بازنشر/

هنر امام (ره) در مدیریت نیرو‌های مسلح

همراه کردن ارتش شاهنشاهی با انقلابیون و تبدیل آن به یک ارتش انقلابی، صدور دستور تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و هدایت رزمندگان اسلام در دوران دفاع مقدس، جلوه‌هایی از هنر مدیریت امام خمینی (ره) در عرصه امور نظامی بود.
کد خبر: ۳۹۹۶۳۲
تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۱:۵۴ - 03June 2020

هنر امام (ره) در مدیریت نیرو‌های مسلحگروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس: با توجه به اینکه نیرو‌های مسلح مظهر اقتدار هر کشور و ضامن امنیت و آرامش آن هستند در این نوشتار، اشاره‌ای کوتاه به هنر حضرت امام خمینی (ره) بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی در مدیریت نیرو‌های مسلح خواهیم داشت.

در این زمینه و در وهله نخست می‌توان به نوع نگاه امام راحل به ارتش در دوران پیش از پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرد. در زمانی که محمدرضا پهلوی به منظور حفظ تاج و تخت خویش، ارتش را در مقابل ملت قرار داده بود، امام خمینی با دوراندیشی و در نظر گرفتن این نکته که بدنه ارتش با مردم پیوندی عمیق دارد، ارتش را به همراهی با مردم دعوت کردند که نتیجه آن «پیروزی گل بر گلوله» و پیوستن ارتش به انقلاب بود.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، عده‌ای از مزدوران استکبار و برخی از ساده‌اندیشان داخلی، با این بهانه که ساختار ارتش، بر پایه رژیم طاغوت شکل گرفته است، خواستار انحلال ارتش شدند؛ اما هوشمندی امام (ره) مانع از به ثمر رسیدن این توطئه شد. ایشان در سخنانی با تأکید بر لزوم ماندگاری ارتش فرمودند: «باید توجه داشته باشید که اسلام برای ارتش ارج قائل است... و ملت ایران هم که مسلمان هستند و ما هم که به‌عنوان یک مسلمان هستیم، ارتش را با کمال قدرت حفظ می‌‏کنیم.».

انتخاب ۲۹ فروردین به عنوان «روز ارتش» از سوی امام (ره)، نقشه دشمنان را که با هدف تضعیف توان دفاعی ایران طراحی شده بود، نقش بر آب کرد.

امام (ره) در اردیبهشت ۱۳۵۸ نیز فرمان تشکیل سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی را صادر کردند تا این نهاد انقلابی به همراه ارتش، حافظ امنیت و زمینه‌ساز ارتقای توان بازدارندگی کشور شود.

«پاوه» آوردگاه دیگری بود که توان فرماندهی امام خمینی (ره) را بار دیگر بر همگان آشکار کرد. پیام امام راحل مبنی بر پایان دادن به غائله پاوه، تأثیر بسزایی در تغییر معادلات در این شهر داشت.

امام خمینی در بخشی از پیام خود به همین مناسبت تأکید کردند: «من به عنوان ریاست کل قوا به رئیس ستاد ارتش دستور می‌دهم که فوراً با تجهیز کامل عازم منطقه شوند؛ و به تمام پادگان‌های ارتش و ژاندارمری دستور می‌دهم که بی‌انتظارِ دستور دیگر و بدون فوت وقت- با تمام تجهیزات به سوی پاوه حرکت کنند؛ و به دولت دستور می‌دهم وسایل حرکت پاسداران را فوراً فراهم کنند.».

در حالی که شرایط به گونه‌ای پیش می‌رفت تا مقاومت شهید چمران و اندک نیرو‌های همراهش در هم بشکند و شهر به دست ضد انقلاب سقوط کند، فرمان تاریخی امام (ره) ورق را به نفع نیرو‌های مدافع شهر برگرداند و ضد انقلاب از صحنه گریخت.

دفاع مقدس نیز نمایی دیگر از رابطه امام (ره) با نیرو‌های مسلح را به نمایش گذاشت. قاطعیت حضرت روح الله در صدور فرامین نظامی و همچنین ولایت‌مداری رزمندگان اسلام، موجب شکست حصر آبادان و شکست حصر سوسنگرد در آبان ۱۳۵۹ شد.

«حصر آبادان باید شکسته شود» و «سوسنگرد باید تا فردا آزاد شود» جملات ماندگاری است که تأثیری شگرف بر ادامه جنگ و تغییر وضعیت جبهه‌های نبرد به نفع نیرو‌های اسلام داشت.

در تیر ۱۳۶۷ نیز پیشروی‌های ارتش عراق که پس از پذیرش قطعنامه ۵۹۸ از سوی ایران آغاز شده بود، پس از فرمان امام (ره) به نیرو‌های مردمی و سایر قوای مسلح، متوقف و مناطق اشغالی به سرعت بازپس گرفته شد.

حضرت امام (ره) در بخشی از وصیت‌نامه سیاسی-الهی خویش خطاب به نیرو‌های مسلح توصیه کرده‌اند: «من به همۀ نیرو‌های مسلح در این پایان زندگی خاکی، وصیت مشفقانه‏‎ ‎‏می‌کنم که از اسلام که یگانه مکتب استقلال و آزادی‌خواهی است و خداوند‏‎ ‎‏متعال همه را با نور هدایت آن به مقام والای انسانی دعوت می‌کند، چنانچه‏‎ ‎‏امروز وفادارید در وفاداری استقامت کنید... بدانید مادام که در احتیاجات صنایع پیشرفته، دست خود را پیش دیگران دراز‏‎ ‎‏کنید و به دریوزگی عمر را بگذرانید، قدرت ابتکار و پیشرفت در اختراعات در‏‎ ‎‏شما شکوفا نخواهد شد و به خوبی و عینیت دیدید که در این مدت کوتاه پس‏‎ ‎‏از تحریم اقتصادی همان‌ها که از ساختن هر چیز خود را عاجز می‌دیدند و از راه‏‎ ‎‏انداختن کارخانه‌ها آنان را مأیوس می‌نمودند، افکار خود را به کار بستند و‏‎ ‎‏بسیاری از احتیاجات ارتش و کارخانه‌ها را خود رفع نمودند و این جنگ و‏‎ ‎‏تحریم اقتصادی و اخراج کارشناسان خارجی، تحفه‌ای الهی بود که ما از آن‏‎ ‎‏غافل بودیم. اکنون اگر دولت و ارتش کالا‌های جهانخواران را خود تحریم کنند‏‎ ‎‏و به کوشش و سعی در راه ابتکار بیافزایند، امید است که کشور خودکفا شود و از‏ دریوزگی از دشمن نجات یابد.».

انتهای پیام/ 200

نظر شما
پربیننده ها