کارگردان «بچه مهندس» در گفت‌و‌گو با دفاع‌پرس:

به‌دنبال طرح قصه‌ای درخصوص مقابله با فرار مغزها بودیم/ موضوع مهم شکار پهپاد آرکیو ۱۷۰ مغفول مانده بود

علی غفاری با بیان اینکه در «بچه مهندس» به دنبال طرح قصه‌ای درخصوص مقابله با فرار مغزها بودیم، گفت: حرف من در این سریال این بود که به نخبگانی که قصد رفتن دارند بگویم که بمانید و به کشور خود خدمت کنید.
کد خبر: ۳۹۹۵۲۲
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۵ - 02June 2020

گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس: «علی غفاری» از کارگردانانی است که آثار متنوع و متعددی را در حوزه سینما و تلویزیون تولید کرده است که «ابو زینب»، «استرداد»، «چراغ قرمز»، «بازگشت»، «پازل» و «شاهرگ» از نمونه آن‌هاست.

این کارگردان در آخرین فعالیت هنری خود، مجموعه تلویزیونی «بچه مهندس» را در سه فصل کارگردانی کرده است. این سریال روایت زندگی پسری به نام «جواد جوادی» را در سه مقطع کودکی، نوجوانی و جوانی روایت می‌کند. «بچه مهندس» که محصول شبکه دو سیما است در فصل سوم خود که شب گذشته (دوشنبه ۱۲ خرداد) قسمت آخر آن پخش شد با مقبولیت قابل توجهی از سوی مخاطبان مواجه شد.

در «بچه مهندس» به دنبال طرح قصه‌ای درخصوص مقابله با فرار مغزها بودیم/ موضوع مهم شکار پهپاد آرکیو ۱۷۰ مغفول مانده بود

آنچه فصل سوم این سریال را متمایز و قابل توجه کرد که پرداختن به موضوع مهم و استراتژیک اقتدار و تجلی غرور ملی بود. موضوع پیشرفت ایران اسلامی در خصوص پهپادهای نظامی از مواردی است که مورد غفلت نهادهای فرهنگی واقع شده است، اما در سریال «بچه مهندس۳» به‌خوبی به آن توجه شد. برهمین اساس خبرنگار دفاع‌پرس گفت‌وگوی کوتاهی با «علی غفاری» کارگردان این مجموعه انجام داده است که در ادامه می‌خوانید:

به‌دنبال طرح قصه‌ای در‌خصوص مقابله با فرار مغزها بودیم

علی غفاری در پاسخ به این سوال که موضوع تجلی اراده ملی از همان ابتدا در ساخت سریال «بچه مهندس۳» مدنظر گروه سازنده بود اظهار داشت: ما از همان ابتدا به دنبال این بودیم تا شخصیتی را معرفی کنیم که پس از گذراندن مشکلات زیادی تبدیل به آدمی موفق می‌شود و پس از گذشت اتفاقاتی تصمیم می‌گیرد در کشور بماند و خدمت کند. در واقع به‌دنبال طرح قصه‌ای درخصوص مقابله با فرار مغزها بودیم. پس از مطرح شدن ایده‌ها و طراحی داستان‌های متعدد در نهایت به موضوعی رسیدیم که به تصویر درآمد.

در «بچه مهندس» به دنبال طرح قصه‌ای درخصوص مقابله با فرار مغزها بودیم/ موضوع مهم شکار پهپاد آرکیو ۱۷۰ مغفول مانده بود

جای پرداخت به چنین موضوعاتی در رسانه ملی و سینمای ما خالی است

وی در خصوص پرداخت به موضوع تجلی اراده ملی در تلویزیون پاسخ داد: قطعا جای پرداخت به چنین موضوعاتی در رسانه ملی و سینمای ما خالی است. طبیعتا برای هر ایرانی این قبیل موضوعات اهمیت دارد، برای من نیز همین‌طور است. حرف من در سریال «بچه مهندس» این بود که به نخبگان و جوانانی که قصد رفتن دارند بگویم که بمانید به کشور خود خدمت کنید. سعی‌ام این بود تا در انتهای این سریال پرچم کشورم را بالا ببرم. البته باید تاکید کنم این وظیفه ماست و هیچ منتی هم نداریم. به‌هر‌حال هر کدام از ما در قبال میهن خود وظیفه‌ای داریم و طبعا بنده هم در عرصه فرهنگ وظایفی دارم که باید آنها را به انجام برسانم. در این میان سفارش نهاد و ارگان خاصی مطرح نبود و حرفی بود که از دل آمده است.

موضوع مهم شکار پهپاد آرکیو ۱۷۰ مغفول مانده بود

کارگردان «بچه مهندس» در خصوص پرداخت به موضوع پهپاد آرکیو ۱۷۰ بیان داشت: چون قصه فیلم در سال ۱۳۹۱ می‌گذشت ما باید دنبال این می‌گشتیم که چه نقطه عزت‌مندی در آن سال وجود داشت تا دستمایه فصل سوم شود. البته موضوعات کم نبود، اما پس از بررسی‌هایی که انجام شد تصمیم گرفتیم جریان شکار پهپاد آرکیو ۱۷۰ را انتخاب کنیم. به‌نظر من طی این سال‌ها این موضوع مهم مورد بی‌مهری قرار گرفته و به آن پرداخت نشده است. «بچه مهندس» به دلیل همزمانی روایت داستان این قابلیت را داشت که به حادثه شکار پهپاد بپردازد.

در «بچه مهندس» به دنبال طرح قصه‌ای درخصوص مقابله با فرار مغزها بودیم/ موضوع مهم شکار پهپاد آرکیو ۱۷۰ مغفول مانده بود

دکتر توفیقی نمادی از آدم‌هایی که شناسنامه انقلاب و دفاع مقدس‌اند

این کاردان در خصوص طراحی شخصیت «دکتر توفیقی» در این سریال خاطرنشان کرد: دکتر توفیقی یک نماد است از آدم‌هایی که شناسنامه انقلاب و دفاع مقدس هستند که علاوه بر حضور در برهه‌های حساس آدم‌های متخصصی نیز هستند و نمونه‌های بسیاری از آنها در کشور وجود دارند. دکتر توفیقی پیر و مراد جواد جوادی است. در واقع دکتر توفیقی و مهندس جوادی هر کدام یک نسل را نمایندگی می‌کنند. هدف من در فصل سوم «بچه مهندس» پاسخ به منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی برای استفاده از جوانان در مدیریت کشور است. این سیاست می‌تواند ثمرات مثبتی را به همراه داشته باشد.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار