابر قدرت‌ها به دلیل جنگ و درگیری ارائه داد. پروژه امام با استقبال سریعی رو به رو شد.

باید اعتراف کنیم که ملت‌های عربی و اسلامی شدیداً از حاکمان خود ناامید شده‌اند. این ملت‌ها دوره‌های کودتای نظامی در اکثر کشور‌ها و به قدرت رسیدن نظامیان با حمایت روسیه را به چشم دیده‌اند در مقابل نیز کشور‌های غربی از کشور‌های عربی حوزه خلیج فارس و شیخ نشینان حمایت می‌کنند. صدام نیز در جریان تجاوز به ایران در اردوگاه آمریکا قرار گرفت. پروژه آزادی از دست شرق و غرب در چارچوب مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی در حال شکل گیری است.

به نظر شما تأثیر تفکرات امام خمینی (ره) بر جنبش‌های مقاومت در منطقه چگونه بوده است؟

در اینجا بحث تأثیرات فکری امام خمینی (ره) بر تأسیس و ایجاد مقاومت‌های اسلامی و ملی در لبنان و فلسطین و مخالفت کشور سوریه با توافقنامه صلح با دشمن صهیونیستی به میان می‌آید. ما در برابر یک الگو از اسلامی سیاسی عملی مسلحانه قرار داریم که مسیر خود و دشمن خود را به خوبی می‌شناسد و می‌داند که دشمن او رژیم صهیونیستی است. در حالی که اسلام سیاسی مقابل آن، در افغانستان در چارچوب نبرد غربی آمریکایی که ساخته دست رژیم صهیونیستی بود می‌جنگید. آن‌ها سرزمین اشغال شده یعنی فلسطین را رها کردند و وارد این درگیری شدند. فرق است میان اسلام سیاسی مقاومت طلبانه امام خمینی (ره) و اسلام سیاسی مزدور وهابیت سعودی.

انقلاب اسلامی در ایران نتیجه انقلاب فکری در قلب و فکر امام خمینی (ره) محسوب می‌شود و این مسأله به صورت کامل با تفکرات اکثریت ملت ایران که از عملکرد رژیم شاه ناراضی بوده و دربرابر سرکوب حاکمان و مداخلات غرب ایستادند هماهنگ بود. امام خمینی (ره) متوجه این مسأله بود که ملت ایران سازنده انقلابی هستند که پایه و اساس انقلاب‌های عربی و اسلامی مشابه قرار می‌گیرد بنابراین پیروزی انقلاب ایران آغاز پیروزی دیگر انقلاب‌ها بود.

تدبیر امام خمینی (ره) را در قبال جهان اسلام و تحولات آن چگونه ارزیابی می‌کنید؟

زمانیکه انقلاب اسلامی پیروز شد تأثیر گسترده‌ای بر آینده جهان عرب و خاورمیانه و جهان به وجود آمد. ۴۱ سال از عمر این انقلاب می‌گذرد و ما در شرایطی زندگی می‌کنیم که امام به عنوان آینده منطقه از آن سخن می‌گفت. یک درک و روند و گرایش ثابت به سمت آزادسازی فلسطین و شکست دادن رژیم صهیونیستی و شکست دادن غرب وجود دارد. ما در این نبرد نظامی، سیاسی، رسانه‌ای، اقتصادی، اجتماعی و فکری به سر می‌بریم.

پیروزی فلسطین در نبرد با دشمن صهیونیستی برخواسته از سه مسأله است: مسأله دینی به عنوان جایگاه قدس، مسأله ملی به عنوان اینکه یک سرزمین عربی از سوی رژیم صهیونیستی اشغال شده و مسأله انسانی به عنوان اینکه دشمن صهیونیستی اقدام به ارتکاب جنایت علیه انسانیت می‌کند.

منبع: مهر

انتهای پیام/ 341

نظر شما
پربیننده ها